Wołów, dnia 04 kwietnia 2016 roku
Odpowiedzi na pytania
Nr sprawy: ZDP/PN-02/2016
wyjaśnienie w sprawie zmiany numeru sprawy: zmienia się nr sprawy z ZDP/PN-01/2016 na ZDP/PN-02/2016 i wnosi się o przypisywanie powyższego numeru do wszystkich dokumentów.
dotyczy: Zamówienia publicznego pn.:
„Przebudowa drogi powiatowej nr 1284D ul. Garwolskiej w Wołowie” oraz „Przebudowa dróg gminnych: ul. Garwolskiej i Objazdowej w Wołowie”
w trybie przetargu nieograniczonego
Zarząd Dróg Powiatowych w Wołowie udziela odpowiedzi na zadane pytania:
1.Na podstawie jakiej decyzji administracyjnej Zamawiający przewiduje wykonanie przebudowę drogi powiatowej nr 1284D oraz drogi gminne ul. Garwolska i Objazdowa: pozwolenie na budowę, zgłoszenie, inne? Prosimy o udostępnienie odpowiadającej zamierzeniu budowlanemu decyzji administracyjnej.
Odpowiedź:
Zamawiający zamierza realizować przebudowę drogi powiatowej nr 1284D oraz dróg gminnych ul.Garwolskiej i Objazdowej na podstawie zgłoszenia robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę. Zgłoszenia robót stanowią załącznik do odpowiedzi na pytania.
2.Prosimy o udostępnienie Szczegółowych Specyfikacji Technicznych Wykonania i Odbioru Robót dla całego zakresu robót (poszczególne rodzaje warstw konstrukcyjnych dla jezdni, chodników, ścieżki rowerowej, oznakowanie poziome i pionowe, bariery ochronne chodnikowe – rodzaj, szczegół, ściek z elementów betonowych prefabrykowanych 15X50 – szczegóły, nasypy itp.).
Odpowiedz:
SST dla drogi powiatowej i dróg gminnych stanowi załącznik.
3.Prosimy o udostępnienie kompletnej dokumentacji projektowej dla drogi powiatowej nr 1284D ul. Garwolska – niweleta drogi, plan zagospodarowania terenu, przekroje konstrukcyjne, szczegóły oraz dla dróg gminnych ul. Garwolska i Objazdowa – niweleta drogi, przekroje konstrukcyjne, szczegóły.
Odpowiedz:
Kompletne dokumentacje projektowe dla drogi powiatowej 1284D oraz dróg gminnych ul. Garwolskiej i Objazdowej stanowią załącznik do odpowiedzi na pytania.
4.Prosimy o udostępnienie dokumentacji geologicznej dla drogi powiatowej nr 1284D ul. Garwolska oraz dróg gminnych ul. Garwolska i ul. Objazdowa.
Odpowiedz:
Dokumentacja geologiczna stanowi załącznik.
5.Prosimy udostępnienie dokumentacji projektowej dla zakresu docelowej organizacji ruchu dla drogi powiatowej nr 1284D oraz drogi gminne ul. Garwolska i Objazdowa.
Odpowiedz:
Projekty docelowej organizacji ruchu dla drogi powiatowej i dróg gminnych stanowią załącznik.
6.W załącznikach do SIWZ: nr 1a oraz nr 1b wzór umowy §3 ust, 2: „Wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy ma charakter ryczałtowo- kosztorysowy. Wynagrodzenie ostateczne jest to wynagrodzenie ustalone na podstawie cen przyjętych w kosztorysie ofertowym oraz cen ustalonych zgodnie z § 15 ust.5, jako iloczyn ilości wykonanych robót i przyjętych cen jednostkowych…”. W ww. załącznikach nr 1a i 1b w §15 nie występuje ust.5. Prosimy o wyjaśnienia.
