logo
Wersja dla niedowidzących
  
      
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 INFORMACJE O POWIECIE
minus Charakterystyka powiatu
minus Herb i flaga powiatu
minus Powiat w liczbach
minus Charakterystyka gospodarcza
minus Lista Gmin
 ORGANY WŁADZY
plus Rada Powiatu
plus Zarząd Powiatu
 STAROSTWO POWIATOWE
minus Dane teleadresowe
minus Sekretarz Powiatu
minus Skarbnik Powiatu
plus Wydziały
minus Regulamin organizacyjny
minus Kodeks Etyki
plus Kontrole Starostwa
 PRAWO LOKALNE
minus Statut Powiatu
minus Prawo miejscowe
minus Dziennik Ustaw
minus Monitor Polski
minus Zarządzenia Starosty Wołowskiego
 WYBORY 2014
minus Obwieszczenie o okręgach wyborczych, ich numeracji i granicach, liczbie radnych wybieranych w okręgu wyborczym oraz wyznaczonej siedzibie Powiatowej Komisji Wyborczej.
minus Informacja Komisarza Wyborczego we Wrocławiu o składzie Powiatowej Komisji Wyborczej w Wołowie
plus Uchwała Nr 1/2/14 Powiatowej Komisji Wyborczej w Wołowie z dnia 24 października 2014r.
minus Uchwała Nr 1/4/14 Powołanie pełnomocnika komisji ds. obsługi informatycznej
minus Uchwała Nr 5/2014 Sprostowanie omyłki w protokole rejestracji
minus Uchwała Nr 6/2014 Sprostowanie omyłki w protokole rejestracji
minus Uchwała Nr 7/8/2014 w sprawie obwieszczenia i zarejestrowanych listach kandydatów na radnych w wyborach do Rady Powiatu Wołowskiego
minus Wynik wyborów - do Rady Powiatu
minus Wynik wyborów - do Sejmiku Województwa
minus Uchwała Nr 9/2014 w sprawie sprostowania zbiorczego protokołu wyników głosowania do Sejmiku Województwa Dolnośląskiego
 FINANSE I MIENIE
plus Budżet Powiatu
plus Majątek Powiatu
minus Pomoc Publiczna
minus Dług Publiczny
minus Ciężary Publiczne
 INFORMACJE DLA KLIENTÓW
plus Programy
plus Klient w Urzędzie
minus Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej
minus Biuro Rzeczy Znalezionych
minus Informacje nieudostępnione
minus Ankieta
 SPRAWOZDANIA
plus 2013
 JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE
minus Wykaz jednostek organizacyjnych
plus Placówki oświatowe
plus Inne
 OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE
plus Rada Powiatu
plus Zarząd Powiatu
plus Starostwo Powiatowe
plus Jednostki Organizacyjne
 INNE
plus Służby, Inspekcje i Straże
minus Organizacje pozarządowe
plus Instrukcja obsługi biuletynu
minus Redakcja Biuletynu
 URZĘDY CENTRALNE
minus Spis adresów
 ZAŁATWIANIE SPRAW W URZĘDZIE
minus Kolejność załatwiania spraw
minus Wyszukaj swoją sprawę
 ELEKTRONICZNA SKRZYNKA PODAWCZA
minus Elektroniczna Skrzynka Podawcza
 ARCHIWUM
plus 2006
 Nabór do pracy
minus Aktualne rekrutacje
minus Postępowania w toku
minus Wyniki postępowań
minus Archiwum rekrutacji
 Informacje
plus Uchwały
plusPrzetargi
plusOgłoszenia
plusObwieszczenia
 Podział administracyjny kraju
A A A


 Uchwała nr  13 / 31 /03

Zarządu Powiatu w Wołowie

z dnia  25  marca  2003 r.

 

w sprawie  przedstawienia  Radzie Powiatu w Wołowie i  Regionalnej Izbie Obrachunkowej we  Wrocławiu  sprawozdania z wykonania  budżetu powiatu  za  rok 2002.                                                                                                                                                          

 

Działając na podstawie  art. 136 ust. 1  ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych  /tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r Nr 15 poz.148 /   Zarząd  Powiatu w Wołowie uchwala, co następuje:

§ 1

Przedstawić  Radzie  Powiatu w Wołowie  i  Regionalnej Izbie Obrachunkowej  we Wrocławiu  sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu za rok  2002   stanowiące załącznik  do  niniejszej  uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Zarządu  Powiatu w  Wołowie.

 § 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

  

                                                                                                Przewodniczący Zarządu:

                                                                                                Jerzy Więcławski

 

Członkowie Zarządu:

Eugeniusz Ochocki

Grzegorz Łyczko

Bronisława Jabłońska

Zdzisław Pietrzak

 

 

 

SPRAWOZDANIE  Z  WYKONANIA  BUDŻETU  POWIATU  WOŁOWSKIEGO  ZA  2002  ROK.

Obowiązek przedłożenia przez  Zarząd rocznego sprawozdania z wykonania budżetu zawarty jest w artykule 136 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych. Treść tego artykułu rozwinięta jest w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości  budżetowej. Rozporządzenie to określa rodzaje, formy, terminy i zasady sporządzania sprawozdań. W oparciu o sporządzone sprawozdania określone wyżej wymienionym rozporządzeniem zostało sporządzone niniejsze sprawozdanie zawierające część tabelaryczną i opisową.

I   BUDŻET  POWIATU  I  JEGO  ZMIANY

Budżet Powiatu Wołowskiego  na rok 2002 uchwalony został uchwałą nr XXXII/274/02 Rady Powiatu z dnia 14 lutego 2002 roku w oparciu o projektowane  wielkości  kwot dotacji, subwencji i udziałów  zapisane w  projekcie  budżetu  państwa przyjętym 14 listopada 2001 r. Budżet powiatu  został opracowany i przez Radę   uchwalony jako budżet niezrównoważony, z deficytem w kwocie  2.300.000 zł.

Dochody zaplanowano   w wysokości 24.411.043 zł, a  wydatki w kwocie  26.711.043 zł. W dniu  14  marca br Sejm uchwalił  budżet państwa; ustawa budżetowa została ogłoszona w Dzienniku Ustaw nr 30 pod poz. 275. W  ustawie budżetowej zostały zapisane ostateczne kwoty dotacji,  udziałów w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa i subwencji  i  Minister Finansów a także  Wojewoda Dolnośląski  przysłał w miesiącu  kwietniu  informację  o wysokości należnych powiatowi  kwot z powyższych tytułów.

Wielkości wynikające z podziału kwot zapisanych w ustawie budżetowej różniły się od kwot wstępnych  i między innymi w związku z tym,  w toku wykonywania budżetu w I półroczu  roku 2002 dokonano jego zmiany w drodze  2 uchwał Rady oraz  9  Uchwał Zarządu, w tym  5 tzw. przeniesieniowych.  W II  półroczu Rada jeszcze 5 krotnie dokonywała zmiany budżetu, a  Zarząd w tym przedmiocie podjął uchwał 15, w tym 6 tzw przeniesieniowych. I tak:

Uchwałą Rady nr XXXV/322/02 z dnia 25 czerwca dokonano zmian planu dochodów i wydatków zwiększając je o łączną kwotę 469.720 zł.

Plan dochodów zwiększono o dotacje pochodzące z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska przeznaczając środki na:

  • odbudowę rowów i przepustów w ciągach dróg powiatowych powiatu wołowskiego zniszczonych lub uszkodzonych w trakcie powodzi 1997 r. i późniejszych                                                                                                                                                 300.000 zł,
  • budowę nawierzchni  drogowych po robotach kanalizacyjnych Wały Śl.- Stary Dwór                                                         100.000 zł,
  • pielęgnację  zadrzewień oraz  krzewów rosnących w pasie drogowym w ciągach dróg powiatowych                                     69.720 zł.

Tą samą uchwałą dokonano zmian w planie wydatków wymienionego Funduszu.

Uchwałą Rady nr XXXV/322/02 z dnia 25 czerwca dokonano zmian  plan dochodów i wydatków zwiększając je  w efekcie na łączną  kwotę 325.333 zł.

>   zwiększono  planu dochodów o kwotę 665.423 zł

1. z tytułu udzielenia  pomocy finansowej przez Gminę Brzeg Dolny w kwocie 665.000 zł:

  • 550 tys. zł  na udzielenie dotacji dla ZOZ Brzeg Dolny,
  • 115 tys. zł na remont i modernizację dróg powiatowych /odnowa nawierzchni drogi powiatowej Wały Śl. – Stary Dwór, po robotach kanalizacyjnych/

2. z tytułu zwiększenia części wyrównawczej subwencji ogólnej o kwotę 423 zł.

>    i równocześnie został zmniejszony plan dochodów w kwocie 340.990 zł z tytułu:

1/ udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych o kwotę 343 zł,

2/ części oświatowej subwencji ogólnej o kwotę 142.505 zł,

3/ części drogowej subwencji ogólnej o kwotę    197.242 zł.

Po stronie wydatków zmiany przedstawiały się następująco:

1/  zwiększono plan wydatków:

  • w kwocie 115.000 zł na remont i modernizację dróg powiatowych /odnowa nawierzchni drogi powiatowej Wały Śl. Stary Dwór, po robotach kanalizacyjnych,
  • o kwotę 6.000 zł na wydatki rzeczowe Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego,
  • o kwotę 9.000 zł na finansowanie kosztów kształcenia kursowego uczniów klas wielo zawodowych  uczęszczających do  zasadniczych szkół zawodowych,
  • o 550.000 zł  na udzielenie dotacji dla ZOZ Brzeg Dolny.

2/  zmniejszono plan wydatków w:

  • rozdziale 75704 o kwotę 204.667 zł – środki przeznaczone były na ewentualne wypłaty z tytułu udzielonych poręczeń dla  ZOZ,
  • rozdziale 75818 o kwotę 150.000 zł – zmniejszono rezerwę ogólną do kwoty 108.892 zł.

