Uchwała nr 13 / 31 /03
Zarządu Powiatu w Wołowie
z dnia 25 marca 2003 r.
w sprawie przedstawienia Radzie Powiatu w Wołowie i Regionalnej Izbie Obrachunkowej we Wrocławiu sprawozdania z wykonania budżetu powiatu za rok 2002.
Działając na podstawie art. 136 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych /tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r Nr 15 poz.148 / Zarząd Powiatu w Wołowie uchwala, co następuje:
§ 1
Przedstawić Radzie Powiatu w Wołowie i Regionalnej Izbie Obrachunkowej we Wrocławiu sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu za rok 2002 stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Wołowie.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Zarządu:
Jerzy Więcławski
Członkowie Zarządu:
Eugeniusz Ochocki
Grzegorz Łyczko
Bronisława Jabłońska
Zdzisław Pietrzak
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU POWIATU WOŁOWSKIEGO ZA 2002 ROK.
Obowiązek przedłożenia przez Zarząd rocznego sprawozdania z wykonania budżetu zawarty jest w artykule 136 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych. Treść tego artykułu rozwinięta jest w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Rozporządzenie to określa rodzaje, formy, terminy i zasady sporządzania sprawozdań. W oparciu o sporządzone sprawozdania określone wyżej wymienionym rozporządzeniem zostało sporządzone niniejsze sprawozdanie zawierające część tabelaryczną i opisową.
I BUDŻET POWIATU I JEGO ZMIANY
Budżet Powiatu Wołowskiego na rok 2002 uchwalony został uchwałą nr XXXII/274/02 Rady Powiatu z dnia 14 lutego 2002 roku w oparciu o projektowane wielkości kwot dotacji, subwencji i udziałów zapisane w projekcie budżetu państwa przyjętym 14 listopada 2001 r. Budżet powiatu został opracowany i przez Radę uchwalony jako budżet niezrównoważony, z deficytem w kwocie 2.300.000 zł.
Dochody zaplanowano w wysokości 24.411.043 zł, a wydatki w kwocie 26.711.043 zł. W dniu 14 marca br Sejm uchwalił budżet państwa; ustawa budżetowa została ogłoszona w Dzienniku Ustaw nr 30 pod poz. 275. W ustawie budżetowej zostały zapisane ostateczne kwoty dotacji, udziałów w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa i subwencji i Minister Finansów a także Wojewoda Dolnośląski przysłał w miesiącu kwietniu informację o wysokości należnych powiatowi kwot z powyższych tytułów.
Wielkości wynikające z podziału kwot zapisanych w ustawie budżetowej różniły się od kwot wstępnych i między innymi w związku z tym, w toku wykonywania budżetu w I półroczu roku 2002 dokonano jego zmiany w drodze 2 uchwał Rady oraz 9 Uchwał Zarządu, w tym 5 tzw. przeniesieniowych. W II półroczu Rada jeszcze 5 krotnie dokonywała zmiany budżetu, a Zarząd w tym przedmiocie podjął uchwał 15, w tym 6 tzw przeniesieniowych. I tak:
Uchwałą Rady nr XXXV/322/02 z dnia 25 czerwca dokonano zmian planu dochodów i wydatków zwiększając je o łączną kwotę 469.720 zł.
Plan dochodów zwiększono o dotacje pochodzące z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska przeznaczając środki na:
- odbudowę rowów i przepustów w ciągach dróg powiatowych powiatu wołowskiego zniszczonych lub uszkodzonych w trakcie powodzi 1997 r. i późniejszych 300.000 zł,
- budowę nawierzchni drogowych po robotach kanalizacyjnych Wały Śl.- Stary Dwór 100.000 zł,
- pielęgnację zadrzewień oraz krzewów rosnących w pasie drogowym w ciągach dróg powiatowych 69.720 zł.
Tą samą uchwałą dokonano zmian w planie wydatków wymienionego Funduszu.
Uchwałą Rady nr XXXV/322/02 z dnia 25 czerwca dokonano zmian plan dochodów i wydatków zwiększając je w efekcie na łączną kwotę 325.333 zł.
> zwiększono planu dochodów o kwotę 665.423 zł
1. z tytułu udzielenia pomocy finansowej przez Gminę Brzeg Dolny w kwocie 665.000 zł:
- 550 tys. zł na udzielenie dotacji dla ZOZ Brzeg Dolny,
- 115 tys. zł na remont i modernizację dróg powiatowych /odnowa nawierzchni drogi powiatowej Wały Śl. – Stary Dwór, po robotach kanalizacyjnych/
2. z tytułu zwiększenia części wyrównawczej subwencji ogólnej o kwotę 423 zł.
> i równocześnie został zmniejszony plan dochodów w kwocie 340.990 zł z tytułu:
1/ udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych o kwotę 343 zł,
2/ części oświatowej subwencji ogólnej o kwotę 142.505 zł,
3/ części drogowej subwencji ogólnej o kwotę 197.242 zł.
Po stronie wydatków zmiany przedstawiały się następująco:
1/ zwiększono plan wydatków:
- w kwocie 115.000 zł na remont i modernizację dróg powiatowych /odnowa nawierzchni drogi powiatowej Wały Śl. Stary Dwór, po robotach kanalizacyjnych,
- o kwotę 6.000 zł na wydatki rzeczowe Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego,
- o kwotę 9.000 zł na finansowanie kosztów kształcenia kursowego uczniów klas wielo zawodowych uczęszczających do zasadniczych szkół zawodowych,
- o 550.000 zł na udzielenie dotacji dla ZOZ Brzeg Dolny.
2/ zmniejszono plan wydatków w:
- rozdziale 75704 o kwotę 204.667 zł – środki przeznaczone były na ewentualne wypłaty z tytułu udzielonych poręczeń dla ZOZ,
- rozdziale 75818 o kwotę 150.000 zł – zmniejszono rezerwę ogólną do kwoty 108.892 zł.
Uchwałą Rady nr XXXVI/326/02 z dnia 26 lipca dokonano zmiany planu dochodów i wydatków zwiększając je w efekcie o łączną kwotę 780.000 zł
Pismem nr ST4-4822/668/2002 z dnia 04.07.br Minister Finansów poinformował Zarząd Powiatu o zwiększeniu części drogowej subwencji ogólnej o kwotę 200 tyś zł. Ponadto zostało zawarte porozumienie na kwotę 2.000 zł z Gminą Brzeg Dolny o przyznaniu pomocy finansowej na dofinansowanie wypoczynku wychowanków Domu Dziecka w Godzięcinie.
Z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zostały przyznane poniższe dotacje mające bezpośredni związek z dochodami i wydatkami powiatu:
- Komendzie Powiatowej Policji w kwocie 8.000 zł na dofinansowanie instalacji gazowej w pojazdach Policji,
- Wydziałowi Ochrony Środowiska tut. Starostwa - 25.000 zł na zakup komputerów i oprogramowania,
- Zespołowi Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wołowie - 260.000 zł na modernizację zewnętrznej sieci ciepłowniczej co i cw oraz instalacji wewnętrznych i 15.000 zł na wymianę azbestowego pokrycia dachu hali sportowej,
- LO Wołów – 150.000 zł na rozszerzenie planowanych prac o wymianę okien,
- PZ ZOZ w Wołowie – 120.000 zł na usprawnienie systemu ogrzewania Szpitala /wymiana wkładu kominowego kwasoodpornego, częściowa wymiana okien, koszty związane z przejściem na gaz sieciowy/.
O powyższe kwoty został zwiększony również plan wydatków.
Uchwałą tą ponadto zostały wprowadzone zmiany w planie wydatków między innymi na sfinansowanie kosztów opracowanie programu restrukturyzacji jednostek służby zdrowia.
Uchwałą Rady nr XXXVII/330/02 z dnia 19 września zostały wprowadzone jedynie zmiany polegające na przeniesieniach planowanych wydatków w kwocie 191.188 zł planowanych na ewentualne wypłaty z tytułu udzielonego poręczenia kredytu zaciągniętego przez ZOZ Brzeg Dolny.
Przenoszone środki zostały przeznaczone na: - 7.688,- dotację dla stowarzyszenia Inicjatywa Samorządowa RAZEM na koszty prowadzenia Społecznego Liceum Ogólnokształcącego, -150.000,- częściowe sfinansowanie kosztów modernizacji obiektu byłego internatu ZSZ na potrzeby SOSz-W w Brzegu Dolnym, - 33.500,- sfinansowanie kosztów weryfikacji Programu restrukturyzacji jednostek służby zdrowia, weryfikacji długów i budżetu powiatu jako poręczyciela.
Uchwałą Rady nr XXXVIII/336/02 z dnia 9 października zostały wprowadzone zmiany polegające na przeniesieniach planowanych wydatków w kwocie 77.946 zł. planowanych na ewentualne wypłaty z tytułu udzielonego poręczenia kredytu zaciągniętego przez ZOZ Brzeg Dolny.
