Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Wołowie
ul. Inwalidów Wojnnych 24, 56-100 Wołów
tel. (071) 389 53 00, 389 59 10
NIP: 988-01-53-633, REGON: 932087407
pcpr_wolow@interia.pl
czynne: poniedziałek - piątek
w godzinach: 7.45 - 15.45
P.O. kierownik: Małgorzata Tkaczyk
Status prawny.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Wołowie działa na podstawie następujących przepisów:
1. ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. nr 91, poz. 578, z późn. zm.)
2. ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz.U nr 64/98, poz. 414, z późn. zm.)
3. ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 123, poz. 776, z późn. zm.)
4. ustawy z dnia 1 grudnia 1994 r. o zasiłkach rodzinnych i pielęgnacyjnych (Dz.U. nr 4/95, poz. 17, z późn. zm.)
5. ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz. 1014)
6. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U z roku 1997)
7. Uchwały Rady Powiatu Wołowskiego IV/10/98 z dnia 30 grudnia 1998 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Wołowskiego
8. Uchwały Rady Powiatu Wołowskiego V/25/99 z dnia 24 lutego 1999 r. w sprawie utworzenia Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Wołowie
9. ustawy z dnia 9 listopada 2000 o repatriacji (Dz.U. nr 106, poz. 118)
10. rozporządzenia wykonawcze do w/w ustaw.
Centrum funkcjonuje na zasadzie jednoosobowego kierownika, którego powołuje i odwołuje Zarząd Powiatu, służbowego podporządkowania, podziału uprawnień i obowiązków indywidualnej odpowiedzialności związanych z wykonywaniem działań.Kierownik organizuje pracę Centrum i reprezentuje Centrum na zewnątrz. Zadania Centrum realizują pracownicy Centrum, stosownie do wewnętrznego podziału pracy, a stanowiska pracy pozostają pod bezpośrednim nazdorem kierownika Centrum.
W postępowaniu z dokumentami stanowiącymi tajemnicę służbową obok zasad ujętych w instrukcji kancelaryjnej stosuje się zasady ustalone przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Struktura wewnętrzna Centrum.
Strukturę organizacyjną Centrum tworzą następujące samodzielne stanowiska pracy:
1) Kierownik,
2) stanowisko pracy ds. rodzin zastępczych i pomocy społecznej,
3) stanowisko pracy ds. placówek opiekuńczo-wychowawczych,
4) stanowisko pracy ds. PFRON,
5) stanowisko pracy ds. finansowo-księgowych.
Szczegółowy zakres działania.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie jest podstawowym ogniwem samorządu powiatowego powołanym do rozwiązywania problemów socjalnych społeczności, w tym rehabilitacji osób niepełnosprawnych, pomocy najuboższym i opieki nad dziećmi. Wykonuje kompleksowo wszystkie zadania powiatu z zakresu pomocy społecznej przy udziale innych wyspecjalizowanych jednostek organizacyjnych:
- Powiatowej Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Godzięcinie,
- Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Krzydlinie Małej,
- Placówek Rodzinnych nr 1, 2 i 4,
- Powiatowego Ośrodka Wsparcia - Środowiskowego Domu Samopomocy w Wołowie,
- Powiatowego Zespołu d/s Orzekania o Niepelnosprawności w Wołowie.
Do zadań stanowiska kierownika Centrum należy:
- określenie i wdrożenie odpowiedniej struktury organizacyjnej
- dobór kadr i podział zadań – sporządzenie planów pracy oraz nadzór nad ich realizacją,
- współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami społecznymi,
- składanie Radzie Powiatu corocznego sprawozdania z działalności Centrum oraz przedstawianie wykazu potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
- z upoważnienia Starosty wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości powiatu.
Do zadań stanowiska pracy ds. placówek opiekuńczo-wychowawczych należy:
- kierowanie do placówek opiekuńczo-wychowawczych na podstawie postanowień sądu i prośby rodziców,
- ustalanie wysokości odpłatności rodziców biologicznych za pobyt dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz kontynuujących naukę,
- usamodzielnianie dzieci opuszczających zakłady dla nieletnich oraz niektóre placówki opiekuńczo-wychowawcze (opracowywanie dla każdego wychowanka indywidualnego programu usamodzielnienia), znajdujące się na terenie powiatu wołowskiego, a także dzieci, których miejscem pochodzenia, jak i osiedlenia jest powiat wołowski,
- udzielanie pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki wychowankom placówek opiekuńczo-wychowawczych,
- pomoc w integracji ze środowiskiem osobom opuszczającym niektóre placówki opiekuńczo-wychowawcze oraz zakłady dla nieletnich,
- organizowanie i nadzór nad prowadzeniem placówek opiekuńczo-wychowawczym (placówki rodzinne, placówki socjalizacyjne),
- wyszukiwanie i zapewnienie odpowiedniego przygotowania i szkolenia osobom i rodzinom podejmującym się prowadzić placówki rodzinne,
- organizowanie nowych placówek opiekuńczo-wychowawczych (placówek rodzinnych),
- analizowanie potrzeb pomocy społecznej w powicie oraz opracowywanie planów działania,
- podejmowanie różnych działań wynikających z rozeznanych potrzeb,
- sporządzanie sprawozdań z zakresu działania stanowiska pracy na potrzeby Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, Zarządu Powiatu, Rady Powiatu oraz Samorządu Województwa,
- realizacja zadań wynikających z Karty Nauczyciela w placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
- realizowanie monitoringów powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych oraz imprez w ramach zadań PCPR,
- udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach,
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.