Uchwałą Rady nr XXXVI/326/02 z dnia 26 lipca dokonano zmiany  planu dochodów i wydatków  zwiększając je  w efekcie o  łączną  kwotę  780.000 zł

Pismem nr  ST4-4822/668/2002 z dnia 04.07.br Minister Finansów  poinformował Zarząd Powiatu  o zwiększeniu  części drogowej subwencji ogólnej o kwotę 200 tyś zł. Ponadto zostało zawarte porozumienie na kwotę 2.000 zł z Gminą Brzeg Dolny o przyznaniu pomocy finansowej na dofinansowanie wypoczynku wychowanków Domu Dziecka w  Godzięcinie.

Z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska  i Gospodarki Wodnej zostały przyznane  poniższe dotacje mające bezpośredni związek z dochodami i wydatkami powiatu:

  • Komendzie Powiatowej Policji w kwocie 8.000 zł  na dofinansowanie instalacji gazowej w pojazdach Policji,
  • Wydziałowi  Ochrony Środowiska  tut. Starostwa  - 25.000 zł  na zakup komputerów  i oprogramowania,
  • Zespołowi Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wołowie  - 260.000 zł na modernizację zewnętrznej sieci ciepłowniczej co i cw oraz instalacji wewnętrznych i 15.000 zł na wymianę azbestowego pokrycia dachu hali sportowej,
  • LO Wołów – 150.000 zł na rozszerzenie planowanych prac o wymianę okien,
  • PZ ZOZ  w Wołowie – 120.000 zł na usprawnienie systemu ogrzewania Szpitala /wymiana wkładu  kominowego kwasoodpornego, częściowa wymiana okien, koszty związane z przejściem na gaz sieciowy/.

O powyższe kwoty został zwiększony również plan wydatków.

Uchwałą tą ponadto zostały wprowadzone zmiany w planie  wydatków między innymi na sfinansowanie  kosztów opracowanie programu   restrukturyzacji jednostek służby zdrowia.

Uchwałą Rady nr XXXVII/330/02 z dnia 19 września  zostały wprowadzone jedynie zmiany polegające na przeniesieniach planowanych wydatków  w kwocie 191.188 zł  planowanych na ewentualne wypłaty z tytułu udzielonego poręczenia  kredytu zaciągniętego przez ZOZ Brzeg Dolny.

Przenoszone środki zostały przeznaczone na:                                                                                                                                         -   7.688,-  dotację dla stowarzyszenia Inicjatywa Samorządowa RAZEM na koszty prowadzenia Społecznego Liceum                 Ogólnokształcącego,                                                                                                                                                               -150.000,-  częściowe sfinansowanie kosztów modernizacji obiektu byłego internatu ZSZ na potrzeby SOSz-W w Brzegu                                         Dolnym,                                                                                                                                                                             -  33.500,-  sfinansowanie kosztów weryfikacji Programu restrukturyzacji jednostek służby zdrowia, weryfikacji długów i budżetu powiatu jako poręczyciela.

Uchwałą Rady nr XXXVIII/336/02 z dnia 9 października   zostały wprowadzone  zmiany polegające na przeniesieniach planowanych wydatków  w kwocie 77.946 zł.  planowanych na ewentualne wypłaty z tytułu udzielonego poręczenia  kredytu zaciągniętego przez ZOZ Brzeg Dolny.

Przenoszone środki zostały przeznaczone na:

  • 24.500,-  sfinansowanie kosztów przystosowania pomieszczeń  i szkoleń nauczycieli w związku z zakwalifikowaniem ZSZ w Wołowie i Brzegu Dolnym do programu Pracownia internetowa w każdej szkole,
  • 53.446,-  dofinansowanie kosztów   budowy windy w Przychodni Rejonowo-Specjalistycznej w Wołowie.   

Uchwałą Rady nr II/17/02 z dnia 11 grudnia 2002 roku został zwiększony zarówno plan dochodów jak i wydatków o łączną kwotę 25.052 zł. Powiat otrzymał środki dotacyjne z  Agencji Modernizacji i Rozwoju Rolnictwa w wysokości 18.570 zł z przeznaczeniem na wypłaty ekwiwalentów za zalesianie  gruntów oraz środki subwencyjne w wysokości 6.482 zł z  przeznaczeniem na dofinansowanie odpraw dla zwalnianych nauczycieli. Tą też uchwałą przeniesiono 591.137 zł  z działu 757 – obsługa długu publicznego w związku z nie wydatkowaniem tej kwoty na ewentualne wypłaty z tytułu poręczeń  jak też na obsługę papierów wartościowych.

Powyższe środki przesunięto  przede wszystkim do działów 801 i 854 w celu dofinansowania wydatków  związanych z funkcjonowaniem placówek oświatowo-wychowawczych. Dofinansowanie tych placówek musiało nastąpić, przyznano  im  bowiem środki niewystarczające z uwagi na konieczność zaplanowania środków na ewentualne wypłaty z tytułu udzielonych poręczeń.

Uchwałą nr II/18/02 z dnia 11 grudnia Rada Powiatu  zwiększyła plan dochodów w łącznej kwocie 526.000 zł, w tym z tytułu:                - pozyskania przez Zarząd Dróg Powiatowych środków z powiatowego funduszu ochrony środowiska – 60.000 zł,                                        - zwiększonych opłat komunikacyjnych 220.000 zł,                                                                                                                                  - pomocy finansowej Gminy Wołów – rozliczenie porozumienia z 2001 roku – 240.000 zł,                                                                           - 2% opłat za obsługę środków PFRON  - 6.000 zł.

Równocześnie został zwiększony plan wydatków o kwotę 140.000 zł na:

  • zadania na drogach w zakresie pielęgnacji zieleni i wycinkę krzewów – 60.000 zł,
  • dofinansowanie kosztów  zakupu tablic rejestracyjnych, druków komunikacyjnych, wykonania praw jazdy itp. 80.000 zł.

W drodze tej uchwały został zmniejszony plan wydatków o łączną kwotę  110.000 zł przeznaczonych na:

  • wypłaty diet dla radnych  17.864 zł,
  • zmieniono przeznaczenie rezerwy celowej  - 70.536 zł,
  • sfinansowanie kosztów opracowania opinii  do programu restrukturyzacji jednostek służby zdrowia oraz weryfikacji długów szpitali  - 21.600 zł.

Jak  łatwo zauważyć plan dochodów został tą uchwałą zwiększony o 526 tyś  zł, a plan wydatków o  30 tyś zł, co teoretycznie wpłynęło na  zmniejszenie  wielkości planowanego deficytu. Ta planowana nadwyżka dochodów  stanowiła  zabezpieczenie planowanych rozchodów  budżetu.

Powyższe zmiany wprowadzono w celu  zabezpieczenia środków w  związku z przewidywanym  niespłaceniem pożyczek krótkoterminowych udzielonych przez Zarząd w roku 2002.

Zarząd powiatu zgodnie z  przysługującymi mu kompetencjami  podjął  24 uchwały  wprowadzające zmiany  w budżecie, w tym  13  uchwał wprowadzających zmiany zarówno w planie dochodów jak i wydatków oraz  11 uchwał tzw.  przeniesieniowych  wprowadzających zmiany wyłącznie w planie wydatków.

Uchwałą nr 155/263/02 z dnia 12 marca br,  Zarząd po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Budżetu zmniejszył rezerwę ogólną o kwotę 16.800 zł  przeznaczając środki na objęcie  przez Powiat dodatkowych 168 udziałów w TBS – zgodnie z uchwałą Rady.

Uchwałą nr 164/284/02 z dnia 14 maja br  Zarząd Powiatu  wprowadził zmiany w planie dochodów i wydatków wynikające z ustalenia  ostatecznych kwot dotacji  przypadających  powiatowi, a zapisanych w ustawie budżetowej.

Zwiększone  środki dotacyjne  pochodzące z budżetu państwa  przeznaczone były na:

  • finansowanie zadań inspekcji weterynaryjnej  w kwocie 74.927 zł,
  • finansowanie zadań realizowanych przez Policję  - 118.000 zł,
  • finansowanie zadań realizowanych przez  straż pożarną   -  33.327 zł,
  • udzielanie pomocy finansowej rodzinom zastępczym – 72.000 zł,
  • fundusz socjalny nauczycieli emerytów zatrudnionych w placówkach oświatowych i  opiekuńczo-wychowawczych – 37.697 zł.

Ponadto Uchwałą powyższą zostały wprowadzone zmiany wynikające z przyznania przez Gminę Brzeg Dolny dotacji w kwocie 18.000 zł  na  zakup materiałów i wyposażenia pracowni w Zespole Szkół Zawodowych w Brzegu Dolnym.

Zarząd Powiatu Uchwałą nr 168/297/02 z dnia 5 czerwca br  zwiększył zarówno plan dochodów jak i wydatków o kwotę  55.652 zł.  Środki  pochodzące ze zwiększenia dotacji przeznaczono na:

  • uzupełnienie niedoboru środków przeznaczonych na wypłaty zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych funkcjonariuszy Policji  i straży pożarnej  - 12.226 zł,
  • udzielenie pomocy finansowej repatriantom, którzy osiedlili się na terenie naszego powiatu – 4.719 zł,
  • sfinansowanie pomocy  materialnej tj stypendiów i zapomóg dla młodzieży wiejskiej w okresie styczeń-czerwiec  br. podziału środków dokonał Wydział Oświaty tut. Starostwa.

