| ZAŁATWIANIE SPRAW W URZĘDZIE |
| ELEKTRONICZNA SKRZYNKA PODAWCZA |
|
Placówka Rodzinna nr 4
ul. Polna 12
56-100 Wołów
Utworzona została z dniem 1 sierpnia 2003 r. Uchwałą Rady Powiatu Wołowskiego nr VIII/63/2003 w sprawie założenia publicznej placówki opiekuńczo-wchowawczej o nazwie: Placówka Rodzinna nr 4 w Wołowie.
W placówce obecnie przebywa czworo dzieci w wieku od 7-iu do 14-stu lat. Dyrektor Placówki Rodzinnej nr 4 pełni jednocześnie funkję niespokrewnionej rodziny zastępczej dla dwójki dzieci w wieku 12-stu i 13-stu lat.
Placówka działa na zasadzie jednostki budżetowej, a jej szczegółowy zakres działania i organizację określa regulamin organizacyjny.
Regulamin organizacyjny Placówce Rodzinnej nr 4 nadano Uchwałą Zarządu Powiatu Wołowskiego nr 28/66/2003, z dnia 28 lipca 2003 r.
Regulamin organizacyjny określa siedzibę Placówki oraz jejj status prawny: jest to jednostka organizacyjna powiatu, która swoje zadania realizuje poprzez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Wołowie.
Placówka Rodzinna nr 4 jest placówką opiekuńczo-wychowawczą, zapewniającą dzieciom pozbawionym opieki rodziców całodobową opiekę i wychowanie w warunkach zbliżonych do domu rodzinnego do czasu powrotu dziecka do rodziny, umieszczenia go w rodzinie adopcyjnej lub jego usamodzielnienia.
Podstawowym zadaniem Placówki jest zapewnienie dziecku całodobowej ciągłej lub okresowej opieki i wychowania oraz zaspokajanie jego niezbędnych potrzeb bytowych, rozwojowych (w tym emocjonalnych, społecznych i religijnych), a także zapewnienie korzystania z przysługujących świadczeń zdrowotnych i kształcenia.
Szczegółowe zadania Placówki obejmują:
- zapewnienie realizacji obowiązku szkolnego, zdobycia kwalifikacji zawodowych zgodnie z uzdolnieniami i zainteresowaniami oraz wyrabianie nawyku pracy,
- tworzenie warunków wszechstronnego rozwoju dzieci, kształtowanie postawy moralnej, rozwijanie uzdolnieniń i zainteresowań, rganizowanie czasu wolnego i wypoczynku,
- wyrabianie wrażliwości estetycznej, nawyków kultury osobistej i samodzielności oraz umiejętności współżycia w społeczeństwie,
- wdrażani dzieci do życia rodzinnego, prac porządkowych praz prac w gospodarstwie domowym, dostosowanych do możliwości, wiku i umiejętności dzieci oraz zapewnienie im rodzinnej atmosfery,
- niwelowanie dysfunkcji rozojowych poprzez współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
- poszanowanie podmiotowości dziecka, wysłuchiwanie jego zdania i w miarę możliwości uwzględnianie jego wniosków we wszystkich dotyczących go sprawach oraz informowanie dziecka o podejmowanych wobec niego działaniach,
- dbanie o poszanowanie i podrzymanie związków emocjonalnych dziecka z rodzicami, rodzeństwem i innymi osobami,
- uczenie organizowania czasu wolnego, w tym uczestniczenie w zajęciach kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych,
- uzgadnianie stałych decyzji dotyczących dziecka z jego rodzicami lub opiekunami,
- kierowanie procesem przygotowującym do usamodzielnienia wychowanków.
Placówka rodzinna zapewnia dzieciom w niej umieszczonym odpowiednie warunki mieszkaniowe:
- pokoje mieszkalne właściwie oświetlone i wyposażone odpowiednio do potrzeb i poziomu rozwoju dzieci,
- łazienki, z których korzystanie zapewnia intymność i godność z zasadami hgieny,
- pomieszczenie do wypoczynku,
- miejsce do cichej nauki
- kuchnia.
Placówka Rodzinna zapewnia dzieciom:
- dostęp do nauki we wszystkich typach szkół z uwzględnieniem rozwoju psychofizycznego dzieci oraz ich predyspozycji,
- pomoc w nauce, w szczególnści w odrabianiu zadań domowych oraz w miarę potrzeby w zajęciach wyrównawczych,
- uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych i rekracyjno-sportowych,
- opłatę za pobyt dziecka w bursie lub internacie,
- pokrycie kosztów przejazdu do i z miejsca uzasadnionego pobytu poza placówką.
