logo
Wersja dla niedowidzących
  
      
corner
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
corner
  
corner corner
corner corner
 INFORMACJE O POWIECIE
minus Charakterystyka powiatu
minus Herb i flaga powiatu
minus Powiat w liczbach
minus Charakterystyka gospodarcza
minus Lista Gmin
 ORGANY WŁADZY
plus Rada Powiatu
plus Zarząd Powiatu
 STAROSTWO POWIATOWE
minus Dane teleadresowe
minus Sekretarz Powiatu
minus Skarbnik Powiatu
plus Wydziały
minus Regulamin organizacyjny
minus Kodeks Etyki
plus Kontrole Starostwa
 PRAWO LOKALNE
minus Statut Powiatu
minus Prawo miejscowe
minus Dziennik Ustaw
minus Monitor Polski
minus Zarządzenia Starosty Wołowskiego
 WYBORY 2014
minus Obwieszczenie o okręgach wyborczych, ich numeracji i granicach, liczbie radnych wybieranych w okręgu wyborczym oraz wyznaczonej siedzibie Powiatowej Komisji Wyborczej.
minus Informacja Komisarza Wyborczego we Wrocławiu o składzie Powiatowej Komisji Wyborczej w Wołowie
plus Uchwała Nr 1/2/14 Powiatowej Komisji Wyborczej w Wołowie z dnia 24 października 2014r.
minus Uchwała Nr 1/4/14 Powołanie pełnomocnika komisji ds. obsługi informatycznej
minus Uchwała Nr 5/2014 Sprostowanie omyłki w protokole rejestracji
minus Uchwała Nr 6/2014 Sprostowanie omyłki w protokole rejestracji
minus Uchwała Nr 7/8/2014 w sprawie obwieszczenia i zarejestrowanych listach kandydatów na radnych w wyborach do Rady Powiatu Wołowskiego
minus Wynik wyborów - do Rady Powiatu
minus Wynik wyborów - do Sejmiku Województwa
minus Uchwała Nr 9/2014 w sprawie sprostowania zbiorczego protokołu wyników głosowania do Sejmiku Województwa Dolnośląskiego
 FINANSE I MIENIE
plus Budżet Powiatu
plus Majątek Powiatu
minus Pomoc Publiczna
minus Dług Publiczny
minus Ciężary Publiczne
 INFORMACJE DLA KLIENTÓW
plus Programy
plus Klient w Urzędzie
minus Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej
minus Biuro Rzeczy Znalezionych
minus Informacje nieudostępnione
minus Ankieta
 SPRAWOZDANIA
plus 2013
 JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE
minus Wykaz jednostek organizacyjnych
plus Placówki oświatowe
plus Inne
 OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE
plus Rada Powiatu
plus Zarząd Powiatu
plus Starostwo Powiatowe
plus Jednostki Organizacyjne
 INNE
plus Służby, Inspekcje i Straże
minus Organizacje pozarządowe
plus Instrukcja obsługi biuletynu
minus Redakcja Biuletynu
 URZĘDY CENTRALNE
minus Spis adresów
 ZAŁATWIANIE SPRAW W URZĘDZIE
minus Kolejność załatwiania spraw
minus Wyszukaj swoją sprawę
 ELEKTRONICZNA SKRZYNKA PODAWCZA
minus Elektroniczna Skrzynka Podawcza
 ARCHIWUM
plus 2006
 Nabór do pracy
minus Aktualne rekrutacje
minus Postępowania w toku
minus Wyniki postępowań
minus Archiwum rekrutacji
 Informacje
plus Uchwały
minusPrzetargi
   plus2004
   plus2005
   plus2006
   plus2007
   plus2008
   minus2009
   plus2010
   plus2011
   plus2012
   plus2013
   plus2014
   plus2015
   plus2016
   plus2017
plusOgłoszenia
plusObwieszczenia
 Podział administracyjny kraju
A A A


Przetargi: 2009 > sierpień > 2009-08-27
Rozstrzygnięcie protestu dot. zadania pn.:" Adaptacja budynku nr 4 w Zespole Szkół im. T. Kościuszki na potrzeby Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Wołowie".

Powiązane dokumenty: » 2009-07-20, Adaptacja budynku nr 4 w Zespole Szkół im. T. Kościuszki na potrzeby Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Wołowie

IZP 3431-12/2009-19                                                              Wołów, 27.08.2009r.       

                                                                      
                                                                                      
  
dotyczy: postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na wykonanie zadania pn. „Adaptacja budynku nr 4 w Zespole Szkół im. T. Kościuszki na potrzeby Poradni Psychologiczno -  Pedagogicznej w Wołowie”.
 