Zarząd Uchwałą nr 170/302/02 z 18 czerwca br  - uzyskując uprzednio pozytywną opinię Komisji Budżetu -  zmienił przeznaczenie  40.000 zł z 241.000 zł dotacji otrzymanej  /na realizację zadań własnych/ na  finansowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Środki przeznaczono na:                                                                                                                                                                        -         zwiększenie dotacji dla Domu Dziecka w Krzydlinie  Małej o kwotę  168.000 zł,                                                                                -         dofinansowanie rodzinnych domów dziecka – 33.000 zł,

a kwotę 40.000 zł  przeznaczono na:                                                                                                                                                       -         dofinansowanie wydatków rzeczowych Powiatowego Urzędu Pracy – 8.000 zł,                                                                                 -         dofinansowanie kosztów funkcjonowania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie – 27.000 zł,                                                           -         dofinansowanie  wydatków rzeczowych  Zespołu d/s Orzekania o stopniu niepełnosprawności – 5.000 zł.

Zarząd Uchwałą nr 177/320/02 z 16 lipca br  zwiększył  zarówno plan dochodów jak i wydatków o kwotę  4300 zł. Były to środki dotacyjne przeznaczone na:

  • sfinansowanie instalacji gazowej w dwóch radiowozach policyjnych – 4.000 zł /ze środków dotacyjnych Gminy Wołów/,
  • sfinansowanie prac komisji egzaminacyjnej d/s stopni awansu zawodowego nauczycieli – 300 zł

Tą też uchwałą została zmniejszona rezerwa ogólna o kwotę 6 tyś zł przeznaczając środki na finansowanie kształcenia kursowego młodzieży wielozawodowych klas zasadniczych szkół zawodowych.

Zarząd Uchwałą nr 183/342/02 z  4 września  2002 r. zwiększył zarówno plan dochodów jak i   wydatków o łączną kwotę 291.228 zł. Były to środki dotacyjne przeznaczone na:

  • dofinansowanie  placówek opiekuńczo-wychowawczych  223.500 zł,
  • wypłaty pomocy pieniężnej dla dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych 43.000 zł,
  • dofinansowanie kosztów działalności Zespołu  Orzekającego o stopniu niepełnosprawności  11.000 zł,
  • pomoc finansową  dla repatriantów którzy osiedlili się na terenie powiatu  13.728 zł.

Uchwałą nr 186/346/02  Zarządu Powiatu z  24 września  2002 r. został zwiększony plan dochodów i wydatków o kwotę 24.244 zł. Były to środki dotacyjne przeznaczone na pomoc finansową dla repatriantów, którzy osiedlili się na terenie powiatu.

Tą też uchwałą zmniejszono rezerwę celową o kwotę 2000 zł zwiększając plan wydatków ZSZw Brzegu Dolnym  i LO w Brzegu Dolnym o środki przeznaczone na wymianę międzynarodową.

Również postanowieniami tej uchwały dokonano zmian w  planie wydatków  niektórych jednostek zgodnie z ich wnioskami.

Zarząd Uchwałą nr 187/348/02 z 30 września 2002 r. zwiększył  zarówno plan dochodów jak i wydatków o środki dotacyjne w kwocie 17.529 zł  przeznaczone na sfinansowanie kosztów wyborów do Rady Powiatu.

Tą też uchwałą zmniejszono rezerwę celową o kwotę 6.800 zł zwiększając plan wydatków szkół o środki przeznaczone na dokształcanie nauczycieli.

Również postanowieniami tej uchwały dokonano zmian w  planie wydatków  niektórych jednostek zgodnie z ich wnioskami.

Zarząd Uchwałą nr 189/354/02 z 15 października 2002 r. zwiększył  zarówno plan dochodów jak i wydatków o środki dotacyjne w kwocie 32.116 zł  przeznaczone na:

  • fundusz socjalny nauczycieli emerytów  - 21.116 zł,
  • urządzenie i wyposażenie pracowni stolarskiej w Ośrodku Wsparcia  - 11.000 zł.

Tą też uchwałą zmniejszono rezerwę ogólną i celową o łączną kwotę  31.730 zł zwiększając budżety szkół  o środki przeznaczone na wypłaty nagród organu prowadzącego z okazji DEN, stypendia dla najzdolniejszej młodzieży oraz dofinansowanie wydatków rzeczowych.

 

Zarząd Uchwałą nr 193/360/02 z 12 listopada 2002 r wprowadził zmiany zarówno w planie dochodów jak i wydatków, i tak:

1. zwiększono plan dochodów o środki dotacyjne w łącznej kwocie 53.001 zł przeznaczone na:

  • dofinansowanie rodzin zastępczych  37.000 zł,
  • dofinansowanie zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych funkcjonariuszy straży pożarnej  537 zł,
  • sfinansowanie pomocy materialnej, w tym stypendiów dla młodzieży wiejskiej uczącej się w roku szkolnym 2002/2003 w szkołach średnich kończących się maturą 15.464 zł.

2. Zmniejszono plan dochodów z tytułu  dotacji  o łączną  kwotę 84.220 zł, zmniejszając równocześnie  plan wydatków o środki  które nie byłyby wykorzystane, a które przeznaczone były na:

  • wypłaty zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych funkcjonariuszy Policji – 2.220 zł,
  • finansowanie składek na ubezpieczenia zdrowotne osób bezrobotnych bez prawa do zasiłków  82.000 zł. 

Zarząd Uchwałą nr 193/361/02 z 12  listopada 2002  zwiększył zarówno plan dochodów jak i wydatków o środki dotacyjne w łącznej kwocie 128.957 zł przeznaczone na sfinansowanie od 1 października skutków wdrożenia III etapu nowego systemu wynagradzania nauczycieli. Tą też uchwałą zmniejszono rezerwę ogólną i celową o łączną kwotę 104.000 zł zwiększając budżety szkół  o środki przeznaczone na wypłaty nagród  jubileuszowych i odpraw emerytalnych oraz dofinansowanie wydatków rzeczowych i osobowych  Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.

Zarząd Uchwałą nr 195/364/02 z 19  listopada 2002  zwiększył zarówno plan dochodów jak i wydatków o środki dotacyjne w łącznej kwocie 37.032 zł przeznaczone na:

  • sfinansowanie zobowiązań komendy Policji – 25.000 zł,
  • sfinansowanie zobowiązań komendy Państwowej Straży Pożarnej – 3.000 zł,
  • sfinansowanie skutków awansu zawodowego nauczycieli – 5.532 zł,
  • realizację programu zajęć terapeutyczno-wychowawczych z zakresu profilaktyki uzależnień – 3.500 zł.

Tą też uchwałą zmniejszono rezerwę ogólną o łączną kwotę  5.000 zł zwiększając budżet LO w Brzegu Dolnym o powyższe  środki przeznaczone na zakup energii cieplnej.

Zarząd Uchwałą nr 196/369/02 z  3 grudnia 2002  wprowadził zmiany zarówno w planie dochodów jak i wydatków, i tak:

1. Zwiększono plan dochodów o środki dotacyjne w łącznej kwocie 40.118 zł przeznaczone :

  • dla inspekcji weterynaryjnej  na  pokrycie kosztów rocznych przeglądów prac restrukturyzacyjnych w zakładach deklarujących dostosowanie się  do wymogów Unii Europejskiej  1.285 zł,
  • na sfinansowanie prac komisji egzaminacyjnych na stopnie awansu zawodowego  nauczycieli  1.200 zł,
  • na fundusz socjalny nauczycieli emerytów 14.418 zł,
  • na sfinansowanie składek na ubezpieczenia zdrowotne wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych  1.289 zł,
  • na dofinansowanie kosztów działalności Zespołu d/s Orzekania o stopniu Niepełnosprawności 5.000 zł,
  • na wypłaty pomocy finansowej dla repatriantów  16.926 zł.

2. Zmniejszono równocześnie plan dochodów z tytułu dotacji oraz plan wydatków o środki które nie byłyby wykorzystane, a które przeznaczone były na:

  • sfinansowanie kosztów modernizacji ewidencji gruntów i budynków 28.880 zł,
  • wynagrodzenia i pochodne w Inspektoracie Weterynarii w związku z vacatem pracownika  cywilnego 6.000 zł.

Zarząd Uchwałą nr 1/3/02 z  20 grudnia 2002  po uprzednim uzyskaniu  pozytywnej opinii Komisji Budżetu Rady Powiatu  zmienił przeznaczenie dotacji w kwocie 30 tyś zł przeznaczonej na finansowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych  kierując te środki na:

  • dofinansowanie wydatków rzeczowych Ośrodka Wsparcia  - 10.000 zł,
  • dofinansowanie wydatków rzeczowych  PCPR  - 10.000 zł,
  • dofinansowanie wydatków rzeczowych Powiatowego Urzędu Pracy - 10.000 zł.

Zarząd w trakcie wykonywania budżetu podjął ponadto  11  uchwał tzw. przeniesieniowych.                                                           W wyniku tych uchwał uległ zmianie plan wydatków, nie uległa natomiast zmianie łączna kwota budżetu. Uchwały te były podejmowane na wniosek jednostek  realizujących budżet i wynikały z konieczności dostosowania układu wykonawczego do realizowanych zadań, a także w celu  usunięcia pomyłek.                                                                                                                                                               Zbiorcze zestawienie zmian w planie wydatków polegających na  przeniesieniach przedstawiono w tabeli stanowiącej załącznik nr 1.

W II półroczu 2002 roku  Zarząd   podjął  uchwałę upoważniającą  kierowników  jednostek do dokonywania przeniesień  planowanych wydatków  korzystając z  upoważnienia, które zostało zapisane w punkcie 5 paragrafu 6 uchwały budżetowej.

Zbiorcze zestawienie zmian w planie wydatków polegających na  przeniesieniach  planu wprowadzonych przez Kierowników w granicach udzielonego upoważnienia przedstawiono w tabeli stanowiącej załącznik nr 2.

Dochody budżetu powiatu na rok 2002 zostały uchwalone w kwocie  24.411.043 zł,  wydatki  na poziomie 26.711.043 zł, a  deficyt został zaplanowany w wysokości  2.300.000 zł. Źródłem jego sfinansowania  były środki pochodzące z emisji obligacji.