Dzieciom przebywającym w Placówce Rodzinnej przysługuje:
- wyżywienie,
- wyposażenie w: 1) odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku dostosowane do wieku i indywidualnych potrzeb; 2) zabawki dostosowane do wieku rozwojowego; 3) środki higieny osobistej.
- wyposażenie w: 1) leki; 2) podręczniki i przybory szkolne,
- miesięczna kwota do własnego dysponowania, którą ustala dyrektor w zależności od wieku dziecka, w granicach przewidzianych w ustawie o pomocy społecznej,
- dostęp do produktów żywnościowych i napojów przez całą dobę.
Zasady finansowania Placówki Rodzinnej nr 4.
Placówka Rodzinna jest jednostką budżetową w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.
Placówka na bieżące funkcjonowanie otrzymuje środki:
1. miesięczne:
- zryczałowaną kwotę na utrzymanie dziecka w wysokości 25% przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
- na utrzymanie domu stawkę w wysokości kwoty odpowiadającej wydatkom ponoszonym na: wodę, gaz, ścieki, energię elektryczną, zakup opału (9 ton węgla I kl. w cenie udokumentowanej fakturą VAT), abonament telewizyjny, podatek od nieruchomości; podzielonej przez liczbę osób zamieszkałych w domu i pomnożonej przez liczbę dzieci umieszczonych placówce,
- na usługi telekomunikacyjne - abonament oraz 80 impulsów;
2. roczne:
- na bieżące konieczne naprawy i remonty, których zakres został zatwierdzony przez Starostę - kwota odpowiadająca poniesionym wydatkom podzielonym przez liczb osób zamieszkujących w domu i pomnożonej przez liczbę dzieci umieszczonych w placówce, nie więcej niż 40% przeciętnego wynagrodzenia,
- na wyposażenie placówki w sprzęt mieszkalny dla dzieci umieszczonych w placówce po zatwierdzeniu przez Starostę - w wysokości poniesionych wydatków, nie wyższej niż 40% przeciętnego wynagrodzenia na każde dziecko,
- na świadczenia zdrowotne nieobjęte ubezpieczeniem zdrowotnym oraz na wyrównanie opóźnień w nauce - w kwocie odpowiadającej wysokości poniesionych wydatków, nie wyższej jednak niż 40% przeciętnego wynagrodzenia; wniosek o przyznanie środków na świadczenia zdrowotne musi zawierać opinię uprawnionego lekarza, natomiast wniosek o przyznanie środków na wyrownanie opóźnień w nauce - opinię pedagoga.
Do obowiązków wychowawcy należy w szczególności:
- dbanie o dobr imię domu i umieszczonych w nim dzieci,
- tworzenie warunków wszechstronnego rozwoju wychowanków, kształtowanie podstawy moralnej, rozwijanie uzdolnień i zainteresowań, organizowanie czasu wolnego i wypoczynku,
- wyrabianie wrażliwości estetycznej, nawyków kultury osobistej i samodzielności oraz umiejętności współżycia w społeczeństwie,
- wdrażanie wychowanków do życia rodzinnego, prac porządkowych oraz prac w gospodarstwie domowym, dostosowanych do możliwości, wieku i umiejętności dzieci oraz zapewnienie im rodzinnej atmosfery,
- zapewnienie realizacji obowiązku szkolnego, zdobycia kwalifikacji zawodowych - zgodnie z uzdolnieniami i zainteresowaniami oraz wyrabianie nawyku pracy,
- niwelowanie dysfunkcji rozwojowych poprzez współpracę z odpowiednimi instytucjami,
- tworzenie serdecznej atmosfery sprzyjającej rozwojowi uczuć i więzi emocjonalnych,
- współdziałanie z opiekunami prawnymi i rodzinami zaprzyjaźnionymi,
- wdrażanie wychowanków do przestrzegania higieny osobistej oraz utrzymywania porządku i czystości otoczenia,
- współpraca z lekarzem, pielęgniarką, szkołą,
- zapewnienie odpowiedniego wyposażnia dzieci i placówki oraz zaspokajanie ich podstawowych potrzeb,
- prowadznie dokumentacji placówki,
- rozliczanie się z wydatków poniesionych na utrzymanie lokalu mieszkalnego,
- składanie wniosków dotyczących napraw i remontów oraz wposażenia placówki.
Osoba, która wytworzyła informację: | Ewa Czybier | Osoba, która wprowadzała dane: | Ewa Czybier | Data wytworzenia informacji: | 2004-07-29 14:51:23 | Data udostępnienia informacji: | 2004-07-29 14:51:23 | Data ostatniej aktualizacji: | 2004-07-30 09:01:51 |
Wersja do wydruku...
|