 
Rozstrzygnięcie protestu
 
                Zamawiający, działając na podstawie art. 183 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r., nr 223, poz. 1655 z późn. zm.), zwanej dalej pzp, po rozpatrzeniu protestu wniesionego w dniu 18.08.2009 r. przez Usługi Ogólnobudowlane „BICZ-BUD” Mirosław Bicz z siedzibą w Starym Wołowie, oddala protest w całości.
 
Uzasadnienie
 
                Protestujący zarzucił Zamawiającemu, iż ten bezpodstawnie nie odrzucił oferty wykonawcy Państwowego Przedsiębiorstwa Przemysłowo – Montażowego „POMET” z siedzibą w Wołowie. Podniósł, iż Zamawiający naruszył art. 89 ust. 1 pkt. 2, 3 i 4 pzp, a także złamał zasady określone w art. 7 ust. 1 pzp.
Zdaniem Protestującego oferta złożona przez PPP-M „Pomet” powinna zostać odrzucona z powodu niezgodności jej treści ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia, albowiem kosztorys ofertowy złożony wraz z ofertą określa wartość platformy schodowej do przewozu osób niepełnosprawnych na kwotę 0, 00 zł. W związku z tym jej złożenie stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a ponadto zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Jednocześnie w jego ocenie Zamawiający nie zapewnił zachowania zasad uczciwej konkurencji w postępowaniu przetargowym.
Na uzasadnienie swoich zarzutów Protestujący przytoczył tezy wyroków ZA z dnia 10.08.2007 r. (UZP/ZO/0-977/07), ZA z dnia 04.04.2006 r. (UZP/ZO/0-925/06) oraz KIO z dnia 30.04.2008 r. (KIO/UZP/362/08).
             W związku z tym Protestujący żądał uwzględnienia protestu i powtórzenia przez Zamawiającego oprotestowanych czynności oraz dokonania czynności bezprawnie zaniechanych.
            W dniu 21.08.2009 r. do Zamawiającego wpłynęło przystąpienie do postępowania w sprawie protestu ze strony Państwowego Przedsiębiorstwa Przemysłowo-Montażowego „POMET” z siedzibą w Wołowie.
Przystępujący domagał się odrzucenia protestu i podtrzymania dotychczasowego rozstrzygnięcia przetargu. Wskazał, iż jego oferta jest zgodna z SIWZ, a cena oferty brana pod uwagę przez Zamawiającego przy wyborze najkorzystniejszej oferty jest ceną ryczałtową, w związku z czym przedmiary mają jedynie znaczenie pomocnicze. Na poparcie swojego stanowiska przytoczył tezy wyroku ZA z dnia 01.09.2006 r. (UZP/ZO/0-2407/06).
             Zamawiający, po analizie czynności w postępowaniu i argumentacji Protestującego oraz Przystępującego uznał zarzuty sformułowane w proteście za bezzasadne.
             W pkt. VI część A Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia wskazano, iż na ofertę składają się formularz ofertowy, wzór umowy oraz kosztorys ofertowy oparty na przedmiarze robót.
Należy podkreślić, iż wszystkie wyżej wymienione elementy oferty zostały złożone w postępowaniu przez PPP-M „Pomet”.
            Jednocześnie zasadnym jest wskazanie, iż stosownie do zapisów pkt XII pkt 5 cenę za wykonanie przedmiotu zamówienia należało przedstawić w „Formularzu ofertowym” stanowiącym załącznik do SIWZ. Cena oferty powinna obejmować wszystkie koszty i składniki związane z wykonaniem zamówienia,
Postanowienia Specyfikacji jednoznacznie przesądzają, iż cena oferty jest ceną ryczałtową, co znajduje odzwierciedlenie także w szczegółowych postanowieniach umowy, stanowiącej załącznik do SIWZ. Ponadto w SIWZ nie zawarto jednoznacznego postanowienia, iż każda pozycja w kosztorysie powinna być wypełniona przez wykonawców.
            Mając na uwadze powyższe Zamawiający podziela stanowisko przedstawione w przystąpieniu do protestu, iż nie można uznać oferty PPP-M „Pomet” za niezgodną z postanowieniami SIWZ. Trafne jest stanowisko Zespołu Arbitrów, wyrażone w przytoczonym przez Przystępującego orzeczeniu, iż cena ryczałtowa to cena ustalona za całość zamówienia, na podstawie dokumentacji projektowej, a przedmiary mają jedynie znaczenie pomocnicze. Z tego powodu nawet w sytuacji braku w kosztorysie szczegółowym niektórych robót nie można uznać, że wykonawca złożył ofertę niezgodną z treścią SIWZ, bowiem to dokumentacja projektowa określa treść i przedmiot zamówienia.
            W ocenie zamawiającego nie sposób tym samym podzielić stanowiska protestującego, iż oferta PPP-M „Pomet” zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Zamawiający przy wyborze najkorzystniejszej oferty brał pod uwagę cenę całkowitą oferty a nie jej poszczególne elementy, wskazane przez wykonawców w kosztorysie ofertowy.
Takie stanowisko było wielokrotnie podzielane w orzeczeniach Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych. Zgodnie z nimi „Istotne jest, że przy ocenie czy mamy do czynienia z "rażąco niską ceną" należy brać pod uwagę cenę całkowitą oferty a nie ceny jednostkowe za poszczególne elementy oferty - pozycje kosztorysowe. Nie można przyjąć, że oferta zawiera rażąco niską cenę wyłącznie na podstawie jednej z kilku tysięcy pozycji kosztorysowych” (wyrok z dnia 08.06.2009 r., KIO/UZP 671/09), „Aby mówić o cenie rażąco niskiej należy wziąć pod uwagę całkowitą cenę za przedmiot zamówienia, a nie cenę jednostkową” (wyrok z dnia 14.05.2009 r., KIO/UZP 558/09), „To nie składowe czy części ceny stanowią o rażąco niskiej cenie, ale cena całkowita brutto oferty” (wyrok z dnia 06.08.2008 r., KIO/UZP 760/08).
             Odnosząc się do przedstawionego w proteście stanowiska, iż oferta złożona w postępowaniu przez PPP-M „Pomet” stanowiła czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Zamawiający wskazuje iż rozpoznając ten zarzut należy również odnieść się do całości przeprowadzonego postępowania i ofert cenowych składanych przez wykonawców.
Raz jeszcze należy podkreślić, iż jedynym elementem decydującym o wyborze najkorzystniejszej oferty była cena ryczałtowa za wykonanie całości zadania, a nie poszczególne jej elementy, wymienione w kosztorysie sporządzonym na podstawie przedmiarów. Oceniając wg tego kryterium oferty złożone przez wykonawców, Zamawiający nie był uprawniony do badania zasadności wyceny poszczególnych elementów wskazanych w kosztorysie. Tym samym nie mógł przyjąć, iż cena zaoferowana przez PPP-M „Pomet” stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, tym bardziej, iż różnice cenowe pomiędzy poszczególnymi ofertami nie były znaczne.
            W przedmiotowym postępowaniu kwota przewidziana przez Zamawiającego na realizację zadania wynosiła 732.110,78 zł netto, a oferty wniesione przez wykonawców wynosiły odpowiednio: 600.655,73 zł netto („RBM” Tadeusz Nowak sp. z o.o., 493.009,11 zł netto (PPP-M „Pomet”) i 538.785,47 zł netto (Bicz-Bud).
Różnica pomiędzy ofertą PPP-M „Pomet” a ofertą firmy „BICZ-BUD” Mirosław Bicz wynosi tylko 8,5%. W tym kontekście zarzut rażąco niskiej ceny w ofercie złożonej przez PPP-M „Pomet” jest bezzasadny.
           