Korekta uchwały budżetowej, a także zmiany wprowadzone zarówno przez Radę jak  i Zarząd  sprawiły, że  na dzień 31 grudnia 2002 roku  plan dochodów wyniósł  27.699.996 zł, a wydatki po stronie planu zamknęły się  kwotą  29.503.996 zł; planowany deficyt  ukształtował się  na  poziomie 1.804.000 zł.

Jak łatwo zauważyć plan dochodów  na koniec roku  był wyższy  o 3.288.953 zł  w stosunku do kwot  ujętych w uchwale budżetowej, a  plan wydatków  analogicznie o 2.792.953 zł.

W  budżecie powiatu  zarówno po stronie dochodów jak i wydatków zapisane są  kwoty  związane  z realizacją  zadań z zakresu administracji rządowej i wynoszą  7.513.417 zł i stanowią  27,12%  planu dochodów i  około 25,47%  kwot planowanych na finansowanie wydatków.

 

II.      WYKONANIE  BUDŻETU

DOCHODY

Źródła  dochodów  powiatów  zostały taksatywnie wymienione w  artykule 8 i 9 ustawy z dnia 26  listopada 1998 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2002 /Dz. U.  nr  150, poz. 983 z późniejszymi zmianami/

Dochody powiatu wołowskiego /w ujęciu syntetycznym - wg źródeł/  planowane  i wykonane  za  rok  2002  przedstawione  zostały w  tabeli nr  3.

W tabeli nr 4 zostały zaprezentowane  dochody wg źródeł  przypisane do poszczególnych działów i rozdziałów  zgodnie z obowiązującą klasyfikacją budżetową.

Jak wynika  z powyższych  zestawień  plan  dochodów   budżetowych powiatu wołowskiego za  rok 2002  został wykonany w 98,26% /plan  po zmianach 27.699.996 zł, wykonanie 27.218.829 zł/.

Struktura  planowanych i wykonanych dochodów  przedstawia się następująco:

 

Rodzaj  dochodów

 

Plan dochodów wg uchwały

 

Plan dochodów  po zmianach

 

Struktura planowanych dochodów

/po zmianach/

 

Wykonanie dochodów

 

%

wykonania

5:3

 

Struktura wykonanych dochodów

/z kol. 5/

1

2

3

4

5

6

7

Dochody własne bez udziałów

1.139.100

1.365.100

4,93

1.392.423

102,00

5,11

 

 

 

 

 

 

 

Udziały w  podatkach stanowiących dochód budżetu państwa

273.280

272.937

0,99

252.449

92,49

0,93

Ogółem dochody własne:

1.412.380

1.638.037

5,92

1.644..872

100,42

6,04

 

 

 

 

 

 

 

Dotacje i pomoc finansowa od  jedn samorządu terytorialnego

10.353.209

13.549.347

48,91

13.061.345

96,40

47,99

 

 

 

 

 

 

 

Subwencje

12.645.454

12.512.612

45,17

12.512.612

100,00

45,97

 

 

 

 

 

 

 

OGÓŁEM  DOCHODY

24.411.043

27.699.996

100,00

27.218.829

98,26

100,00

Jak  wynika z powyższego zestawienia  w strukturze zarówno planowanych jak i wykonanych dochodów  największą  pozycję stanowią  dotacje i pomoc finansowa od jednostek samorządu terytorialnego. W strukturze wykonanych dochodów  stanowią one 47,99%  i globalnie zostały wykonane  w 96,40 %. 

Są to pieniądze mające ściśle  określone przeznaczenie. Nie można  ich dowolnie wykorzystać. Służą one przede wszystkim finansowaniu  kosztów  funkcjonowania  służb, inspekcji i straży, a także innych zadań  realizowanych  przez powiat z zakresu administracji rządowej. Zadania te wynikają z ustaw kompetencyjnych  lub realizowane są  na podstawie zawartych  porozumień. W tej grupie mieszczą się również dotacje na dofinansowanie własnych zadań  bieżących.

Szczegółowe dane dotyczące planu i realizacji dotacji  zawarte są w tabelach nr 3, 3a i 4  dołączonych do niniejszego opracowania.

W ciągu  roku  2002 dotacje w zasadzie przekazywane  były w sposób nie powodujący powstawania zobowiązań  w związku z  realizowanymi przez powiat  zadaniami.                                                                                                                                                W strukturze wykonanych dochodów dotacje na zadania z zakresu administracji rządowej stanowią 27,65 %, a kwotowo wynoszą 7.527.102 zł   /§ 211  i 641/.                                                                                                                                                                           Bardziej szczegółowe dane zostały zaprezentowane w tabeli nr 11.

Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych  powiatu /§ 213/ stanowią 14,11% ogólnej kwoty dochodów i zostały wykonane w kwocie 3.840.203 zł na plan 3.843.318 zł.

Środki te przeznaczone były na finansowanie kosztów:

  • nadzoru nad gospodarką leśną  w  lasach stanowiących własność prywatną  - 3.700 zł,
  • funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych – 2.554.189 zł,
  • udzielonej pomocy finansowej rodzinom zastępczym – 894.000 zł,
  • funkcjonowania Powiatowego Urzędu Pracy  - 135.616 zł,
  • niektórych zadań oświatowych  - 252.698 zł, w tym: wdrożenie III etapu nowego systemu wynagradzania nauczycieli, wypłaty pomocy materialnej i stypendiów oraz odpisów na ZFŚS nauczycieli emerytów.

W omawianym okresie  Powiat zawarł  porozumienia w sprawie przyjęcia pomocy finansowej od Gminy Brzeg Dolny  w kwocie 665.000 zł z  przeznaczeniem na udzielenie pomocy finansowej dla ZOZ w Brzegu Dolnym – 550.000 zł,  a także na   współfinansowanie remontu  dróg powiatowych przebiegających przez Gminę Brzeg Dolny – 115.000 zł, oraz dotacji w kwocie 18.000 zł na zakup materiałów  i wyposażenia  pracowni w Zespole Szkół Zawodowych w Brzegu Dolnym i 2.000 zł na dofinansowanie wypoczynku wychowanków Domu Dziecka w Godziecinie. 

W roku 2001 zostało zawarte z Gminą Wołów porozumienie  w sprawie udzielenia powiatowi pomocy finansowej w wysokości 720.000 zł, z  przeznaczeniem na pomoc szpitalowi wołowskiemu. W tym też roku Gmina  przekazała powiatowi środki w kwocie 380.000 zł oraz zarachowała 100.000 zł  udzielonej w roku 2000 pożyczki. W związku z niewywiązaniem się z porozumienia, a także upływem roku budżetowego 2001, w roku 2002 podpisany został    aneks do zawartego w roku 2001 porozumienia na mocy którego  powiat miał otrzymać 240.000 zł z przeznaczeniem  dla  szpitala w Wołowie.  Jednak Gmina  kolejny raz nie wywiązała się z porozumienia  do upływu kadencji, a  nowy burmistrz uznał  iż w tym przedmiocie powinno być zawarte nowe porozumienie.

Gmina Wińsko przekazała w ubiegłym roku 18.000 zł jako realizację porozumienia z 2001 r.

W roku 2001 został  powołany do życia Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Wołowie i  z założenia  ma być współfinansowany przez samorząd powiatowy i  samorządy gminne. W tym celu zawarte zostały z Gminą Wińsko i Brzeg Dolny  porozumienia, na mocy których jednostki te miały przekazywać dotacje  proporcjonalnie do liczby uczniów  i dzieci. Niestety  do budżetu powiatu  nie wpłynęły planowane dotacje w kwocie 10.380 zł, co oznacza że zrealizowane  wydatki zostały sfinansowane ze środków powiatu.

Również w 2001 roku Powiat  przejął od samorządu wojewódzkiego prowadzenie biblioteki pedagogicznej i na ten cel w omawianym  okresie  otrzymał  70.469 zł tj. na poziomie kwot planowanych.

Ze środków  funduszy celowych na zadania bieżące  i inwestycyjne  powiat otrzymał 862.165 zł. W strukturze wykonanych dochodów kwota ta stanowi  3,17 %.

Na wypłaty ekwiwalentów za zalesianie gruntów rolnych preliminowane były środki w kwocie 18.570 zł,  a otrzymano 15.462 zł  tj. na poziomie zrealizowanych wypłat.

Kolejną znaczącą  pozycję stanowią subwencje – 45,97 %; zostały wykonane one w  100 %.

Część oświatowa subwencji wyniosła 9.623.003 zł, część drogowa 2.209.312 zł, a część wyrównawcza  680.297 zł.

W tabeli nr 3 zostały przedstawione bardziej szczegółowe  wielkości dotyczące poszczególnych części subwencji. Analizując je łatwo zauważyć, że  kwoty wstępne zapisane w projekcie budżetu państwa na rok 2002  były wyższe od kwot ostatecznych  o łączną kwotę  332.842zł.

Tu należy dodać,  ze powiat otrzymał zwiększenie  subwencji drogowej o 200 tyś zł z 1% rezerwy, która to kwota  zmniejszyła  różnicę między kwotami wstępnymi zapisanymi w projekcie budżetu państwa na rok 2002 , a kwotami ostatecznymi  wynikającymi z ustawy budżetowej. Kwoty subwencji po zmianach  stanowią  98,95 % kwot wstępnych. Poziom subwencji  wynika  między innymi z trudnej sytuacji finansowej budżetu państwa, a także zależy od  liczby uczniów i wielkości  innych realizowanych zadań objętych subwencjonowaniem.