Przenoszone środki zostały przeznaczone na:
- 24.500,- sfinansowanie kosztów przystosowania pomieszczeń i szkoleń nauczycieli w związku z zakwalifikowaniem ZSZ w Wołowie i Brzegu Dolnym do programu Pracownia internetowa w każdej szkole,
- 53.446,- dofinansowanie kosztów budowy windy w Przychodni Rejonowo-Specjalistycznej w Wołowie.
Uchwałą Rady nr II/17/02 z dnia 11 grudnia 2002 roku został zwiększony zarówno plan dochodów jak i wydatków o łączną kwotę 25.052 zł. Powiat otrzymał środki dotacyjne z Agencji Modernizacji i Rozwoju Rolnictwa w wysokości 18.570 zł z przeznaczeniem na wypłaty ekwiwalentów za zalesianie gruntów oraz środki subwencyjne w wysokości 6.482 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie odpraw dla zwalnianych nauczycieli. Tą też uchwałą przeniesiono 591.137 zł z działu 757 – obsługa długu publicznego w związku z nie wydatkowaniem tej kwoty na ewentualne wypłaty z tytułu poręczeń jak też na obsługę papierów wartościowych.
Powyższe środki przesunięto przede wszystkim do działów 801 i 854 w celu dofinansowania wydatków związanych z funkcjonowaniem placówek oświatowo-wychowawczych. Dofinansowanie tych placówek musiało nastąpić, przyznano im bowiem środki niewystarczające z uwagi na konieczność zaplanowania środków na ewentualne wypłaty z tytułu udzielonych poręczeń.
Uchwałą nr II/18/02 z dnia 11 grudnia Rada Powiatu zwiększyła plan dochodów w łącznej kwocie 526.000 zł, w tym z tytułu: - pozyskania przez Zarząd Dróg Powiatowych środków z powiatowego funduszu ochrony środowiska – 60.000 zł, - zwiększonych opłat komunikacyjnych 220.000 zł, - pomocy finansowej Gminy Wołów – rozliczenie porozumienia z 2001 roku – 240.000 zł, - 2% opłat za obsługę środków PFRON - 6.000 zł.
Równocześnie został zwiększony plan wydatków o kwotę 140.000 zł na:
- zadania na drogach w zakresie pielęgnacji zieleni i wycinkę krzewów – 60.000 zł,
- dofinansowanie kosztów zakupu tablic rejestracyjnych, druków komunikacyjnych, wykonania praw jazdy itp. 80.000 zł.
W drodze tej uchwały został zmniejszony plan wydatków o łączną kwotę 110.000 zł przeznaczonych na:
- wypłaty diet dla radnych 17.864 zł,
- zmieniono przeznaczenie rezerwy celowej - 70.536 zł,
- sfinansowanie kosztów opracowania opinii do programu restrukturyzacji jednostek służby zdrowia oraz weryfikacji długów szpitali - 21.600 zł.
Jak łatwo zauważyć plan dochodów został tą uchwałą zwiększony o 526 tyś zł, a plan wydatków o 30 tyś zł, co teoretycznie wpłynęło na zmniejszenie wielkości planowanego deficytu. Ta planowana nadwyżka dochodów stanowiła zabezpieczenie planowanych rozchodów budżetu.
Powyższe zmiany wprowadzono w celu zabezpieczenia środków w związku z przewidywanym niespłaceniem pożyczek krótkoterminowych udzielonych przez Zarząd w roku 2002.
Zarząd powiatu zgodnie z przysługującymi mu kompetencjami podjął 24 uchwały wprowadzające zmiany w budżecie, w tym 13 uchwał wprowadzających zmiany zarówno w planie dochodów jak i wydatków oraz 11 uchwał tzw. przeniesieniowych wprowadzających zmiany wyłącznie w planie wydatków.
Uchwałą nr 155/263/02 z dnia 12 marca br, Zarząd po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Budżetu zmniejszył rezerwę ogólną o kwotę 16.800 zł przeznaczając środki na objęcie przez Powiat dodatkowych 168 udziałów w TBS – zgodnie z uchwałą Rady.
Uchwałą nr 164/284/02 z dnia 14 maja br Zarząd Powiatu wprowadził zmiany w planie dochodów i wydatków wynikające z ustalenia ostatecznych kwot dotacji przypadających powiatowi, a zapisanych w ustawie budżetowej.
Zwiększone środki dotacyjne pochodzące z budżetu państwa przeznaczone były na:
- finansowanie zadań inspekcji weterynaryjnej w kwocie 74.927 zł,
- finansowanie zadań realizowanych przez Policję - 118.000 zł,
- finansowanie zadań realizowanych przez straż pożarną - 33.327 zł,
- udzielanie pomocy finansowej rodzinom zastępczym – 72.000 zł,
- fundusz socjalny nauczycieli emerytów zatrudnionych w placówkach oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych – 37.697 zł.
Ponadto Uchwałą powyższą zostały wprowadzone zmiany wynikające z przyznania przez Gminę Brzeg Dolny dotacji w kwocie 18.000 zł na zakup materiałów i wyposażenia pracowni w Zespole Szkół Zawodowych w Brzegu Dolnym.
Zarząd Powiatu Uchwałą nr 168/297/02 z dnia 5 czerwca br zwiększył zarówno plan dochodów jak i wydatków o kwotę 55.652 zł. Środki pochodzące ze zwiększenia dotacji przeznaczono na:
- uzupełnienie niedoboru środków przeznaczonych na wypłaty zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych funkcjonariuszy Policji i straży pożarnej - 12.226 zł,
- udzielenie pomocy finansowej repatriantom, którzy osiedlili się na terenie naszego powiatu – 4.719 zł,
- sfinansowanie pomocy materialnej tj stypendiów i zapomóg dla młodzieży wiejskiej w okresie styczeń-czerwiec br. podziału środków dokonał Wydział Oświaty tut. Starostwa.
Zarząd Uchwałą nr 170/302/02 z 18 czerwca br - uzyskując uprzednio pozytywną opinię Komisji Budżetu - zmienił przeznaczenie 40.000 zł z 241.000 zł dotacji otrzymanej /na realizację zadań własnych/ na finansowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Środki przeznaczono na: - zwiększenie dotacji dla Domu Dziecka w Krzydlinie Małej o kwotę 168.000 zł, - dofinansowanie rodzinnych domów dziecka – 33.000 zł,
a kwotę 40.000 zł przeznaczono na: - dofinansowanie wydatków rzeczowych Powiatowego Urzędu Pracy – 8.000 zł, - dofinansowanie kosztów funkcjonowania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie – 27.000 zł, - dofinansowanie wydatków rzeczowych Zespołu d/s Orzekania o stopniu niepełnosprawności – 5.000 zł.
Zarząd Uchwałą nr 177/320/02 z 16 lipca br zwiększył zarówno plan dochodów jak i wydatków o kwotę 4300 zł. Były to środki dotacyjne przeznaczone na:
- sfinansowanie instalacji gazowej w dwóch radiowozach policyjnych – 4.000 zł /ze środków dotacyjnych Gminy Wołów/,
- sfinansowanie prac komisji egzaminacyjnej d/s stopni awansu zawodowego nauczycieli – 300 zł
Tą też uchwałą została zmniejszona rezerwa ogólna o kwotę 6 tyś zł przeznaczając środki na finansowanie kształcenia kursowego młodzieży wielozawodowych klas zasadniczych szkół zawodowych.
Zarząd Uchwałą nr 183/342/02 z 4 września 2002 r. zwiększył zarówno plan dochodów jak i wydatków o łączną kwotę 291.228 zł. Były to środki dotacyjne przeznaczone na:
- dofinansowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych 223.500 zł,
- wypłaty pomocy pieniężnej dla dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych 43.000 zł,
- dofinansowanie kosztów działalności Zespołu Orzekającego o stopniu niepełnosprawności 11.000 zł,
- pomoc finansową dla repatriantów którzy osiedlili się na terenie powiatu 13.728 zł.
Uchwałą nr 186/346/02 Zarządu Powiatu z 24 września 2002 r. został zwiększony plan dochodów i wydatków o kwotę 24.244 zł. Były to środki dotacyjne przeznaczone na pomoc finansową dla repatriantów, którzy osiedlili się na terenie powiatu.
Tą też uchwałą zmniejszono rezerwę celową o kwotę 2000 zł zwiększając plan wydatków ZSZw Brzegu Dolnym i LO w Brzegu Dolnym o środki przeznaczone na wymianę międzynarodową.
Również postanowieniami tej uchwały dokonano zmian w planie wydatków niektórych jednostek zgodnie z ich wnioskami.
Zarząd Uchwałą nr 187/348/02 z 30 września 2002 r. zwiększył zarówno plan dochodów jak i wydatków o środki dotacyjne w kwocie 17.529 zł przeznaczone na sfinansowanie kosztów wyborów do Rady Powiatu.