Do zakresu działania stanowiska ds. rodzin zastępczych i pomocy społecznej należy:
- podejmowanie różnych działań wynikających z rozeznanych potrzeb,
- kwalifikowanie i kierowanie do domów pomocy społecznej,
- organizowanie opieki w rodzinach zastępczych,
- udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych,
- naliczanie odpłatności rodzicom naturalnym za pobyt ich dzieci w rodzinach zastępczych,
- opracowywanie indywidualnych programów usamodzielnienia wraz z osobą uzyskującą pełnoletność w rodzinie zastępczej,
- udzielanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie i kontynuowanie nauki dla osób uzyskujących pełnoletność w rodzinach zastępczych,
- pomoc w integracji ze środowiskiem osobom opuszczającm rodziny zastępcze,
- wyszukiwanie i zapewnienie odpowiedniego przygotowania i szkolenia osobom i rodzinom podejmującym się funkcji rodziny zastępczej,
- pomoc uchodźcom i repatriantom,
- udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach,
- prowadzenie powiatowego ośrodka wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi – kontrola działalności merytorycznej,
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych,
- sporządzanie sprawozdań z zakresu działania stanowiska pracy i z zakresu obowiązków na potrzeby Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, Zarządu Powiatu, Rady Powiatu oraz Samorządu Województwa.
Do zadań stanowiska pracy ds. PFRON należy:
- dofinansowanie do uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych,
- dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, urbanistycznych, transportowych, w komunikowaniu się i technicznych,
- dofinansowanie działania warsztatów terapii zajęciowej,
- dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym,
- dofinansowanie do budowy, rozbudowy i modernizacji obiektów służących rehabilitacji,
- opracowywanie i przedstawianie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności na potrzeby Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, Zarządu Powiatu, Rady Powiatu oraz Samorządu Województwa,
- działanie według rozeznanych potrzeb,
- udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach.
Do zadań głównego księgowego należy:
- obsługa finansowo-księgowa PCPR,
- analizowanie oceny kontroli oraz sprawozdawczości i jego realizacja,
- kompleksowe planowanie budżetu w zakresie finansowym i rzeczowym Centrum,
- obsługa finansowo-księgowa Powiatowego Zespołu d/s Orzekania o Niepełnosprawności,
- koordynacja prac w zakresie opracowywania budżetu, szczegółowego układu wykonawczego, koordynacja prac planistycznych,
- opiniowanie projektów aktów prawnych kierownika PCPR oraz decyzji rodzących skutki finansowe,
- gospodarowanie rzeczowymi składnikami majątkowymi oraz współpraca i współdziałanie w tym zakresie z pozostałymi stanowiskami pracy PCPR,
- planowanie i realizacja inwestycji oraz zakupów inwestycyjnych i opracowanie sprawozdawczości w tym zakresie,
- prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
- organizowanie sporządzania, obiegu, archiwizowania i kontroli dokumentów w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych, ochronę mienia będącego w posiadaniu jednostki, sporządzanie kalkulacji wynikających z kosztów wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości finansowej,
- bieżące i prawidłowe prowadzenie księgowości oraz sporządzanie kalkulacji wynikowej kosztów wykonywanych zadań sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający terminowe przekazywanie informacji ekonomicznych, ochronę mienia będącego w posiadaniu jednostki oraz terminowe rozliczanie osób mających odpowiedzialność za to mienie, prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych, nadzorowanie całokształtu prac z zakresu rachunkowości, wykonywanych przez poszczególne stanowiska organizacyjne,
- prowadzenie gospodarki finansowej jednostki zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegające zwłaszcza na wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi, i innymi będącymi w dyspozycji jednostki, zapewnienie pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez jednostkę, przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych, zapewnieniu terminowego ściągania należności i dochodzenia rozliczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez kierownika jednostki, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a wszczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji,
- kontrola legalności dokumentów dotyczących wykonania budżetu oraz ich zmian,
opracowywanie zbiorowych sprawozdań finansowych z wykonywania budżetu i ich analiz.
Finanse.
Działalność Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie finansowana jest:
1. ze środków budżetu państwa - dotacja celowa,
2. ze środków budżetu wojewody,
3. ze środków budżetu powiatu,
4. ze środków pozabudżetowych - środki specjalne, na które składają się darowizny z celem wydatkowania wskazanym przez darczyńców.