Kolejną - chociaż  niewielką kwotowo - pozycję w dochodach powiatu stanowi 1%  udział  w podatku dochodowym od osób fizycznych – w strukturze wykonanych dochodów 0,93 %. Dochody z tego tytułu  skalkulowane wstępnie  przez Ministra  Finansów na poziomie 273.280 zł, a ostatecznie w wysokości 272.937 zł   zostały wykonane w 92,49 %  tj w kwocie  252.449  zł, ubytek dochodów wyniósł więc 20.488 zł. Udziały  przekazywane są  wg  przynależnego naszemu  powiatowi wskaźnika  procentowego.  Niski poziom  realizacji tych dochodów  może wskazywać  na zmniejszanie się liczby podatników, korzystanie przez nich z ulg, a także na  występowanie ewentualnych zaległości. Należy tu dodać, że z roku na rok dochody z tego tytułu zarówno planowane jak i wykonane  maleją  i jeśli  wskaźnik   procentowy udziałów  byłby większy -  ubytek dochodów  powiatu  byłby  bardziej  odczuwalny.

Dochody własne  /bez udziałów w podatku dochodowym/ w planie dochodów stanowią zaledwie 1.365.100 zł, wykonano je w kwocie 1.392.423 zł, a w strukturze dochodów zrealizowanych  5,12 %. 

W tej grupie dochodów największą pozycję stanowią wpływy z  opłaty komunikacyjnej -  planowane na poziomie 870,000 zł, a wykonane w kwocie 892.239 zł.

Kolejną znaczącą pozycję stanowią wpływy z odsetek od środków znajdujących  się na rachunku podstawowym, rachunkach jednostek  i  rachunkach funduszy celowych – 120.039 zł. Plan wpływów z tego tytułu nie został wykonany, taki stan  wystąpił w związku z tym, iż  powiat  udzielał krótkoterminowych pożyczek jednostkom lecznictwa zamkniętego, dla których jest organem założycielskim, a ponadto stopa procentowa okazała się niższa niż zakładano.

W planie dochodów roku 2002 zakładano również znaczne wpływy z tytułu sprzedaży nieruchomości w Brzegu Dolnym użytkowanej poprzednio przez  Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy. Niestety, z uwagi na brak zainteresowania tą nieruchomością  planowane wpływy z  jej sprzedaży nie zostały wykonane – nieruchomości nie sprzedano.  Zakładano, że z odpłatnego nabycia praw własności uzyska się kwotę 240 tyś zł – uzyskano 8.994 zł ze sprzedaży ratalnej lokali mieszkalnych w Godzięcinie i Wołowie.

Z opłat za wynajem  powiat uzyskał 47.870 zł, w tym  mieści się  kwota  24.847 zł pochodząca  z 20% udziału w dochodach środków specjalnych.

Zgodnie z ustawą o gospodarce  nieruchomościami 5 %  pobranych opłat za zarząd, użytkowanie  i użytkowanie wieczyste  stanowi dochody budżetu powiatu. Z tego tytułu powiat uzyskał  71.377 zł. na planowane 73.000 zł.

W związku z przeprowadzeniem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Brzegu Dolnym do obiektu po byłym internacie ZSZ  Zarząd  przekazał obiekt  przy ul. Wilczej w nieodpłatne użytkowanie  ZOZ Brzeg Dolny, który czynił starania o pozyskanie  najemców między innymi dla  zmniejszenia kosztów utrzymania zarządzanej nieruchomości – dochody z wynajmu tego obiektu w budżecie powiatu nie były planowane

W roku 2002  Gospodarstwo Pomocnicze – Warsztaty przy Zespole Szkół RCKU – wpłaciły  do budżetu powiatu kwotę 37.743 zł, która stanowiła zaliczkowe wpłaty z zysku. Dochody z tego tytułu nie były planowane, gdyż  gospodarstwo przeprowadza modernizacje  obiektów i wyposażenia.

Ponadto w roku 2001 została przeniesiona na wydatki niewygasające kwota 1.200.000 zł przeznaczona na sfinansowanie kosztów opracowania dokumentacji projektowej szpitala powiatowego. W związku z naliczeniem wykonawcom kar umownych pozostała niewykorzystana kwota 170.576 zł, która zgodnie z przepisami została  zaliczona na dochody. Kwota ta nie była ujęta w planie dochodów  i stanowiła między innymi  źródło sfinansowania  udzielonych szpitalowi  pożyczek krótkoterminowych, które niestety nie zostały spłacone.

Realizacja  dochodów w 2002 roku pozwalała  na  bieżące  finansowanie zadań realizowanych tak przez powiat jak i  jednostki  finansowane poprzez  budżet  powiatu.

Powiat  ponadto nalicza,  pobiera  i przekazuje  dochody na rzecz budżetu państwa. Dochody te zostały zaplanowane w kwocie 1.513.500 zł /zgodnie z wielkościami podanymi przez Dolnośląski Urząd  Wojewódzki we  Wrocławiu/ - wśród których  opłaty za zarząd i użytkowanie wieczyste gruntów stanowią około 90,12 %  / plan 1.490.000 zł, wykonanie 1.356.158 zł/.

Wielkość zrealizowanych dochodów  budżetu państwa  - została przedstawiona w tabeli nr 12.

 

WYDATKI

W uchwale budżetowej  wydatki zostały określone  w wysokości  26.711.043 zł, a deficyt na poziomie  2.300.000 zł. Deficyt planowany był w związku z zamierzeniami inwestycyjnymi  oraz na uregulowanie zobowiązań w związku z restrukturyzacją powiatowych jednostek. służby zdrowia.

Zarząd, któremu zgodnie z przepisami  przysługuje wyłączna inicjatywa w sprawie zmiany  budżetu w okresie roku 2002 wprowadzał kilkakrotnie zmiany w planie wydatków będące realizacją wniosków jednostek wykonujących budżet, a także wprowadzał zmiany zarówno w planie dochodów jak i wydatków będące następstwem zmian kwot dotacji otrzymywanych z budżetu państwa jak i jednostek samorządu terytorialnego.

Na koniec 2002 roku,  w wyniku zmian wprowadzonych zarówno przez Radę jak i Zarząd  Powiatu, budżet powiatu po stronie wydatków zamknął się kwotą 29.503.996 zł. i był wyższy o 2.792.953 zł  tj. o 10,46% od planu wydatków wg uchwały budżetowej.

Plan /po zmianach/ i wykonanie dochodów i wydatków   w ujęciu działowym zostały zaprezentowane  w tabeli nr 5  /w załączeniu/.

Analizując dane zawarte w tabeli łatwo zauważyć, że plan wydatków został  wykonany  w kwocie 29.180.198 zł,  tj.w 98,90%

W strukturze zrealizowanych wydatków  największą pozycję stanowi finansowanie oświaty wraz z edukacyjną  opieką wychowawczą – 36,12%. Kolejną pozycję stanowi finansowanie zadań z zakresu bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej – 19,33%. Na  finansowanie składek na ubezpieczenia zdrowotne osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku oraz udzielenie dotacji  szpitalom w  Wołowie  i  Brzegu Dolnym wydatkowano w 3.079.697 zł, co stanowi 10,55% zrealizowanych wydatków w  tym okresie. Dość znaczną pozycję stanowi finansowanie zadań z zakresu pomocy społecznej, w tym finansowanie  placówek opiekuńczo – wychowawczych;  w dziale tym wydatkowano 4.396.105 zł zł, co stanowi 15,07 %  ogółu wydatkowanych środków.

Na finansowanie zadań na drogach powiatowych wydatkowano 1.794.720 zł /6,15%/, a na funkcjonowanie Rady Powiatu  i administracji powiatowej  2.751.298 zł, co stanowi  9,43 % ogólnej kwoty wydatków.

Plan i wykonanie wydatków w szczegółowości wg  działów, rozdziałów i paragrafów został przedstawiony w tabeli  nr 6 stanowiącej załącznik do niniejszego opracowania.

 

Dział  010 – Rolnictwo  i łowiectwo

Ze środków  tego działu finansowane są między innymi zadania z zakresu inspekcji weterynaryjnej;  plan wykonano w 100% - wydatkowano 340.212 zł.  W ramach tej kwoty w planie wydatków ujęte były środki inwestycyjne w wysokości 85 tyś zł  przeznaczone na prace  modernizacyjne nieruchomości  użytkowanej przez inspekcję – prace zostały wykonane, a środki wykorzystane. Na wydatki bieżące przypada kwota 255.212 zł, z której to na wynagrodzenia  i pochodne przypada 188.248 zł. tj. 73,76 % ogólnej kwoty wydatków bieżących. Pozostała  wydatkowana kwota to tzw. wydatki rzeczowe  związane z funkcjonowaniem inspekcji.

Działem tym  /w rozdziale 01005/  objęte są również środki  w kwocie 28.000 zł przeznaczone na finansowanie kosztów związanych ze zwrotem na własność działek dożywotnich.  W kwocie  tej  mieści się część wydatków płacowych i pochodnych zatrudnionego pracownika prowadzącego te sprawy.

 

Dział   020  - Leśnictwo

Wydatki  tego działu przeznaczone są na finansowanie kosztów  nadzoru  nad lasami nie stanowiącymi własności Skarbu Państwa. Nadzór  realizowany jest przez Nadleśnictwo Wołów i Oborniki  Śl.  na podstawie  zawartych porozumień. Jest to zadanie własne powiatu, na realizację którego otrzymuje dotację Dotacja ta w roku 2002 była niewystarczająca w związku z powstałymi zobowiązaniami  i powiat zaangażował środki własne w kwocie 823 zł.

Ponadto od miesiąca września 2002 r  rozpoczęto wypłacanie ekwiwalentu rolnikom, którzy zalesili grunty rolne zgodnie z wcześniej otrzymanymi decyzjami Starosty oraz po dokonaniu lustracji zalesień.  Środki na te wypłaty powiat otrzymał z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa- wydatkowano 15.462 złote.

 

Dział  600 -  Transport i łączność

Z otrzymanej subwencji drogowej Rada Powiatu na finansowanie  zadań na drogach  przeznaczyła  935.000 zł. Po zmianach  plan wydatków w tym dziale wyniósł  1.794.720 zł i  wzrósł  o kwoty pochodzące z pomocy finansowej Gminy Brzeg Dolny  oraz  o środki  pochodzące z funduszy celowych i  rezerwy subwencji drogowej. Plan wydatków został wykonany w 100 %.

