§5
1. Wszyscy uczniowie powinni być objęci działaniami prozdrowotnymi.
2. W ramach godzin z wychowawcą i zajęć z pedagogiem uczniowie mogą nauczyć się, jak radzić sobie z naciskami płynącymi ze strony grupy rówieśniczej i reklamy. Poprzez analizę własnych zachowań i reakcji mogą poszerzać wiedzę o sobie, swoich mocnych stronach, uczyć się rozwiązywania trudnych sytuacji i podejmowania odpowiedzialnych decyzji.
3. Imprezy organizowane w szkole mogą stanowić dobrą okazję do tego, by pokazać młodzieży, że można się bawić bez alkoholu, papierosów i narkotyków.
4. Szkoła promować będzie zdrowy styl życia, kreować swoistą modę na życie w abstynencji.
Profilaktyka uzależnień prowadzona będzie w trakcie różnych form zajęć z młodzieżą (lekcje, spotkania, wycieczki, szkolenia, zabawy klasowe, szkolne itp.) między innymi poprzez następujące działania:
2.1 profilaktyka antynarkotykowa:
1. pobudzanie do myślenia na temat zagrożeń i niebezpieczeństw płynących z narkomanii, aranżowanie otwartej dyskusji umożliwiającej młodzieży mówienie o sobie i o swoich oczekiwaniach.
2. propagowanie wiedzy o AIDS, o przyczynach zachorowań, drogach zakażenia wirusem HIV, przebiegu zakażenia i zapobieganiu.
3. kształtowanie wśród młodzieży właściwych postaw wobec nosicieli i chorych na AIDS.
4. szerzenie rzetelnej wiedzy o środkach odurzających, ich działaniu i mechanizmach uzależnienia.
5. organizowanie spotkań z neofitą.
2.2 profilaktyka antynikotynowa:
1. zapoznanie uczniów z fazami uzależnienia od tytoniu.
2. ukazanie przyczyn i skutków sięgania po papierosy.
3. uzasadnianie i wzmacnianie postaw zobowiązujących do niepalenia.
4. zbywanie umiejętności przeciwstawiania się reklamom tytoniu.
5. prowadzenie akcji cukierek zamiast papierosa
2.3 profilaktyka antyalkoholowa:
1. przekazywanie wiedzy na temat faz i czynników wpływających na rozwój uzależnień od alkoholu.
2. przekazywanie informacji o substancjach alkoholowych oraz o konsekwencjach ich używania.
3. nauka radzenia sobie z niekorzystnymi wpływami, umiejętność mówienia nie w sytuacjach, gdy jednostka nie chce poddać się presji otoczenia.
4. przekazywanie wiedzy na temat problemów zdrowotnych u osób nadużywających alkoholu.
5. ukazanie modeli dzieci alkoholików, omawianie mechanizmów współuzależnienia.
6. organizowanie spotkań z członkiem grupy AA.
7. przekazywanie informacji gdzie można uzyskać fachową pomoc.
1. zwiększanie dostępności do pomocy socjalnej, psychologicznej i socjoterapeutycznej dla młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym.
2. pedagogizacja rodziców, zajęcia warsztatowe, pogadanki poświęcone profilaktyce.
3. rozwijanie profilaktyki rodzinnej – uczenie rodziców umiejętności wspierania abstynencji dzieci oraz udzielanie pomocy profesjonalnej rodzicom, których dzieci się upijają.
4. zwiększanie dostępności i skuteczności profesjonalnej terapii osób uzależnionych i współuzależnionych członków rodzin.
5. zapewnianie pomocy wychowawczej i terapeutycznej młodzieży z problemem alkoholowym, narkotycznym, papierosowym.
6. tworzenie młodzieży warunków do trzeźwego i zdrowego stylu życia (miejsca do uprawiania sportu, zabawy i wypoczynku).
7. współdziałanie z Komisją Rozwiązywania Alkoholowych.
8. współpraca z Poradnią Zdrowia Psychicznego.
9. podczas zajęć przekazywanie informacji gdzie można uzyskać bezpłatną pomoc psychologiczną i terapeutyczną (telefony zaufania, poradnie).