            Podkreślić należy ponadto, iż dla stwierdzenia czynu nieuczciwej konkurencji istotne jest wykazanie, że takie działanie doprowadzi do eliminacji innych podmiotów z rynku. Zarówno Protestujący jak i pozostałe podmioty, ubiegające się o udzielenie przedmiotowego zamówienia działają w warunkach rynku konkurencyjnego w branży budowlanej i naturalnym jest podejmowanie działań przez te podmioty, mających na celu uzyskanie zamówienia publicznego i obniżenie kosztów realizowanych przez siebie inwestycji. Możliwe jest uzyskanie niezwykle korzystnych rabatów, szczególnie od współpracujących stale z wykonawcą podmiotów, a tym samym obniżenie ceny oferowanych usług (vide: wyrok KIO z dnia 08.06.2009 r., KIO/UZP 671/09).
           
Mając na uwadze powyższe protest należało oddalić.
 
            Na podstawie art. 184 ust. 1 Prawa zamówień publicznych od niniejszego rozstrzygnięcia protestu przysługuje odwołanie do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, w terminie 5 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
 
                                                                                             
                                                                                              Z poważaniem
 
 
 
 
 
 
Do wiadomości:
-Uczestnicy postępowania
- adresat
- a/a
Ilość odwiedzin: 249
Osoba, która wytworzyła informację: Anna Szadkowska-Czupa - Biuro Inwestycji i Zamówień Publicznych
Osoba, która odpowiada za treść: Anna Szadkowska-Czupa - Biuro Inwestycji i Zamówień Publicznych
Osoba, która wprowadzała dane: Agnieszka Rytwińska
Data wytworzenia informacji: 2009-08-27 13:44:58
Data udostępnienia informacji: 2009-08-27 13:44:58
Data ostatniej aktualizacji: 2009-08-27 13:50:46

Wersja do wydruku...

Rejestr zmian...

corner   corner