Powyższe środki wykorzystano następująco:

  • 110.000 wydatkowano na zimowe utrzymanie dróg,
  • 620.000 zł wydatkowano na bieżące utrzymanie dróg,  tj remonty cząstkowe, nakładki, ścinkę poboczy, oznakowanie poziome  i  pionowe, odwodnienie  oraz remonty przepustów  i mostów, naprawa  sprzętu i  środków transportu służących realizacji tego zadania/,
  • 231.000 zł na  utrzymanie przeprawy promowej  /płace promistów, opłaty za energię, remonty/,
  • pozostałą kwotę wykorzystano na wydatki płacowe i pochodne, administracyjne oraz sfinansowanie  odnowy nawierzchni dróg  Stary Dwór-Wały Śląskie, ulicy 1 Maja w Brzegu Dolnym, oraz odbudowy chodników w miejscowości Naborów i Węgrzce.

 

Dział 700  -  Gospodarka  mieszkaniowa

Środki tego działu finansują koszty gospodarowania gruntami  i nieruchomościami  stanowiącymi zarówno własność Skarbu Państwa  jak  i powiatu. Z planowanych  39.800 zł wydatkowano 36.833 zł tj 92,55 %, z czego na objęcie dodatkowych udziałów w TBS wydatkowano 17.000 zł.  Niecałe 2.000 zł wydatkowano na  wykonanie ogrodzenia działki na której znajduje się pawilon ginekologiczno-położniczy.

 

Dział  710  -  Działalność  usługowa

Jest to nowy dział  wprowadzony w celu dostosowania naszego prawa do wymogów Unii Europejskiej.  Ze środków tego działu  opłacana jest inspekcja budowlana  /plan 66.524 – wykonanie 66.485 zł  tj. 99,94 %/.  Z powyższych kwot na wydatki sfinansowane dotacją przypada 53.024 zł, i  jak łatwo policzyć powiat dołożył z własnych środków 13.461 zł.

Do działu tego zaliczone są również rozdziały 71013 i 71014 dotyczące opracowań i prac geodezyjnych, a w szczególności  środki na  opracowanie mapy  numerycznej /plan po zmianach  i  wykonanie 74.120 zł/ 

 

Dział 750  -  Administracja publiczna

Planowane wydatki w tym dziale wykonano w 99,09 %, tj. w kwocie  2.751.298 zł. W ramach tego działu wydatkowano środki na:

  • finansowanie wynagrodzeń - wraz z pochodnymi - pracowników Starostwa realizujących zarówno zadania z zakresu administracji rządowej jak i zadania własne powiatu – 1.598.003 zł. W roku 2002  średnie miesięczne zatrudnienie wyniosło 55,5 etatu, a przeciętne wynagrodzenie  brutto /łącznie z tzw 13/  2.051 zł i stanowiło 96,15 %  przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Przeciętne wynagrodzenie  brutto  (liczone z 13) kadry kierowniczej (tj starostów, sekretarza, skarbnika, kierowników wydziałów i oddziałów)  wyniosło 3.636 zł. Przeciętne wynagrodzenie  brutto pozostałych pracowników wyniosło 1.516,30 zł, a po wyłączeniu 13 - 1.397,51 zł,
  • finansowanie wydatków  rzeczowych  związanych z promocją powiatu i funkcjonowaniem Starostwa 925.897 zł , w tym związanych z zaopatrzeniem w tablice rejestracyjne oraz druki komunikacyjne 479.706 zł,
  • na finansowanie diet radnych  oraz kosztów ryczałtu samochodowego Przewodniczącego Rady - 215.097 zł,
  • przeprowadzenie poboru wojskowego 12.301 zł.

 

Dział 751  -  Urzędy naczelnych organów władzy państwowej

Działem tym objęte było finansowanie kosztów przeprowadzenia  wyborów do rady Powiatu.

Skalkulowana dla nas dotacja wyniosła 17.529 zł; i została wykorzystana w 91,28%. Pozostałość dotacji zwrócono.

 

Dział  754  - Bezpieczeństwo publiczne  i  ochrona przeciwpożarowa

W dziale tym planowane środki  /5.639.463 zł/  wykorzystano w 100%,  na finansowanie  kosztów funkcjonowania policji /plan 3.887.000 zł; /i straży pożarnej / plan 1.752.463 zł.

W strukturze wydatków wykonanych nakłady na bezpieczeństwo publiczne stanowią ok.19,33 %, w ubiegłym roku wskaźnik ten wyniósł  17,01%.

W roku 2002 na finansowanie  wymienionych zadań powiat otrzymał dotacje z budżetu państwa w łącznej kwocie 5.627.463 zł, z Gminy Wołów 4.000 oraz przekazał 8.000 zł z własnych środków.

W strukturze wydatków Policji  wynagrodzenia i pochodne wyniosły 2.967.100 zł, co stanowi 76,33% ogółu wydatków. Pozostała kwota została wykorzystana na wydatki rzeczowe związane z funkcjonowaniem jednostki, w tym zakup paliwa,  mediów, opłaty pocztowe i telekomunikacyjne. Środki przekazane przez Powiat i Gminę  zostały wykorzystane na wykonanie instalacji gazowej w radiowozach, co wpłynęło na zmniejszenie kosztów zużycia paliwa.

W strukturze wydatków Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej  wynagrodzenia i pochodne wyniosły 1.213.458 zł, co stanowi  69,24% ogółu wydatków. Pozostała kwota została wykorzystana na wydatki rzeczowe związane z funkcjonowaniem jednostki, w tym zakup sprzętu, paliwa,  mediów, opłaty pocztowe i telekomunikacyjne.

W czasie realizacji budżetu w omawianym okresie w Komendzie Państwowej Straży Pożarnej występowały vacaty, które tworzyły oszczędności w paragrafach płacowych. Na wniosek Komendanta Zarząd  w drodze uchwał przeniesieniowych  zmniejszył plan wydatków płacowych zwiększając o te kwoty plan wydatków rzeczowych, co pozwoliło na ich dofinansowanie i wykonanie systemem gospodarczym drobnych prac remontowych.

W ramach inwestycji finansowanych przez Komendę Główną kontynuowano rozbudowę garaży.

 

Dział  757  - Obsługa długu publicznego

W związku z wyemitowaniem w 2001 roku  obligacji w wysokości 2.700.000 zł zostały zaplanowane środki  w kwocie 384 tyś zł na  sfinansowanie odsetek od wyemitowanych papierów. Ponieważ  w dacie uchwalenia budżetu nie była znana wysokość odsetek niewykorzystana na ten cel kwota tj. 38.938 zł została Uchwałą Rady Powiatu przesunięta na finansowanie zadań oświatowych. Na wypłatę odsetek wydatkowano  345.062 zł.

Ponadto w dziale tym, w związku z udzieleniem poręczeń,  musiały zostać  zabezpieczone środki na ewentualne wypłaty z tego tytułu. Zabezpieczono więc kwotę 1.050.000 zł. W związku z tym., że ZOZ Brzeg Dolny samodzielnie opłacał odsetki od zaciągniętego kredytu, a spłaty rat kredytu przesunął na rok 2003 zaplanowane na ten cel środki zostały przesunięte  przede wszystkim na dofinansowanie  zadań oświatowych.

 

Dział  758  - Różne rozliczenia

W uchwale budżetowej na rok 2002 zaplanowane były rezerwy ogólna i  celowe w łącznej kwocie  446.758 zł., które w  kwocie  150.000 zł sfinansowały korekty  zmniejszające subwencje, a  w pozostałej kwocie zostały przesunięte na dofinansowanie innych zadań.

W trakcie roku  stosownymi  uchwałami  Rady i Zarządu wszystkie rezerwy zostały rozwiązane.

 

Dział 801  - Oświata i wychowanie i dział 854 – Edukacyjna opieka  wychowawcza

Plan wg uchwały – 9.002.549 zł,  plan po zmianach – 10.648.784 zł, wykonanie 10.538.706 zł.

Plan wydatków po zmianach został wykonany w 98,97%, a  plan wydatków  bieżących  w 100%.

Plan i wykonanie wydatków w obu tych działach  łącznie  wg poniższych grup paragrafów przedstawia się następująco:

Treść

Plan wg uchwały

Plan po zmianach

Wykonanie

% wykonania

  Struktura wykonanych  wyd.

1

2

3

4

5

6

Razem wydatki

9.002.549

10.648.784

10.538.706

98,97

100,00

W tym: wydatki majątkowe

330.000

880.483

770.483

87,51

7,31

             wydatki bieżące

8.672.549

9.768.301

9.768.223

100,00

92,69

Z kwoty wydatków bieżących przypada na:

 

 

 

 

 

- wynagrodzenia osobowe

6.029.780

6.684.177

6.684.177

100,00

63,43

- pochodne od wynagrodzeń

1.220.888

1.291.433

1.291.433

100,00

12,25

- odpis na ZFŚS

375.234

468.594

468.594

100,00

4,45

- dotacje

48.000

80.057

80.057

100,00

0,76

- pozostałe wydatki bieżące

998.647

1.244.040

1.243.962

99,99

11,80

Jak wynika z powyższych danych  wynagrodzenia wraz z pochodnymi w tych działach stanowią niecałe 76%  wykonanych wydatków, a świadczenia socjalne na rzecz pracowników – około  4,45%,  co stanowi 7,01% kwot wydatkowanych na wynagrodzenia.

Wydatki rzeczowe  wykonano w wysokości  1.243.962 zł, co stanowi   11,80 % ogółu wydatków  tych działów.

Wydatki majątkowe dotyczyły wykonania instalacji elektrycznej wewnętrznej w części pomieszczeń oraz wymiany części stolarki okiennej w budynku Liceum Ogólnokształcącego w Wołowie- 255.483 zł, uregulowania zobowiązań za prace adaptacyjno-modernizacyjne budynku byłego internatu ZSZ w Brzegu Dolnym na potrzeby SOSzW – 350 tyś zł, częściowego sfinansowania wykonywanej modernizacji  zewnętrznej sieci co, ciepłej wody użytkowej i cyrkulacji  w Zespole Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wołowie.