Tą też uchwałą zmniejszono rezerwę celową o kwotę 6.800 zł zwiększając plan wydatków szkół o środki przeznaczone na dokształcanie nauczycieli.
Również postanowieniami tej uchwały dokonano zmian w planie wydatków niektórych jednostek zgodnie z ich wnioskami.
Zarząd Uchwałą nr 189/354/02 z 15 października 2002 r. zwiększył zarówno plan dochodów jak i wydatków o środki dotacyjne w kwocie 32.116 zł przeznaczone na:
- fundusz socjalny nauczycieli emerytów - 21.116 zł,
- urządzenie i wyposażenie pracowni stolarskiej w Ośrodku Wsparcia - 11.000 zł.
Tą też uchwałą zmniejszono rezerwę ogólną i celową o łączną kwotę 31.730 zł zwiększając budżety szkół o środki przeznaczone na wypłaty nagród organu prowadzącego z okazji DEN, stypendia dla najzdolniejszej młodzieży oraz dofinansowanie wydatków rzeczowych.
Zarząd Uchwałą nr 193/360/02 z 12 listopada 2002 r wprowadził zmiany zarówno w planie dochodów jak i wydatków, i tak:
1. zwiększono plan dochodów o środki dotacyjne w łącznej kwocie 53.001 zł przeznaczone na:
- dofinansowanie rodzin zastępczych 37.000 zł,
- dofinansowanie zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych funkcjonariuszy straży pożarnej 537 zł,
- sfinansowanie pomocy materialnej, w tym stypendiów dla młodzieży wiejskiej uczącej się w roku szkolnym 2002/2003 w szkołach średnich kończących się maturą 15.464 zł.
2. Zmniejszono plan dochodów z tytułu dotacji o łączną kwotę 84.220 zł, zmniejszając równocześnie plan wydatków o środki które nie byłyby wykorzystane, a które przeznaczone były na:
- wypłaty zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych funkcjonariuszy Policji – 2.220 zł,
- finansowanie składek na ubezpieczenia zdrowotne osób bezrobotnych bez prawa do zasiłków 82.000 zł.
Zarząd Uchwałą nr 193/361/02 z 12 listopada 2002 zwiększył zarówno plan dochodów jak i wydatków o środki dotacyjne w łącznej kwocie 128.957 zł przeznaczone na sfinansowanie od 1 października skutków wdrożenia III etapu nowego systemu wynagradzania nauczycieli. Tą też uchwałą zmniejszono rezerwę ogólną i celową o łączną kwotę 104.000 zł zwiększając budżety szkół o środki przeznaczone na wypłaty nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych oraz dofinansowanie wydatków rzeczowych i osobowych Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.
Zarząd Uchwałą nr 195/364/02 z 19 listopada 2002 zwiększył zarówno plan dochodów jak i wydatków o środki dotacyjne w łącznej kwocie 37.032 zł przeznaczone na:
- sfinansowanie zobowiązań komendy Policji – 25.000 zł,
- sfinansowanie zobowiązań komendy Państwowej Straży Pożarnej – 3.000 zł,
- sfinansowanie skutków awansu zawodowego nauczycieli – 5.532 zł,
- realizację programu zajęć terapeutyczno-wychowawczych z zakresu profilaktyki uzależnień – 3.500 zł.
Tą też uchwałą zmniejszono rezerwę ogólną o łączną kwotę 5.000 zł zwiększając budżet LO w Brzegu Dolnym o powyższe środki przeznaczone na zakup energii cieplnej.
Zarząd Uchwałą nr 196/369/02 z 3 grudnia 2002 wprowadził zmiany zarówno w planie dochodów jak i wydatków, i tak:
1. Zwiększono plan dochodów o środki dotacyjne w łącznej kwocie 40.118 zł przeznaczone :
- dla inspekcji weterynaryjnej na pokrycie kosztów rocznych przeglądów prac restrukturyzacyjnych w zakładach deklarujących dostosowanie się do wymogów Unii Europejskiej 1.285 zł,
- na sfinansowanie prac komisji egzaminacyjnych na stopnie awansu zawodowego nauczycieli 1.200 zł,
- na fundusz socjalny nauczycieli emerytów 14.418 zł,
- na sfinansowanie składek na ubezpieczenia zdrowotne wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych 1.289 zł,
- na dofinansowanie kosztów działalności Zespołu d/s Orzekania o stopniu Niepełnosprawności 5.000 zł,
- na wypłaty pomocy finansowej dla repatriantów 16.926 zł.
2. Zmniejszono równocześnie plan dochodów z tytułu dotacji oraz plan wydatków o środki które nie byłyby wykorzystane, a które przeznaczone były na:
- sfinansowanie kosztów modernizacji ewidencji gruntów i budynków 28.880 zł,
- wynagrodzenia i pochodne w Inspektoracie Weterynarii w związku z vacatem pracownika cywilnego 6.000 zł.
Zarząd Uchwałą nr 1/3/02 z 20 grudnia 2002 po uprzednim uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Budżetu Rady Powiatu zmienił przeznaczenie dotacji w kwocie 30 tyś zł przeznaczonej na finansowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych kierując te środki na:
- dofinansowanie wydatków rzeczowych Ośrodka Wsparcia - 10.000 zł,
- dofinansowanie wydatków rzeczowych PCPR - 10.000 zł,
- dofinansowanie wydatków rzeczowych Powiatowego Urzędu Pracy - 10.000 zł.
Zarząd w trakcie wykonywania budżetu podjął ponadto 11 uchwał tzw. przeniesieniowych. W wyniku tych uchwał uległ zmianie plan wydatków, nie uległa natomiast zmianie łączna kwota budżetu. Uchwały te były podejmowane na wniosek jednostek realizujących budżet i wynikały z konieczności dostosowania układu wykonawczego do realizowanych zadań, a także w celu usunięcia pomyłek. Zbiorcze zestawienie zmian w planie wydatków polegających na przeniesieniach przedstawiono w tabeli stanowiącej załącznik nr 1.
W II półroczu 2002 roku Zarząd podjął uchwałę upoważniającą kierowników jednostek do dokonywania przeniesień planowanych wydatków korzystając z upoważnienia, które zostało zapisane w punkcie 5 paragrafu 6 uchwały budżetowej.
Zbiorcze zestawienie zmian w planie wydatków polegających na przeniesieniach planu wprowadzonych przez Kierowników w granicach udzielonego upoważnienia przedstawiono w tabeli stanowiącej załącznik nr 2.
Dochody budżetu powiatu na rok 2002 zostały uchwalone w kwocie 24.411.043 zł, wydatki na poziomie 26.711.043 zł, a deficyt został zaplanowany w wysokości 2.300.000 zł. Źródłem jego sfinansowania były środki pochodzące z emisji obligacji.
Korekta uchwały budżetowej, a także zmiany wprowadzone zarówno przez Radę jak i Zarząd sprawiły, że na dzień 31 grudnia 2002 roku plan dochodów wyniósł 27.699.996 zł, a wydatki po stronie planu zamknęły się kwotą 29.503.996 zł; planowany deficyt ukształtował się na poziomie 1.804.000 zł.
Jak łatwo zauważyć plan dochodów na koniec roku był wyższy o 3.288.953 zł w stosunku do kwot ujętych w uchwale budżetowej, a plan wydatków analogicznie o 2.792.953 zł.
W budżecie powiatu zarówno po stronie dochodów jak i wydatków zapisane są kwoty związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i wynoszą 7.513.417 zł i stanowią 27,12% planu dochodów i około 25,47% kwot planowanych na finansowanie wydatków.
II. WYKONANIE BUDŻETU
DOCHODY
Źródła dochodów powiatów zostały taksatywnie wymienione w artykule 8 i 9 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2002 /Dz. U. nr 150, poz. 983 z późniejszymi zmianami/
Dochody powiatu wołowskiego /w ujęciu syntetycznym - wg źródeł/ planowane i wykonane za rok 2002 przedstawione zostały w tabeli nr 3.
W tabeli nr 4 zostały zaprezentowane dochody wg źródeł przypisane do poszczególnych działów i rozdziałów zgodnie z obowiązującą klasyfikacją budżetową.
Jak wynika z powyższych zestawień plan dochodów budżetowych powiatu wołowskiego za rok 2002 został wykonany w 98,26% /plan po zmianach 27.699.996 zł, wykonanie 27.218.829 zł/.
