§4
1. Każdy człowiek ma swoje mocne strony, jakieś zdolności lub talenty, rzeczą nauczyciela jest wykrycie je w porę i rozwijanie poprzez pracę.
2. By przemówił rozum, najpierw trzeba trafić do serca. Do nauki, rozwoju, pracy nad sobą potrzebna jest również motywacja uczuciowa. Osobista więź miedzy nauczycielem a uczniem jest podstawą efektywnego nauczania.
3. Szkoła jest najlepszym narzędziem do doskonalenia świata, jeśli w szkole nie będzie demokracji to i w państwie nie będzie.
4. Jednym rozsądnym sposobem wychowania jest oddziaływania własnym dobrym przykładem. Na początku wszystkiego jest praca nad sobą - by móc zaktywizować uczniów trzeba umieć zaktywizować własny umysł.
5. Rozwój ludzkości uwarunkowany jest rozwojem empatii. Wychowanie polega również na kształtowaniu wrażliwości i budowaniu człowieczeństwa.
Celem wszelkich oddziaływać wychowawczych jest ukształtowanie sylwetki absolwenta, który:
1. Czuje potrzebę ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności.
2. Jest odpowiedzialny za własne czyny, zna własne możliwości, ale również potrafi przyznać się do błędów.
3. Potrafi powiedzieć nie - jest asertywny.
4. Potrafi współpracować z ludźmi, szanuje drugiego człowieka, jest wrażliwy na krzywdę ludzką.
5. Dba o swoje zdrowie i środowisko, w którym żyje.
6. Dostrzega znaczenie rodziny w życiu swoim i społeczeństwa.
7. Zna prawa i obowiązki obywatelskie.
8. Potrafi relacjonować i interpretować informacje.
9. Jest związany emocjonalnie ze swoją szkołą - dba o jej dobre imię, szanuje tradycje szkolne.
10. Aktywnie uczestniczy w życiu społecznym i zawodowym.
11. Ma podstawowe wiadomości o Europie, szanuje tradycje i obyczaje innych narodów.
Cele wymienione wyżej możliwe są do osiągnięcia dzięki, współpracy nauczycieli, uczniów i rodziców. W szkole jednak główną rolę odgrywają nauczyciele. Ich rolą jest skłanianie uczniów do pracy nad sobą, nad własnym charakterem według określonych kryteriów wartości. W tym celu powinni:
a) stosować odpowiednie, zróżnicowane metody aktywizacji uczniów,
b) wysoko stawiając poprzeczkę doskonałości, stwarzać środowisko, w którym niepowodzenie nie oznacza przegranej,
c) być otwarci wobec propozycji uczniów, zbierać informacje zwrotne,
d) posiadać takt pedagogiczny, czyli sposób bycia, który nie obraża drugiego człowieka.,
e) być sprawiedliwi,
f) posiadać odwagę cywilną, umieć przyznać się do błędu,
g) mieć w sobie wystarczająco dużo pokory, by cały czas się uczyć i doskonalić swoje umiejętności.
1. Prowadzenie tematycznych godzin do dyspozycji wychowawcy związanych z problematyką programu wychowawczego.
2. Włączenie problematyki programu wychowawczego do realizacji wszystkich przedmiotów nauczania.
3. Organizacja szkoleń prowadzonych przez specjalistów dla nauczycieli, uczniów i rodziców.
4. Prowadzenie lekcji koleżeńskich otwartych upowszechniających ciekawe metody pracy z uczniami.
5. Systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.
6. Opracowanie autorskich programów pracy z klasą.
7. Ciągłe wzbogacanie biblioteki szkolnej w nowości wydawnicze, sal lekcyjnych w środki audiowizualne, prenumerata odpowiednich czasopism.
8. Opracowanie bibliografii do tematów związanych z programem wychowawczym.
9. Organizowanie konkursów przedmiotowych i tematycznych.
10. Organizowanie wycieczek przedmiotowych, krajoznawczych i turystycznych.
11. Prowadzenie kół zainteresowań i zajęć pozalekcyjnych.
12. Promowanie osiągnięć uczniów w środkach masowego przekazu.
13. Prowadzenie Złotej Księgi - spisu uczniów wyróżniających się.
14. Prezentacja dorobku szkoły na terenie miasta, gminy i powiatu.
15. Kultywowanie szkolnych obrzędów i tradycji:
a) spotkania dyrekcji i pedagoga z uczniami klas pierwszych ( wrzesień),
b) udział w akcji Sprzątanie świata (wrzesień),
c) otrzęsiny uczniów klas pierwszych (wrzesień),
d) święto patrona szkoły - Komisji Edukacji Narodowej (październik),
e) ślubowanie uczniów klas pierwszych (październik ),
f) szkolna dyskoteka Andrzejkowa (październik ),
g) wigilie klasowe i szkolna (grudzień),
h) zabawa karnawałowa (styczeń),
i) studniówka klas maturalnych (styczeń-luty),
j) półmetki klasowe,
k) święto wiosny (marzec),
l) Dzień Ziemi (kwiecień),
m) dni otwarte szkoły ( kwiecień),
n) dzień sportu szkolnego (czerwiec),
o) pożegnanie uczniów klas kończących (czerwiec).
16. Prowadzenie kroniki szkoły, kronik klas, kół i organizacji.
17. Rozpoznawanie sytuacji materialnej i rodzinnej uczniów.
18. Organizowanie zajęć integracyjnych dla uczniów klas pierwszych.
19. Funkcjonowanie Rady Szkoły, Komisji Wychowawczej Samorządu Uczniowskiego.
20. Udział uczniów i rodziców w posiedzeniach Rady Pedagogicznej i Komisji Wychowawczej.
21. Włączenie rodziców do organizacji wycieczek i imprez szkolnych.
22. Prowadzenie dyżurów uczniowskich.
23. Dbanie o systematyczne wpłaty na Fundusz Pomocy Szkole - uświadamianie konieczności powołania funduszu i korzyści wynikających z jego funkcjonowania.
24. Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, przedstawicielami władz samorządowych, Dolnobrzeskim Ośrodkiem Kultury, lokalnymi mediami.
25. Stopniowe poszerzanie obszaru komunikowania się o region, kraj i świat.
26. Prowadzenie współpracy ze szkołami z innych krajów Europy.
27. Punktualność i dobra organizacja lekcji.
28. Realizacja szkolnego programu profilaktyki uzależnień.
29. Przeprowadzanie ankiet wśród uczniów i rodziców diagnozujących realizację programu wychowawczego.