 

Dział  851  - Ochrona zdrowia

W roku bieżącym w ramach tego działu wydatkowano 3.079.697 zł, na plan 3.239.007 Z kwoty tej na dotacje dla jednostek  lecznictwa zamkniętego wydatkowano 2.513.000 zł.  Były to w części środki otrzymane z Gminy Brzeg Dolny jako pomoc finansowa.

Jednostki służby zdrowia świadczące usługi w zakresie lecznictwa zamkniętego  znajdują się w trudnej sytuacji finansowej, a  szpital wołowski  ma szczególnie złożoną  i złą  sytuację finansową. Co prawda w podobnej sytuacji jest wiele  placówek. Mieszkańcy powiatu jednak  nie wyobrażają sobie pogorszenia  warunków dostępności  usług i Rada wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców  podjęła uchwałę wytyczając kierunek działania Zarządu w tej dziedzinie. Zarząd mając na uwadze ustalenia Rady w celu podtrzymania działalności szpitali udzielił  ponadto krótkoterminowych pożyczek na łączną kwitę 496.000 zł Z inspiracji między innymi samorządów powiatowych jako organów założycielskich szpitali  powstała Spółka  INWEST BOND, która podjęła się  opracowania i wdrożenia programu sekurytyzacji długów szpitali. Powiat wolowski  przystąpił do Spółki  widząc w  tym szansę  dalszego  funkcjonowania  szpitali. Niestety założenia okazały się zbyt śmiałe, INWEST BOND nie znalazł instytucji finansowej która podjęła by się obsługi programu.

Kolejną pozycję wydatkową zaliczoną do tego działu stanowią składki na ubezpieczenia zdrowotne osób bezrobotnych i wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Plan wydatków po zmianach wynosi 473.289 zł – wykonanie 471.032 zł tj. 99,52 % planu. Na ten cel powiat otrzymuje dotację i  pozostałość środków została zwrócona.

W roku 2002  Powiat z własnych środków dofinansował w 50% budowę windy w Przychodni Rejonowo-Specjalistycznej – wydatkowano 53.446 zł.

 

Dział 853  -  Opieka  społeczna

Globalny plan wydatków tego działu zamknął się kwotą 4.399.220 zł. wydatkowano  4.396.105 zł, z czego na finansowanie działalności  domów dziecka, rodzinnych domów dziecka  przypada kwota 2.486.189 zł, na pomoc rodzinom  zastępczym przypada kwota  894.000 zł. Na terenie powiatu funkcjonuje 61 rodzin zastępczych, w których przebywa  81 dzieci i 30 pełnoletnich wychowanków.

Za sprawą nowej klasyfikacji budżetowej do działu tego zostały włączone powiatowe urzędy  pracy;  na finansowanie działalności  naszej jednostki  wydatkowano 100% kwot przyznanych tj.530.740 zł. Przyznane Powiatowi na ten cel dotacje są  wysoce niewystarczające, powiat z własnych środków  zwiększył budżet  jednostki o kwotę 18.000 zł.

Pozostała kwota została wykorzystana na finansowanie:

  • Ośrodka Wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi- 200.000 zł,
  • zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych funkcjonariuszy policji i straży pożarnej 38.543 zł,
  • wypłaty pomocy finansowej repatriantom – 59.618 zł,
  • kosztów funkcjonowania  Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie – 140.999 zł; powiat z własnych środków dofinansował  42.999 zł,
  • działalności Zespołu Orzekającego o stopniu Niepełnosprawności – 44.000 zł. W roku 2002 do Zespołu wpłynęło 861 wniosków, z czego rozpatrzono i wydano 654 orzeczenia, na koniec roku pozostało do rozpatrzenia 207 spraw.

 

Dział 921  - Kultura i ochrona dziedzictwa  narodowego

W ramach tego działu przekazywana jest gminie Wołów - zgodnie z zawartym porozumieniem- dotacja na realizację  zadań biblioteki  powiatowej. W roku 2002  na ten cel przekazano 14.000 zł tj 100% kwoty planowanej. Na dofinansowanie organizowanych na terenie powiatu imprez kulturalnych wydatkowano 19.102 zł.

Wśród nich  największą popularnością cieszyły się:

  • Międzynarodowy Śląski Festiwal Muzyczny  Porozumienie,
  • Pałacowe Korso Kwiatowe w Lubiążu,
  • Koncerty: Noworoczny i  Organowy  oraz z okazji Święta Niepodległości,
  • Dożynki Powiatowe,
  • Koncerty w Lubiążu i Wołowie w ramach  Festiwalu Wratislavia Cantas,
  • Koncerty w Wołowie  w ramach Festiwalu Cantus Organi.

Ogólnie budżet w tym dziale wykonano w 82,76 %.

W roku 2002 przypadało 200 lecie Europejskiego Cukrownictwa Buraczanego. Ponieważ na terenie powiatu powstała  pierwsza w świecie cukrownia wytwarzająca cukier z buraków cukrowych  powstał Komitet Obchodów Jubileuszowych, który pozyskał  środki od sponsorów. na finansowanie imprez w ramach obchodów.

W ramach obchodów:

  • odbyła się uroczysta konferencja połączona ze spotkaniem środowisk cukrowniczych i około cukrowniczych,
  • zrealizowano projekt badawczy przez uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół RCKU w Wołowie,
  • odnowiono relikt pierwszej cukrowni oraz grób pierwszego jej założyciela F.C. Acharda,
  • zorganizowano tzw. słodki jarmark połączony z powiatowymi dożynkami,
  • odbyło się szereg imprez kulturalnych i sportowych.

 

Dział 926  - Kultura fizyczna i sport i dział  630 – Turystyka

Na finansowanie organizowanych imprez  sportowo-turystycznych  wydatkowano 10.841 zł na plan 15.000 zł.

Środki te wydatkowano na zakup nagród na imprezy organizowane we własnym zakresie,  a także na dofinansowanie imprez organizowanych przy współudziale  samorządów gminnych.

W roku 2002 najciekawszymi imprezami były:

  • Bieg Dookoła Wołowskiej Starówki,
  • Turniej Trzech Sal w piłce siatkowej,
  • Cykl całorocznych imprez szkolnych  stanowiących współzawodnictwo na poziomie Powiatowego Szkolnego Związku Sportowego,
  • Policyjna Liga Sportowa,
  • Memoriał  Łakomego w zapasach w stylu wolnym,
  • Wojewódzkie Biegi Przełajowe  LZS  w Głębowicach.

Plan i wykonanie  dochodów i wydatków  objętych budżetem powiatu,  a  związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej  zostały  przedstawione w tabeli nr 11.

Ponieważ zadania te  objęte są w całości budżetem powiatu, zostały one omówione już powyżej.

Reasumując należy stwierdzić, że:

-  w roku 2002 powiat uzyskał dochody w  kwocie 27.218.829 zł,

-  w tym samym okresie wydatki  zamknęły się kwotą 29.180.198 zł.

W związku z powyższym budżet powiatu za rok 2002 zamknął się deficytem na poziomie 1.961.369 zł.

W roku 2002  powiat udzielał dla SP ZOZ w Wołowie pożyczek krótkoterminowych, które nie zostały spłacone do końca roku  rozchody budżetu wyniosły więc 495.000 zł, lecz kwota 142.684 zł została sfinansowana  ze środków otrzymanych na wydatki roku 2003.

Źródłem sfinansowania tego deficytu są środki:

-         pochodzące z emisji obligacji 2.300.000 zł,

-         oraz nadwyżka budżetowa z roku 2000 – 13.685 zł.

Nadmienia się, że plan budżetu po zmianach  zakładał  deficyt w wysokości  1.804.000 zł

 W roku 2002 wydatki na obsługę długu wyniosły 345.062 zł co stanowiło około 1,27 % zrealizowanych dochodów. Dopuszczalny poziom wydatków na obsługę długu określony w art. 113  ustawy o finansach  publicznych  wynosi 15%.

Na koniec roku 2002 dług publiczny powiatu wyniósł 5.019.860 zł, w tym z tytułu emisji obligacji 5.000.000 zł,  co stanowi   18,44   wykonanych dochodów. Ustawowy  próg zadłużenia to 60%  dochodów w danym roku budżetowym.  Wskaźnik ten  za rok 2003 prawdopodobnie pogorszy się z uwagi na  znacznie niższy poziom dochodów.

Wartość nominalna niewymagalnych zobowiązań z tytułu udzielonego poręczenia kredytu zaciągniętego przez ZOZ Brzeg Dolny na koniec roku wyniosła 1.122..978 zł.

 

 

III.   REALIZACJA   PLANÓW FINANSOWYCH  POZOSTAŁYCH  FORM  ORGANIZACYJNO-PRAWNYCH   JEDNOSTEK   SEKTORA         FINANSÓW   PUBLICZNYCH

 

III. 1  FUNDUSZE CELOWE

Powiatowy Fundusz Gospodarki  Zasobem Geodezyjnym  i Kartograficznym

Łącznie z uchwaleniem budżetu powiatu został uchwalony plan finansowy tego funduszu.

Przychodami funduszu są wpływy ze sprzedaży map, usług – wypisów z rejestru gruntów oraz z  opłat za uzgodnienia dokumentacji. Trudno jest  precyzyjnie  oszacować wielkość przychodów, gdyż  zależą one od indywidualnych decyzji osób i podmiotów chcących skorzystać z informacji i dokumentów stanowiących zasób  geodezyjny.