Struktura planowanych i wykonanych dochodów przedstawia się następująco:
Rodzaj dochodów |
Plan dochodów wg uchwały |
Plan dochodów po zmianach |
Struktura planowanych dochodów
/po zmianach/ |
Wykonanie dochodów |
%
wykonania
5:3 |
Struktura wykonanych dochodów
/z kol. 5/ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Dochody własne bez udziałów |
1.139.100 |
1.365.100 |
4,93 |
1.392.423 |
102,00 |
5,11 |
|
|
|
|
|
|
|
Udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa |
273.280 |
272.937 |
0,99 |
252.449 |
92,49 |
0,93 |
Ogółem dochody własne: |
1.412.380 |
1.638.037 |
5,92 |
1.644..872 |
100,42 |
6,04 |
|
|
|
|
|
|
|
Dotacje i pomoc finansowa od jedn samorządu terytorialnego |
10.353.209 |
13.549.347 |
48,91 |
13.061.345 |
96,40 |
47,99 |
|
|
|
|
|
|
|
Subwencje |
12.645.454 |
12.512.612 |
45,17 |
12.512.612 |
100,00 |
45,97 |
|
|
|
|
|
|
|
OGÓŁEM DOCHODY |
24.411.043 |
27.699.996 |
100,00 |
27.218.829 |
98,26 |
100,00 |
Jak wynika z powyższego zestawienia w strukturze zarówno planowanych jak i wykonanych dochodów największą pozycję stanowią dotacje i pomoc finansowa od jednostek samorządu terytorialnego. W strukturze wykonanych dochodów stanowią one 47,99% i globalnie zostały wykonane w 96,40 %.
Są to pieniądze mające ściśle określone przeznaczenie. Nie można ich dowolnie wykorzystać. Służą one przede wszystkim finansowaniu kosztów funkcjonowania służb, inspekcji i straży, a także innych zadań realizowanych przez powiat z zakresu administracji rządowej. Zadania te wynikają z ustaw kompetencyjnych lub realizowane są na podstawie zawartych porozumień. W tej grupie mieszczą się również dotacje na dofinansowanie własnych zadań bieżących.
Szczegółowe dane dotyczące planu i realizacji dotacji zawarte są w tabelach nr 3, 3a i 4 dołączonych do niniejszego opracowania.
W ciągu roku 2002 dotacje w zasadzie przekazywane były w sposób nie powodujący powstawania zobowiązań w związku z realizowanymi przez powiat zadaniami. W strukturze wykonanych dochodów dotacje na zadania z zakresu administracji rządowej stanowią 27,65 %, a kwotowo wynoszą 7.527.102 zł /§ 211 i 641/. Bardziej szczegółowe dane zostały zaprezentowane w tabeli nr 11.
Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych powiatu /§ 213/ stanowią 14,11% ogólnej kwoty dochodów i zostały wykonane w kwocie 3.840.203 zł na plan 3.843.318 zł.
Środki te przeznaczone były na finansowanie kosztów:
- nadzoru nad gospodarką leśną w lasach stanowiących własność prywatną - 3.700 zł,
- funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych – 2.554.189 zł,
- udzielonej pomocy finansowej rodzinom zastępczym – 894.000 zł,
- funkcjonowania Powiatowego Urzędu Pracy - 135.616 zł,
- niektórych zadań oświatowych - 252.698 zł, w tym: wdrożenie III etapu nowego systemu wynagradzania nauczycieli, wypłaty pomocy materialnej i stypendiów oraz odpisów na ZFŚS nauczycieli emerytów.
W omawianym okresie Powiat zawarł porozumienia w sprawie przyjęcia pomocy finansowej od Gminy Brzeg Dolny w kwocie 665.000 zł z przeznaczeniem na udzielenie pomocy finansowej dla ZOZ w Brzegu Dolnym – 550.000 zł, a także na współfinansowanie remontu dróg powiatowych przebiegających przez Gminę Brzeg Dolny – 115.000 zł, oraz dotacji w kwocie 18.000 zł na zakup materiałów i wyposażenia pracowni w Zespole Szkół Zawodowych w Brzegu Dolnym i 2.000 zł na dofinansowanie wypoczynku wychowanków Domu Dziecka w Godziecinie.
W roku 2001 zostało zawarte z Gminą Wołów porozumienie w sprawie udzielenia powiatowi pomocy finansowej w wysokości 720.000 zł, z przeznaczeniem na pomoc szpitalowi wołowskiemu. W tym też roku Gmina przekazała powiatowi środki w kwocie 380.000 zł oraz zarachowała 100.000 zł udzielonej w roku 2000 pożyczki. W związku z niewywiązaniem się z porozumienia, a także upływem roku budżetowego 2001, w roku 2002 podpisany został aneks do zawartego w roku 2001 porozumienia na mocy którego powiat miał otrzymać 240.000 zł z przeznaczeniem dla szpitala w Wołowie. Jednak Gmina kolejny raz nie wywiązała się z porozumienia do upływu kadencji, a nowy burmistrz uznał iż w tym przedmiocie powinno być zawarte nowe porozumienie.
Gmina Wińsko przekazała w ubiegłym roku 18.000 zł jako realizację porozumienia z 2001 r.
W roku 2001 został powołany do życia Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Wołowie i z założenia ma być współfinansowany przez samorząd powiatowy i samorządy gminne. W tym celu zawarte zostały z Gminą Wińsko i Brzeg Dolny porozumienia, na mocy których jednostki te miały przekazywać dotacje proporcjonalnie do liczby uczniów i dzieci. Niestety do budżetu powiatu nie wpłynęły planowane dotacje w kwocie 10.380 zł, co oznacza że zrealizowane wydatki zostały sfinansowane ze środków powiatu.
Również w 2001 roku Powiat przejął od samorządu wojewódzkiego prowadzenie biblioteki pedagogicznej i na ten cel w omawianym okresie otrzymał 70.469 zł tj. na poziomie kwot planowanych.
Ze środków funduszy celowych na zadania bieżące i inwestycyjne powiat otrzymał 862.165 zł. W strukturze wykonanych dochodów kwota ta stanowi 3,17 %.
Na wypłaty ekwiwalentów za zalesianie gruntów rolnych preliminowane były środki w kwocie 18.570 zł, a otrzymano 15.462 zł tj. na poziomie zrealizowanych wypłat.
Kolejną znaczącą pozycję stanowią subwencje – 45,97 %; zostały wykonane one w 100 %.
Część oświatowa subwencji wyniosła 9.623.003 zł, część drogowa 2.209.312 zł, a część wyrównawcza 680.297 zł.
W tabeli nr 3 zostały przedstawione bardziej szczegółowe wielkości dotyczące poszczególnych części subwencji. Analizując je łatwo zauważyć, że kwoty wstępne zapisane w projekcie budżetu państwa na rok 2002 były wyższe od kwot ostatecznych o łączną kwotę 332.842zł.
Tu należy dodać, ze powiat otrzymał zwiększenie subwencji drogowej o 200 tyś zł z 1% rezerwy, która to kwota zmniejszyła różnicę między kwotami wstępnymi zapisanymi w projekcie budżetu państwa na rok 2002 , a kwotami ostatecznymi wynikającymi z ustawy budżetowej. Kwoty subwencji po zmianach stanowią 98,95 % kwot wstępnych. Poziom subwencji wynika między innymi z trudnej sytuacji finansowej budżetu państwa, a także zależy od liczby uczniów i wielkości innych realizowanych zadań objętych subwencjonowaniem.
Kolejną - chociaż niewielką kwotowo - pozycję w dochodach powiatu stanowi 1% udział w podatku dochodowym od osób fizycznych – w strukturze wykonanych dochodów 0,93 %. Dochody z tego tytułu skalkulowane wstępnie przez Ministra Finansów na poziomie 273.280 zł, a ostatecznie w wysokości 272.937 zł zostały wykonane w 92,49 % tj w kwocie 252.449 zł, ubytek dochodów wyniósł więc 20.488 zł. Udziały przekazywane są wg przynależnego naszemu powiatowi wskaźnika procentowego. Niski poziom realizacji tych dochodów może wskazywać na zmniejszanie się liczby podatników, korzystanie przez nich z ulg, a także na występowanie ewentualnych zaległości. Należy tu dodać, że z roku na rok dochody z tego tytułu zarówno planowane jak i wykonane maleją i jeśli wskaźnik procentowy udziałów byłby większy - ubytek dochodów powiatu byłby bardziej odczuwalny.
Dochody własne /bez udziałów w podatku dochodowym/ w planie dochodów stanowią zaledwie 1.365.100 zł, wykonano je w kwocie 1.392.423 zł, a w strukturze dochodów zrealizowanych 5,12 %.
W tej grupie dochodów największą pozycję stanowią wpływy z opłaty komunikacyjnej - planowane na poziomie 870,000 zł, a wykonane w kwocie 892.239 zł.
Kolejną znaczącą pozycję stanowią wpływy z odsetek od środków znajdujących się na rachunku podstawowym, rachunkach jednostek i rachunkach funduszy celowych – 120.039 zł. Plan wpływów z tego tytułu nie został wykonany, taki stan wystąpił w związku z tym, iż powiat udzielał krótkoterminowych pożyczek jednostkom lecznictwa zamkniętego, dla których jest organem założycielskim, a ponadto stopa procentowa okazała się niższa niż zakładano.
