Celem wszelkich oddziaływać wychowawczych jest ukształtowanie sylwetki absolwenta, który:
1. Czuje potrzebę ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności.
2. Jest odpowiedzialny za własne czyny, zna własne możliwości, ale również potrafi przyznać się do błędów.
3. Potrafi powiedzieć nie - jest asertywny.
4. Potrafi współpracować z ludźmi, szanuje drugiego człowieka, jest wrażliwy na krzywdę ludzką.
5. Dba o swoje zdrowie i środowisko, w którym żyje.
6. Dostrzega znaczenie rodziny w życiu swoim i społeczeństwa.
7. Zna prawa i obowiązki obywatelskie.
8. Potrafi relacjonować i interpretować informacje.
9. Jest związany emocjonalnie ze swoją szkołą - dba o jej dobre imię, szanuje tradycje szkolne.
10. Aktywnie uczestniczy w życiu społecznym i zawodowym.
11. Ma podstawowe wiadomości o Europie, szanuje tradycje i obyczaje innych narodów.
Cele wymienione wyżej możliwe są do osiągnięcia dzięki, współpracy nauczycieli, uczniów i rodziców. W szkole jednak główną rolę odgrywają nauczyciele. Ich rolą jest skłanianie uczniów do pracy nad sobą, nad własnym charakterem według określonych kryteriów wartości. W tym celu powinni:
a) stosować odpowiednie, zróżnicowane metody aktywizacji uczniów,
b) wysoko stawiając poprzeczkę doskonałości, stwarzać środowisko, w którym niepowodzenie nie oznacza przegranej,
c) być otwarci wobec propozycji uczniów, zbierać informacje zwrotne,
d) posiadać takt pedagogiczny, czyli sposób bycia, który nie obraża drugiego człowieka.,
e) być sprawiedliwi,
f) posiadać odwagę cywilną, umieć przyznać się do błędu,
g) mieć w sobie wystarczająco dużo pokory, by cały czas się uczyć i doskonalić swoje umiejętności.