Plan finansowy funduszu został  opracowany przez Wydział  Geodezji, Kartografii, Katastru  i Nieruchomości tutejszego Starostwa. Po stronie przychodów zaplanowano wpływy w wysokości 230.000 zł,  w tym 30.000  tzw przelewów redystrybucyjnych – środki pochodzące z funduszu wojewódzkiego. Plan dochodów wykonano w 136,02%, w tym ze sprzedaży usług w 141,23 % i uzyskano z tego tytułu 312.836 zł.

Po stronie kosztów plan funduszu zakładał  wydatki w kwocie 400.000 zł, które wykonano łącznie  na poziomie 307.620 zł.

Zgodnie z  przepisami 20% wpływów z usług  przekazywanych jest na fundusz centralny i wojewódzki – w roku 2002 przekazano 56.491 zł, a więc znacznie więcej niż  otrzymano z funduszu wojewódzkiego.

Pozostałe środki  tj. 251.129 zł wydatkowano na:

-         prowadzenie zasobu geodezyjnego i zakup materiałów do jego prowadzenia,

-         remont i modernizację pomieszczeń ośrodka,

-         zakup sprzętu i oprogramowania,

-         wypłaty wynagrodzeń wynikających z umów cywilno-prawnych  za usługi związane z prowadzeniem zasobu.

Na koniec roku na funduszu tym pozostały środki w kwocie 173.338 zł, które łącznie z wpływami roku 2003 będą stanowiły źródło  sfinansowania kosztów opracowania  mapy numerycznej ewidencji gruntów i budynków dla terenu całego powiatu, która w ramach współpracy pomiędzy służbą geodezyjną a Agencją  Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa  wykorzystana będzie dla potrzeb budowy systemu ewidencji gospodarstw rolnych i zwierząt.

 

Drugim funduszem celowym, którego  plan finansowy uchwalany jest przez Radę  Powiatu jest  Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Przychodami funduszu są oplaty i kary za gospodarcze korzystanie ze środowiska. Opłaty te pobiera i rozlicza na  fundusze  gminne, powiatowe i wojewódzki  Urząd Marszałkowski.

Plan przychodów na rok 2002 został uchwalony w wysokości 750.000 zł, a następnie podwyższony do kwoty 1.050.000. Uzyskano przychody w kwocie 1.131.623 zł,  co stanowi 107,77 % kwot planowanych.

Po stronie kosztów planowane były dotacje i inne wydatki w wysokości 1.340.000 zł w szczególności na finansowanie lub dofinansowanie  przedsięwzięć inwestycyjnych służących ochronie środowiska. Wydatkowano  1.137.753 zł, w tym między innymi na:

  • dofinansowanie budowy przyłączy kanalizacyjnych we wsiach Bukowice, Godzięcin, Radecz, Żerków, Jodłowice, Stary Dwór, Wały Śląskie oraz na osiedlu Kręsko w Brzegu Dolnym,
  • demontaż dachu eternitowego w Zespole Szkół RCKU i jego utylizację,
  • odwodnienie  dróg  i pielęgnację zieleni w pasie drogowym w ciągu dróg powiatowych,
  • usprawnienie systemu grzewczego szpitala w Wołowie,
  • poprawę warunków energetycznych Zespołu Szkół RCKU,
  • badanie stanu technicznego opryskiwaczy do ochrony roślin i ich regulację,
  • doposażenie Centrum Edukacji Ekologicznej w Tarchalicach.

Na  koniec roku  na koncie funduszu pozostała kwota 286.069 zł, która łącznie z wpływami roku 2003 będzie stanowiła źródło finansowania zadań realizowanych z tego funduszu.

 

III. 2  ŚRODKI   SPECJALNE

Plan i wykonanie środków specjalnych wg poszczególnych rozdziałów zostało zaprezentowane w tabeli nr 9.

W Zarządzie  Dróg  Powiatowych funkcjonuje  środek specjalny na mocy ustawy o drogach i Dyrektor ustalił plan przychodów i wydatków w wysokości  75.000 zł. Przychodami tego środka są  wpływy z opłat za zajęcie pasa drogowego. Za rok 2002 przychody wykonano w kwocie 69.124 zł tj. w  ok 92%. Ze  środków tych wydatkowano 68.723 zł  na wykonanie oznakowania dróg oraz prace na drogach i  funkcjonowanie przeprawy promowej.

W roku 1999  Rada Powiatu podjęła uchwałę  o utworzeniu środka specjalnego w zakresie  gospodarowania przez Starostę  nieruchomością Skarbu Państwa  będącą w zarządzie inspekcji weterynaryjnej.  Na rachunek tego środka z tytułu czynszów najmu wpłynęła  kwota 18.906 zł na plan 18.700 zł. Ze środków tych i pozostałości z roku 2001 wydatkowano 22.051 zł  przede wszystkim na sfinansowanie prowadzonych  remontów wynajmowanych  pomieszczeń i garaży.

Również  w roku 1999 Rada podjęła uchwały w sprawie utworzenia środków specjalnych w placówkach oświatowych  i opiekuńczo-wychowawczych.

Przychodami środków specjalnych  były darowizny oraz opłaty pobierane za udostępnianie pomieszczeń i wyposażenia będącego w zarządzie poszczególnych jednostek, a także odpłatność za świadczone usługi  żywieniowe oraz wpłaty Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa na pomoc dla młodzieży z terenów po pegeerowskich.

Uzyskane środki zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem, a  pochodzące z udostępniania pomieszczeń na finansowanie kosztów bieżących związanych z  udostępnianiem pomieszczeń  jako uzupełnienie środków budżetowych.

Zespół Szkół -  Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego – prowadził również szkolenie kursowe młodzieży- uczniów wielozawodowych klas zasadniczych szkół zawodowych, co znacznie  podwyższyło zarówno przychody jak i koszty ujęte w rozdziale 80140.

 

III. 3  GOSPODARSTWA POMOCNICZE

W formie gospodarstwa pomocniczego funkcjonują Warsztaty Szkolne przy Zespole Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia  Ustawicznego w Wołowie.

Warsztaty Szkolne, na podstawie decyzji Wojewody są  okręgową stacją diagnostyczną, zapewniającą  części młodzieży szkolnej  odbywanie  praktyk zawodowych, a także świadczącą usługi w zakresie przeglądów technicznych pojazdów oraz drobnych napraw pojazdów.

Gospodarstwo opracowało plan finansowy będący elementem uchwały budżetowej. Przychody zaplanowane zostały w wysokości 340 tyś zł, a wykonane w wysokości 295.963 zł tj. w 87,05 %. Wielkość przychodów zależna jest od indywidualnych decyzji  potencjalnych klientów  oraz wysokości stawek.

Koszty planowane były na poziomie 286.800 zł, a zysk  w wysokości 53.200 zł.

Z uzyskanych wpływów gospodarstwo finansowało wydatki osobowe i rzeczowe związane z  prowadzoną działalnością w kwocie  246.988 zł. W roku 2002 gospodarstwo przekazało do budżetu powiatu /7.363 zł/ tytułerm  rozliczenia zysku za 2001 rok oraz wniosło zaliczkowe wpłaty z zysku 2002 r w kwocie 30.380 zł. W wyniku takiego wykonania  przychodów i kosztów  zysk wyniósł 48.974 zł, a należna wpłata do budżetu  24.487; powstała więc nadpłata, która zostanie rozliczona w roku 2003.

Na dzień 31  grudnia br warsztaty posiadały:

  • środki pieniężne w kwocie 29.587 zł,
  • pozostałe środki obrotowe   8.131 zł,
  • należności  w wysokości     9.342 zł,
  • zobowiązania w kwocie      15.201 zł.

Przy  Domu Dziecka w  Godzięcinie,   zarządzeniem Dyrektora  tej jednostki został powołany Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej  zapewniający czasowy pobyt osobom dotkniętym przemocą w  rodzinie. Ośrodek ten prowadzony jest w formie gospodarstwa pomocniczego otrzymującego dotację  przedmiotową z budżetu powiatu.

Gospodarstwo to jak wynika z tabeli nr 9 uzyskało poza dotacją  niewielkie przychody pochodzące z wpłat MOPS. W związku z  przekształceniem Domu Dziecka w wielofunkcyjną placówkę  opiekuńczo-wychowawczą  Dyrektor  jej zwrócił się z wnioskiem do Zarządu o wyrażenie zgody na likwidację  gospodarstwa. Zgodę taką uzyskał jeszcze w roku 2002  i podjął decyzję o likwidacji gospodarstwa.

 

Jak już wcześniej podano dług  publiczny powiatu na koniec roku  2002 wyniósł 5.019.860 zł  i stanowił  18,44% wykonanych dochodów. 

W prognozie długu na rok 2003  wskaźnik ten wzrósł  do poziomu  23,2 % planowanych dochodów.

Powiat  wołowski  zajmuje 5 miejsce w województwie dolnośląskim  pod względem poziomu długu; wyższe od nas  zadłużenie posiadają  jedynie powiaty:  średzki,  głogowski,  polkowicki, wałbrzyski.

Taki stan wystąpił w związku  z podjęciem przez Zarząd I kadencji  decyzji  o budowie  nowego szpitala i opracowaniu dla tej inwestycji dokumentacji projektowo-kosztorysowej, a także decyzji w sprawie udzielania pomocy finansowej szpitalom, w celu zabezpieczenia świadczenia przez nie usług medycznych.

Taki stan finansów powiatu wpłynie niewątpliwie na poziom realizacji jego zadań w latach przyszłych. 

 

 

Nazwa dokumentu: Sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu wołowskiego za 2002 rok.
Podmiot udostępniający: Wydział Budżetu i Gospodarki Mieniem Powiatu
Osoba, która wytworzyła informację: Katarzyna Jankowska
Osoba, która odpowiada za treść: Anna Wasylik
Osoba, która wprowadzała dane: Katarzyna Jankowska
Data wytworzenia informacji: 2003-06-03 00:00:13
Data udostępnienia informacji: 2003-06-03 00:00:13
Data ostatniej aktualizacji: 2003-07-04 12:59:12

Wersja do wydruku...

corner   corner