W planie dochodów roku 2002 zakładano również znaczne wpływy z tytułu sprzedaży nieruchomości w Brzegu Dolnym użytkowanej poprzednio przez Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy. Niestety, z uwagi na brak zainteresowania tą nieruchomością planowane wpływy z jej sprzedaży nie zostały wykonane – nieruchomości nie sprzedano. Zakładano, że z odpłatnego nabycia praw własności uzyska się kwotę 240 tyś zł – uzyskano 8.994 zł ze sprzedaży ratalnej lokali mieszkalnych w Godzięcinie i Wołowie.
Z opłat za wynajem powiat uzyskał 47.870 zł, w tym mieści się kwota 24.847 zł pochodząca z 20% udziału w dochodach środków specjalnych.
Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami 5 % pobranych opłat za zarząd, użytkowanie i użytkowanie wieczyste stanowi dochody budżetu powiatu. Z tego tytułu powiat uzyskał 71.377 zł. na planowane 73.000 zł.
W związku z przeprowadzeniem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Brzegu Dolnym do obiektu po byłym internacie ZSZ Zarząd przekazał obiekt przy ul. Wilczej w nieodpłatne użytkowanie ZOZ Brzeg Dolny, który czynił starania o pozyskanie najemców między innymi dla zmniejszenia kosztów utrzymania zarządzanej nieruchomości – dochody z wynajmu tego obiektu w budżecie powiatu nie były planowane
W roku 2002 Gospodarstwo Pomocnicze – Warsztaty przy Zespole Szkół RCKU – wpłaciły do budżetu powiatu kwotę 37.743 zł, która stanowiła zaliczkowe wpłaty z zysku. Dochody z tego tytułu nie były planowane, gdyż gospodarstwo przeprowadza modernizacje obiektów i wyposażenia.
Ponadto w roku 2001 została przeniesiona na wydatki niewygasające kwota 1.200.000 zł przeznaczona na sfinansowanie kosztów opracowania dokumentacji projektowej szpitala powiatowego. W związku z naliczeniem wykonawcom kar umownych pozostała niewykorzystana kwota 170.576 zł, która zgodnie z przepisami została zaliczona na dochody. Kwota ta nie była ujęta w planie dochodów i stanowiła między innymi źródło sfinansowania udzielonych szpitalowi pożyczek krótkoterminowych, które niestety nie zostały spłacone.
Realizacja dochodów w 2002 roku pozwalała na bieżące finansowanie zadań realizowanych tak przez powiat jak i jednostki finansowane poprzez budżet powiatu.
Powiat ponadto nalicza, pobiera i przekazuje dochody na rzecz budżetu państwa. Dochody te zostały zaplanowane w kwocie 1.513.500 zł /zgodnie z wielkościami podanymi przez Dolnośląski Urząd Wojewódzki we Wrocławiu/ - wśród których opłaty za zarząd i użytkowanie wieczyste gruntów stanowią około 90,12 % / plan 1.490.000 zł, wykonanie 1.356.158 zł/.
Wielkość zrealizowanych dochodów budżetu państwa - została przedstawiona w tabeli nr 12.
WYDATKI
W uchwale budżetowej wydatki zostały określone w wysokości 26.711.043 zł, a deficyt na poziomie 2.300.000 zł. Deficyt planowany był w związku z zamierzeniami inwestycyjnymi oraz na uregulowanie zobowiązań w związku z restrukturyzacją powiatowych jednostek. służby zdrowia.
Zarząd, któremu zgodnie z przepisami przysługuje wyłączna inicjatywa w sprawie zmiany budżetu w okresie roku 2002 wprowadzał kilkakrotnie zmiany w planie wydatków będące realizacją wniosków jednostek wykonujących budżet, a także wprowadzał zmiany zarówno w planie dochodów jak i wydatków będące następstwem zmian kwot dotacji otrzymywanych z budżetu państwa jak i jednostek samorządu terytorialnego.
Na koniec 2002 roku, w wyniku zmian wprowadzonych zarówno przez Radę jak i Zarząd Powiatu, budżet powiatu po stronie wydatków zamknął się kwotą 29.503.996 zł. i był wyższy o 2.792.953 zł tj. o 10,46% od planu wydatków wg uchwały budżetowej.
Plan /po zmianach/ i wykonanie dochodów i wydatków w ujęciu działowym zostały zaprezentowane w tabeli nr 5 /w załączeniu/.
Analizując dane zawarte w tabeli łatwo zauważyć, że plan wydatków został wykonany w kwocie 29.180.198 zł, tj.w 98,90%
W strukturze zrealizowanych wydatków największą pozycję stanowi finansowanie oświaty wraz z edukacyjną opieką wychowawczą – 36,12%. Kolejną pozycję stanowi finansowanie zadań z zakresu bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej – 19,33%. Na finansowanie składek na ubezpieczenia zdrowotne osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku oraz udzielenie dotacji szpitalom w Wołowie i Brzegu Dolnym wydatkowano w 3.079.697 zł, co stanowi 10,55% zrealizowanych wydatków w tym okresie. Dość znaczną pozycję stanowi finansowanie zadań z zakresu pomocy społecznej, w tym finansowanie placówek opiekuńczo – wychowawczych; w dziale tym wydatkowano 4.396.105 zł zł, co stanowi 15,07 % ogółu wydatkowanych środków.
Na finansowanie zadań na drogach powiatowych wydatkowano 1.794.720 zł /6,15%/, a na funkcjonowanie Rady Powiatu i administracji powiatowej 2.751.298 zł, co stanowi 9,43 % ogólnej kwoty wydatków.
Plan i wykonanie wydatków w szczegółowości wg działów, rozdziałów i paragrafów został przedstawiony w tabeli nr 6 stanowiącej załącznik do niniejszego opracowania.
Dział 010 – Rolnictwo i łowiectwo
Ze środków tego działu finansowane są między innymi zadania z zakresu inspekcji weterynaryjnej; plan wykonano w 100% - wydatkowano 340.212 zł. W ramach tej kwoty w planie wydatków ujęte były środki inwestycyjne w wysokości 85 tyś zł przeznaczone na prace modernizacyjne nieruchomości użytkowanej przez inspekcję – prace zostały wykonane, a środki wykorzystane. Na wydatki bieżące przypada kwota 255.212 zł, z której to na wynagrodzenia i pochodne przypada 188.248 zł. tj. 73,76 % ogólnej kwoty wydatków bieżących. Pozostała wydatkowana kwota to tzw. wydatki rzeczowe związane z funkcjonowaniem inspekcji.
Działem tym /w rozdziale 01005/ objęte są również środki w kwocie 28.000 zł przeznaczone na finansowanie kosztów związanych ze zwrotem na własność działek dożywotnich. W kwocie tej mieści się część wydatków płacowych i pochodnych zatrudnionego pracownika prowadzącego te sprawy.
Dział 020 - Leśnictwo
Wydatki tego działu przeznaczone są na finansowanie kosztów nadzoru nad lasami nie stanowiącymi własności Skarbu Państwa. Nadzór realizowany jest przez Nadleśnictwo Wołów i Oborniki Śl. na podstawie zawartych porozumień. Jest to zadanie własne powiatu, na realizację którego otrzymuje dotację Dotacja ta w roku 2002 była niewystarczająca w związku z powstałymi zobowiązaniami i powiat zaangażował środki własne w kwocie 823 zł.
Ponadto od miesiąca września 2002 r rozpoczęto wypłacanie ekwiwalentu rolnikom, którzy zalesili grunty rolne zgodnie z wcześniej otrzymanymi decyzjami Starosty oraz po dokonaniu lustracji zalesień. Środki na te wypłaty powiat otrzymał z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa- wydatkowano 15.462 złote.
Dział 600 - Transport i łączność
Z otrzymanej subwencji drogowej Rada Powiatu na finansowanie zadań na drogach przeznaczyła 935.000 zł. Po zmianach plan wydatków w tym dziale wyniósł 1.794.720 zł i wzrósł o kwoty pochodzące z pomocy finansowej Gminy Brzeg Dolny oraz o środki pochodzące z funduszy celowych i rezerwy subwencji drogowej. Plan wydatków został wykonany w 100 %.
Powyższe środki wykorzystano następująco:
- 110.000 wydatkowano na zimowe utrzymanie dróg,
- 620.000 zł wydatkowano na bieżące utrzymanie dróg, tj remonty cząstkowe, nakładki, ścinkę poboczy, oznakowanie poziome i pionowe, odwodnienie oraz remonty przepustów i mostów, naprawa sprzętu i środków transportu służących realizacji tego zadania/,
- 231.000 zł na utrzymanie przeprawy promowej /płace promistów, opłaty za energię, remonty/,
- pozostałą kwotę wykorzystano na wydatki płacowe i pochodne, administracyjne oraz sfinansowanie odnowy nawierzchni dróg Stary Dwór-Wały Śląskie, ulicy 1 Maja w Brzegu Dolnym, oraz odbudowy chodników w miejscowości Naborów i Węgrzce.
Dział 700 - Gospodarka mieszkaniowa
Środki tego działu finansują koszty gospodarowania gruntami i nieruchomościami stanowiącymi zarówno własność Skarbu Państwa jak i powiatu. Z planowanych 39.800 zł wydatkowano 36.833 zł tj 92,55 %, z czego na objęcie dodatkowych udziałów w TBS wydatkowano 17.000 zł. Niecałe 2.000 zł wydatkowano na wykonanie ogrodzenia działki na której znajduje się pawilon ginekologiczno-położniczy.
Dział 710 - Działalność usługowa
Jest to nowy dział wprowadzony w celu dostosowania naszego prawa do wymogów Unii Europejskiej. Ze środków tego działu opłacana jest inspekcja budowlana /plan 66.524 – wykonanie 66.485 zł tj. 99,94 %/. Z powyższych kwot na wydatki sfinansowane dotacją przypada 53.024 zł, i jak łatwo policzyć powiat dołożył z własnych środków 13.461 zł.
Do działu tego zaliczone są również rozdziały 71013 i 71014 dotyczące opracowań i prac geodezyjnych, a w szczególności środki na opracowanie mapy numerycznej /plan po zmianach i wykonanie 74.120 zł/
Dział 750 - Administracja publiczna
Planowane wydatki w tym dziale wykonano w 99,09 %, tj. w kwocie 2.751.298 zł. W ramach tego działu wydatkowano środki na:
- finansowanie wynagrodzeń - wraz z pochodnymi - pracowników Starostwa realizujących zarówno zadania z zakresu administracji rządowej jak i zadania własne powiatu – 1.598.003 zł. W roku 2002 średnie miesięczne zatrudnienie wyniosło 55,5 etatu, a przeciętne wynagrodzenie brutto /łącznie z tzw 13/ 2.051 zł i stanowiło 96,15 % przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Przeciętne wynagrodzenie brutto (liczone z 13) kadry kierowniczej (tj starostów, sekretarza, skarbnika, kierowników wydziałów i oddziałów) wyniosło 3.636 zł. Przeciętne wynagrodzenie brutto pozostałych pracowników wyniosło 1.516,30 zł, a po wyłączeniu 13 - 1.397,51 zł,
- finansowanie wydatków rzeczowych związanych z promocją powiatu i funkcjonowaniem Starostwa 925.897 zł , w tym związanych z zaopatrzeniem w tablice rejestracyjne oraz druki komunikacyjne 479.706 zł,
- na finansowanie diet radnych oraz kosztów ryczałtu samochodowego Przewodniczącego Rady - 215.097 zł,
- przeprowadzenie poboru wojskowego 12.301 zł.
Dział 751 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej
Działem tym objęte było finansowanie kosztów przeprowadzenia wyborów do rady Powiatu.
Skalkulowana dla nas dotacja wyniosła 17.529 zł; i została wykorzystana w 91,28%. Pozostałość dotacji zwrócono.
Dział 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
W dziale tym planowane środki /5.639.463 zł/ wykorzystano w 100%, na finansowanie kosztów funkcjonowania policji /plan 3.887.000 zł; /i straży pożarnej / plan 1.752.463 zł.
W strukturze wydatków wykonanych nakłady na bezpieczeństwo publiczne stanowią ok.19,33 %, w ubiegłym roku wskaźnik ten wyniósł 17,01%.
W roku 2002 na finansowanie wymienionych zadań powiat otrzymał dotacje z budżetu państwa w łącznej kwocie 5.627.463 zł, z Gminy Wołów 4.000 oraz przekazał 8.000 zł z własnych środków.
W strukturze wydatków Policji wynagrodzenia i pochodne wyniosły 2.967.100 zł, co stanowi 76,33% ogółu wydatków. Pozostała kwota została wykorzystana na wydatki rzeczowe związane z funkcjonowaniem jednostki, w tym zakup paliwa, mediów, opłaty pocztowe i telekomunikacyjne. Środki przekazane przez Powiat i Gminę zostały wykorzystane na wykonanie instalacji gazowej w radiowozach, co wpłynęło na zmniejszenie kosztów zużycia paliwa.
W strukturze wydatków Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej wynagrodzenia i pochodne wyniosły 1.213.458 zł, co stanowi 69,24% ogółu wydatków. Pozostała kwota została wykorzystana na wydatki rzeczowe związane z funkcjonowaniem jednostki, w tym zakup sprzętu, paliwa, mediów, opłaty pocztowe i telekomunikacyjne.
W czasie realizacji budżetu w omawianym okresie w Komendzie Państwowej Straży Pożarnej występowały vacaty, które tworzyły oszczędności w paragrafach płacowych. Na wniosek Komendanta Zarząd w drodze uchwał przeniesieniowych zmniejszył plan wydatków płacowych zwiększając o te kwoty plan wydatków rzeczowych, co pozwoliło na ich dofinansowanie i wykonanie systemem gospodarczym drobnych prac remontowych.
W ramach inwestycji finansowanych przez Komendę Główną kontynuowano rozbudowę garaży.
Dział 757 - Obsługa długu publicznego
W związku z wyemitowaniem w 2001 roku obligacji w wysokości 2.700.000 zł zostały zaplanowane środki w kwocie 384 tyś zł na sfinansowanie odsetek od wyemitowanych papierów. Ponieważ w dacie uchwalenia budżetu nie była znana wysokość odsetek niewykorzystana na ten cel kwota tj. 38.938 zł została Uchwałą Rady Powiatu przesunięta na finansowanie zadań oświatowych. Na wypłatę odsetek wydatkowano 345.062 zł.
Ponadto w dziale tym, w związku z udzieleniem poręczeń, musiały zostać zabezpieczone środki na ewentualne wypłaty z tego tytułu. Zabezpieczono więc kwotę 1.050.000 zł. W związku z tym., że ZOZ Brzeg Dolny samodzielnie opłacał odsetki od zaciągniętego kredytu, a spłaty rat kredytu przesunął na rok 2003 zaplanowane na ten cel środki zostały przesunięte przede wszystkim na dofinansowanie zadań oświatowych.
Dział 758 - Różne rozliczenia
W uchwale budżetowej na rok 2002 zaplanowane były rezerwy ogólna i celowe w łącznej kwocie 446.758 zł., które w kwocie 150.000 zł sfinansowały korekty zmniejszające subwencje, a w pozostałej kwocie zostały przesunięte na dofinansowanie innych zadań.
W trakcie roku stosownymi uchwałami Rady i Zarządu wszystkie rezerwy zostały rozwiązane.
Dział 801 - Oświata i wychowanie i dział 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza
Plan wg uchwały – 9.002.549 zł, plan po zmianach – 10.648.784 zł, wykonanie 10.538.706 zł.
Plan wydatków po zmianach został wykonany w 98,97%, a plan wydatków bieżących w 100%.
Plan i wykonanie wydatków w obu tych działach łącznie wg poniższych grup paragrafów przedstawia się następująco:
Treść |
Plan wg uchwały |
Plan po zmianach |
Wykonanie |
% wykonania |
Struktura wykonanych wyd. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Razem wydatki |
9.002.549 |
10.648.784 |
10.538.706 |
98,97 |
100,00 |
W tym: wydatki majątkowe |
330.000 |
880.483 |
770.483 |
87,51 |
7,31 |
wydatki bieżące |
8.672.549 |
9.768.301 |
9.768.223 |
100,00 |
92,69 |
Z kwoty wydatków bieżących przypada na: |
|
|
|
|
|
- wynagrodzenia osobowe |
6.029.780 |
6.684.177 |
6.684.177 |
100,00 |
63,43 |
- pochodne od wynagrodzeń |
1.220.888 |
1.291.433 |
1.291.433 |
100,00 |
12,25 |
- odpis na ZFŚS |
375.234 |
468.594 |
468.594 |
100,00 |
4,45 |
- dotacje |
48.000 |
80.057 |
80.057 |
100,00 |
0,76 |
- pozostałe wydatki bieżące |
998.647 |
1.244.040 |
1.243.962 |
99,99 |
11,80 |
Jak wynika z powyższych danych wynagrodzenia wraz z pochodnymi w tych działach stanowią niecałe 76% wykonanych wydatków, a świadczenia socjalne na rzecz pracowników – około 4,45%, co stanowi 7,01% kwot wydatkowanych na wynagrodzenia.
Wydatki rzeczowe wykonano w wysokości 1.243.962 zł, co stanowi 11,80 % ogółu wydatków tych działów.
Wydatki majątkowe dotyczyły wykonania instalacji elektrycznej wewnętrznej w części pomieszczeń oraz wymiany części stolarki okiennej w budynku Liceum Ogólnokształcącego w Wołowie- 255.483 zł, uregulowania zobowiązań za prace adaptacyjno-modernizacyjne budynku byłego internatu ZSZ w Brzegu Dolnym na potrzeby SOSzW – 350 tyś zł, częściowego sfinansowania wykonywanej modernizacji zewnętrznej sieci co, ciepłej wody użytkowej i cyrkulacji w Zespole Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wołowie.
Dział 851 - Ochrona zdrowia
W roku bieżącym w ramach tego działu wydatkowano 3.079.697 zł, na plan 3.239.007 Z kwoty tej na dotacje dla jednostek lecznictwa zamkniętego wydatkowano 2.513.000 zł. Były to w części środki otrzymane z Gminy Brzeg Dolny jako pomoc finansowa.
Jednostki służby zdrowia świadczące usługi w zakresie lecznictwa zamkniętego znajdują się w trudnej sytuacji finansowej, a szpital wołowski ma szczególnie złożoną i złą sytuację finansową. Co prawda w podobnej sytuacji jest wiele placówek. Mieszkańcy powiatu jednak nie wyobrażają sobie pogorszenia warunków dostępności usług i Rada wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców podjęła uchwałę wytyczając kierunek działania Zarządu w tej dziedzinie. Zarząd mając na uwadze ustalenia Rady w celu podtrzymania działalności szpitali udzielił ponadto krótkoterminowych pożyczek na łączną kwitę 496.000 zł Z inspiracji między innymi samorządów powiatowych jako organów założycielskich szpitali powstała Spółka INWEST BOND, która podjęła się opracowania i wdrożenia programu sekurytyzacji długów szpitali. Powiat wolowski przystąpił do Spółki widząc w tym szansę dalszego funkcjonowania szpitali. Niestety założenia okazały się zbyt śmiałe, INWEST BOND nie znalazł instytucji finansowej która podjęła by się obsługi programu.
Kolejną pozycję wydatkową zaliczoną do tego działu stanowią składki na ubezpieczenia zdrowotne osób bezrobotnych i wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Plan wydatków po zmianach wynosi 473.289 zł – wykonanie 471.032 zł tj. 99,52 % planu. Na ten cel powiat otrzymuje dotację i pozostałość środków została zwrócona.
W roku 2002 Powiat z własnych środków dofinansował w 50% budowę windy w Przychodni Rejonowo-Specjalistycznej – wydatkowano 53.446 zł.
Dział 853 - Opieka społeczna
Globalny plan wydatków tego działu zamknął się kwotą 4.399.220 zł. wydatkowano 4.396.105 zł, z czego na finansowanie działalności domów dziecka, rodzinnych domów dziecka przypada kwota 2.486.189 zł, na pomoc rodzinom zastępczym przypada kwota 894.000 zł. Na terenie powiatu funkcjonuje 61 rodzin zastępczych, w których przebywa 81 dzieci i 30 pełnoletnich wychowanków.
Za sprawą nowej klasyfikacji budżetowej do działu tego zostały włączone powiatowe urzędy pracy; na finansowanie działalności naszej jednostki wydatkowano 100% kwot przyznanych tj.530.740 zł. Przyznane Powiatowi na ten cel dotacje są wysoce niewystarczające, powiat z własnych środków zwiększył budżet jednostki o kwotę 18.000 zł.
Pozostała kwota została wykorzystana na finansowanie:
- Ośrodka Wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi- 200.000 zł,
- zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych funkcjonariuszy policji i straży pożarnej 38.543 zł,
- wypłaty pomocy finansowej repatriantom – 59.618 zł,
- kosztów funkcjonowania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie – 140.999 zł; powiat z własnych środków dofinansował 42.999 zł,
- działalności Zespołu Orzekającego o stopniu Niepełnosprawności – 44.000 zł. W roku 2002 do Zespołu wpłynęło 861 wniosków, z czego rozpatrzono i wydano 654 orzeczenia, na koniec roku pozostało do rozpatrzenia 207 spraw.
Dział 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
W ramach tego działu przekazywana jest gminie Wołów - zgodnie z zawartym porozumieniem- dotacja na realizację zadań biblioteki powiatowej. W roku 2002 na ten cel przekazano 14.000 zł tj 100% kwoty planowanej. Na dofinansowanie organizowanych na terenie powiatu imprez kulturalnych wydatkowano 19.102 zł.
Wśród nich największą popularnością cieszyły się:
- Międzynarodowy Śląski Festiwal Muzyczny Porozumienie,
- Pałacowe Korso Kwiatowe w Lubiążu,
- Koncerty: Noworoczny i Organowy oraz z okazji Święta Niepodległości,
- Dożynki Powiatowe,
- Koncerty w Lubiążu i Wołowie w ramach Festiwalu Wratislavia Cantas,
- Koncerty w Wołowie w ramach Festiwalu Cantus Organi.
Ogólnie budżet w tym dziale wykonano w 82,76 %.
W roku 2002 przypadało 200 lecie Europejskiego Cukrownictwa Buraczanego. Ponieważ na terenie powiatu powstała pierwsza w świecie cukrownia wytwarzająca cukier z buraków cukrowych powstał Komitet Obchodów Jubileuszowych, który pozyskał środki od sponsorów. na finansowanie imprez w ramach obchodów.
W ramach obchodów:
- odbyła się uroczysta konferencja połączona ze spotkaniem środowisk cukrowniczych i około cukrowniczych,
- zrealizowano projekt badawczy przez uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół RCKU w Wołowie,
- odnowiono relikt pierwszej cukrowni oraz grób pierwszego jej założyciela F.C. Acharda,
- zorganizowano tzw. słodki jarmark połączony z powiatowymi dożynkami,
- odbyło się szereg imprez kulturalnych i sportowych.
Dział 926 - Kultura fizyczna i sport i dział 630 – Turystyka
Na finansowanie organizowanych imprez sportowo-turystycznych wydatkowano 10.841 zł na plan 15.000 zł.
Środki te wydatkowano na zakup nagród na imprezy organizowane we własnym zakresie, a także na dofinansowanie imprez organizowanych przy współudziale samorządów gminnych.
W roku 2002 najciekawszymi imprezami były:
- Bieg Dookoła Wołowskiej Starówki,
- Turniej Trzech Sal w piłce siatkowej,
- Cykl całorocznych imprez szkolnych stanowiących współzawodnictwo na poziomie Powiatowego Szkolnego Związku Sportowego,
- Policyjna Liga Sportowa,
- Memoriał Łakomego w zapasach w stylu wolnym,
- Wojewódzkie Biegi Przełajowe LZS w Głębowicach.
Plan i wykonanie dochodów i wydatków objętych budżetem powiatu, a związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej zostały przedstawione w tabeli nr 11.
Ponieważ zadania te objęte są w całości budżetem powiatu, zostały one omówione już powyżej.
Reasumując należy stwierdzić, że:
- w roku 2002 powiat uzyskał dochody w kwocie 27.218.829 zł,
- w tym samym okresie wydatki zamknęły się kwotą 29.180.198 zł.
W związku z powyższym budżet powiatu za rok 2002 zamknął się deficytem na poziomie 1.961.369 zł.
W roku 2002 powiat udzielał dla SP ZOZ w Wołowie pożyczek krótkoterminowych, które nie zostały spłacone do końca roku rozchody budżetu wyniosły więc 495.000 zł, lecz kwota 142.684 zł została sfinansowana ze środków otrzymanych na wydatki roku 2003.
Źródłem sfinansowania tego deficytu są środki:
- pochodzące z emisji obligacji 2.300.000 zł,
- oraz nadwyżka budżetowa z roku 2000 – 13.685 zł.
Nadmienia się, że plan budżetu po zmianach zakładał deficyt w wysokości 1.804.000 zł
W roku 2002 wydatki na obsługę długu wyniosły 345.062 zł co stanowiło około 1,27 % zrealizowanych dochodów. Dopuszczalny poziom wydatków na obsługę długu określony w art. 113 ustawy o finansach publicznych wynosi 15%.
Na koniec roku 2002 dług publiczny powiatu wyniósł 5.019.860 zł, w tym z tytułu emisji obligacji 5.000.000 zł, co stanowi 18,44 wykonanych dochodów. Ustawowy próg zadłużenia to 60% dochodów w danym roku budżetowym. Wskaźnik ten za rok 2003 prawdopodobnie pogorszy się z uwagi na znacznie niższy poziom dochodów.
Wartość nominalna niewymagalnych zobowiązań z tytułu udzielonego poręczenia kredytu zaciągniętego przez ZOZ Brzeg Dolny na koniec roku wyniosła 1.122..978 zł.
III. REALIZACJA PLANÓW FINANSOWYCH POZOSTAŁYCH FORM ORGANIZACYJNO-PRAWNYCH JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
III. 1 FUNDUSZE CELOWE
Powiatowy Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym
Łącznie z uchwaleniem budżetu powiatu został uchwalony plan finansowy tego funduszu.
Przychodami funduszu są wpływy ze sprzedaży map, usług – wypisów z rejestru gruntów oraz z opłat za uzgodnienia dokumentacji. Trudno jest precyzyjnie oszacować wielkość przychodów, gdyż zależą one od indywidualnych decyzji osób i podmiotów chcących skorzystać z informacji i dokumentów stanowiących zasób geodezyjny.
Plan finansowy funduszu został opracowany przez Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości tutejszego Starostwa. Po stronie przychodów zaplanowano wpływy w wysokości 230.000 zł, w tym 30.000 tzw przelewów redystrybucyjnych – środki pochodzące z funduszu wojewódzkiego. Plan dochodów wykonano w 136,02%, w tym ze sprzedaży usług w 141,23 % i uzyskano z tego tytułu 312.836 zł.
Po stronie kosztów plan funduszu zakładał wydatki w kwocie 400.000 zł, które wykonano łącznie na poziomie 307.620 zł.
Zgodnie z przepisami 20% wpływów z usług przekazywanych jest na fundusz centralny i wojewódzki – w roku 2002 przekazano 56.491 zł, a więc znacznie więcej niż otrzymano z funduszu wojewódzkiego.
Pozostałe środki tj. 251.129 zł wydatkowano na:
- prowadzenie zasobu geodezyjnego i zakup materiałów do jego prowadzenia,
- remont i modernizację pomieszczeń ośrodka,
- zakup sprzętu i oprogramowania,
- wypłaty wynagrodzeń wynikających z umów cywilno-prawnych za usługi związane z prowadzeniem zasobu.
Na koniec roku na funduszu tym pozostały środki w kwocie 173.338 zł, które łącznie z wpływami roku 2003 będą stanowiły źródło sfinansowania kosztów opracowania mapy numerycznej ewidencji gruntów i budynków dla terenu całego powiatu, która w ramach współpracy pomiędzy służbą geodezyjną a Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wykorzystana będzie dla potrzeb budowy systemu ewidencji gospodarstw rolnych i zwierząt.
Drugim funduszem celowym, którego plan finansowy uchwalany jest przez Radę Powiatu jest Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Przychodami funduszu są oplaty i kary za gospodarcze korzystanie ze środowiska. Opłaty te pobiera i rozlicza na fundusze gminne, powiatowe i wojewódzki Urząd Marszałkowski.
Plan przychodów na rok 2002 został uchwalony w wysokości 750.000 zł, a następnie podwyższony do kwoty 1.050.000. Uzyskano przychody w kwocie 1.131.623 zł, co stanowi 107,77 % kwot planowanych.
Po stronie kosztów planowane były dotacje i inne wydatki w wysokości 1.340.000 zł w szczególności na finansowanie lub dofinansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych służących ochronie środowiska. Wydatkowano 1.137.753 zł, w tym między innymi na:
- dofinansowanie budowy przyłączy kanalizacyjnych we wsiach Bukowice, Godzięcin, Radecz, Żerków, Jodłowice, Stary Dwór, Wały Śląskie oraz na osiedlu Kręsko w Brzegu Dolnym,
- demontaż dachu eternitowego w Zespole Szkół RCKU i jego utylizację,
- odwodnienie dróg i pielęgnację zieleni w pasie drogowym w ciągu dróg powiatowych,
- usprawnienie systemu grzewczego szpitala w Wołowie,
- poprawę warunków energetycznych Zespołu Szkół RCKU,
- badanie stanu technicznego opryskiwaczy do ochrony roślin i ich regulację,
- doposażenie Centrum Edukacji Ekologicznej w Tarchalicach.
Na koniec roku na koncie funduszu pozostała kwota 286.069 zł, która łącznie z wpływami roku 2003 będzie stanowiła źródło finansowania zadań realizowanych z tego funduszu.
III. 2 ŚRODKI SPECJALNE
Plan i wykonanie środków specjalnych wg poszczególnych rozdziałów zostało zaprezentowane w tabeli nr 9.
W Zarządzie Dróg Powiatowych funkcjonuje środek specjalny na mocy ustawy o drogach i Dyrektor ustalił plan przychodów i wydatków w wysokości 75.000 zł. Przychodami tego środka są wpływy z opłat za zajęcie pasa drogowego. Za rok 2002 przychody wykonano w kwocie 69.124 zł tj. w ok 92%. Ze środków tych wydatkowano 68.723 zł na wykonanie oznakowania dróg oraz prace na drogach i funkcjonowanie przeprawy promowej.
W roku 1999 Rada Powiatu podjęła uchwałę o utworzeniu środka specjalnego w zakresie gospodarowania przez Starostę nieruchomością Skarbu Państwa będącą w zarządzie inspekcji weterynaryjnej. Na rachunek tego środka z tytułu czynszów najmu wpłynęła kwota 18.906 zł na plan 18.700 zł. Ze środków tych i pozostałości z roku 2001 wydatkowano 22.051 zł przede wszystkim na sfinansowanie prowadzonych remontów wynajmowanych pomieszczeń i garaży.
Również w roku 1999 Rada podjęła uchwały w sprawie utworzenia środków specjalnych w placówkach oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych.
Przychodami środków specjalnych były darowizny oraz opłaty pobierane za udostępnianie pomieszczeń i wyposażenia będącego w zarządzie poszczególnych jednostek, a także odpłatność za świadczone usługi żywieniowe oraz wpłaty Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa na pomoc dla młodzieży z terenów po pegeerowskich.
Uzyskane środki zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem, a pochodzące z udostępniania pomieszczeń na finansowanie kosztów bieżących związanych z udostępnianiem pomieszczeń jako uzupełnienie środków budżetowych.
Zespół Szkół - Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego – prowadził również szkolenie kursowe młodzieży- uczniów wielozawodowych klas zasadniczych szkół zawodowych, co znacznie podwyższyło zarówno przychody jak i koszty ujęte w rozdziale 80140.
III. 3 GOSPODARSTWA POMOCNICZE
W formie gospodarstwa pomocniczego funkcjonują Warsztaty Szkolne przy Zespole Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wołowie.
Warsztaty Szkolne, na podstawie decyzji Wojewody są okręgową stacją diagnostyczną, zapewniającą części młodzieży szkolnej odbywanie praktyk zawodowych, a także świadczącą usługi w zakresie przeglądów technicznych pojazdów oraz drobnych napraw pojazdów.
Gospodarstwo opracowało plan finansowy będący elementem uchwały budżetowej. Przychody zaplanowane zostały w wysokości 340 tyś zł, a wykonane w wysokości 295.963 zł tj. w 87,05 %. Wielkość przychodów zależna jest od indywidualnych decyzji potencjalnych klientów oraz wysokości stawek.
Koszty planowane były na poziomie 286.800 zł, a zysk w wysokości 53.200 zł.
Z uzyskanych wpływów gospodarstwo finansowało wydatki osobowe i rzeczowe związane z prowadzoną działalnością w kwocie 246.988 zł. W roku 2002 gospodarstwo przekazało do budżetu powiatu /7.363 zł/ tytułerm rozliczenia zysku za 2001 rok oraz wniosło zaliczkowe wpłaty z zysku 2002 r w kwocie 30.380 zł. W wyniku takiego wykonania przychodów i kosztów zysk wyniósł 48.974 zł, a należna wpłata do budżetu 24.487; powstała więc nadpłata, która zostanie rozliczona w roku 2003.
Na dzień 31 grudnia br warsztaty posiadały:
- środki pieniężne w kwocie 29.587 zł,
- pozostałe środki obrotowe 8.131 zł,
- należności w wysokości 9.342 zł,
- zobowiązania w kwocie 15.201 zł.
Przy Domu Dziecka w Godzięcinie, zarządzeniem Dyrektora tej jednostki został powołany Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej zapewniający czasowy pobyt osobom dotkniętym przemocą w rodzinie. Ośrodek ten prowadzony jest w formie gospodarstwa pomocniczego otrzymującego dotację przedmiotową z budżetu powiatu.
Gospodarstwo to jak wynika z tabeli nr 9 uzyskało poza dotacją niewielkie przychody pochodzące z wpłat MOPS. W związku z przekształceniem Domu Dziecka w wielofunkcyjną placówkę opiekuńczo-wychowawczą Dyrektor jej zwrócił się z wnioskiem do Zarządu o wyrażenie zgody na likwidację gospodarstwa. Zgodę taką uzyskał jeszcze w roku 2002 i podjął decyzję o likwidacji gospodarstwa.
Jak już wcześniej podano dług publiczny powiatu na koniec roku 2002 wyniósł 5.019.860 zł i stanowił 18,44% wykonanych dochodów.
W prognozie długu na rok 2003 wskaźnik ten wzrósł do poziomu 23,2 % planowanych dochodów.
Powiat wołowski zajmuje 5 miejsce w województwie dolnośląskim pod względem poziomu długu; wyższe od nas zadłużenie posiadają jedynie powiaty: średzki, głogowski, polkowicki, wałbrzyski.
Taki stan wystąpił w związku z podjęciem przez Zarząd I kadencji decyzji o budowie nowego szpitala i opracowaniu dla tej inwestycji dokumentacji projektowo-kosztorysowej, a także decyzji w sprawie udzielania pomocy finansowej szpitalom, w celu zabezpieczenia świadczenia przez nie usług medycznych.
Taki stan finansów powiatu wpłynie niewątpliwie na poziom realizacji jego zadań w latach przyszłych.