Odpowiedz: W załącznikach 1a i 1b wzór umowy w § 15 dodaje się ustęp 5 o brzmieniu:
„5. Sposób obliczenia ceny dla robót zamiennych zawartych w protokole konieczności:
1)wynikających z ewentualnych różnic między zakładanymi a rzeczywistymi ilościami robót – rozliczenie kosztorysem uproszczonym wg uzgodnionych cen jednostkowych uwidocznionych w ofercie;
2) wynikających z zakresu robót, którego nie było w kosztorysie ofertowym – rozliczenie kosztorysem szczegółowym wg:
a)przedmiaru sporządzonego przez Wykonawcę i zatwierdzonego przez Inspektora Nadzoru;
b)cen czynników produkcji nie wyższych niż publikowane w zeszytach Sekocenbud z kwartału poprzedzającego zgłoszenie robót:
- narzuty kosztów pośrednich i zysku średnie dla robót inżynieryjnych,
- stawka roboczo-godziny – średnia dla robót inżynieryjnych w woj. dolnośląskim,
- ceny materiałów – średnie z kosztami zakupu,
- ceny pracy sprzętu – średnie;
c)w przypadku materiałów nie ujętych w zeszytach Sekocenbud do kosztorysu mogą być przyjęte ceny producenta poparte fakturą;
d)formuły kalkulacji szczegółowej:
Ck = Ćżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżż(l*n*c) + kp (R+S) + z (R+S+kp)
Gdzie:
Ck – cena kosztorysowa netto
I – ilość jednostek przedmiarowych
n – jednostkowe nakłady rzeczowe robocizny, materiałów i pracy sprzętu
c – ceny jednostkowe czynników produkcji tj. : godzinową stawkę robocizny,
jednostkowe ceny nabycia materiałów wraz kosztami zakupu i ceny jednostkowe
maszynogodziny pracy sprzętu i środków transportu
R – kosztorysowa wartość robocizny
S – kosztorysowa wartość sprzętu
Kp – koszty pośrednie (%)
Z – zysk (%)”
Prosimy o uwzględnienie zmian we wzorach umów nr 1a i 1b.
7.Czy zamawiający dopuszcza zastosowanie mieszanki 0/31,5 jako podbudowę pod jezdnię, chodniki oraz ścieżki rowerowe dla drogi powiatowej nr 1284Dul. Garwolska oraz dróg gminnych ul. Garwolska i ul. Objazdowa zamiennie za kruszywo 0/63?
Odpowiedz:
Zamawiający nie wyraża zgody na zamianę kruszywa z 0/63 na 0/31,5 dla drogi powiatowej oraz dróg gminnych ul. Garwolskiej i ul. Objazdowej.
8.Prosimy o udostępnienie przedmiaru robót dla zakresu drogi powiatowej nr 1284D ul. Garwolska.
Odpowiedz:
Przedmiar robót dla drogi powiatowej stanowi załącznik.
9.Prosimy o udostępnienie szczegółowej dokumentacji projektowej dotyczącej robót ujętych w pozycji kosztorysowej nr 57 d.9 dla drogi powiatowej nr 1284D udostępnionego kosztorysu.
Odpowiedz:
Zamawiający nie posiada szczegółowej dokumentacji projektowej dla robót ujętych w pozycji kosztorysowej nr 57 d.9 dla drogi powiatowej nr 1284D.
10.Prosimy o udostępnienie załączników nr 10a i nr 10b na które powołuje się Zamawiający w SIWZ w punkcie 30.
Odpowiedz:
Załączniki nr 10a i 10b do SIWZ stanowią załącznik do odpowiedzi na pytania.
11.Czy zamawiający dopuszcza całkowicie zamknięcie przedmiotowych dróg – droga powiatowa nr 1284D – ul. Garwolska, droga gminna – ul. Garwolska, droga gminna – ul. Objazdowa?
Odpowiedz:
Zamawiający nie przewiduje całkowitego zamknięcia drogi powiatowej oraz dróg gminnych: ul. Garwolskiej i Objazdowej.
12.Prosimy o udostępnienie przekrojów poprzecznych umożliwiających Oferentowi weryfikację zakresu robót ujętych w pozycji nr 3 d.2 udostępnionego kosztorysu dla drogi powiatowej nr 1284D – ul. Garwolska (grubość frezowania, lokalizacja frezowań).
Odpowiedz:
Przekroje stanowią załącznik.
13.Pozycja nr 5 d.2 zamieszczonego kosztorysu dla drogi powiatowej nr 1284D – ul. Garwolska dotyczy wycinki drzew z karczowaniem. Prosimy o określenie dokładnej lokalizacji i gatunku kolidujących drzew. Czy zamawiający posiada pozwolenie na wycinkę kolidujących drzew? Jeśli nie to po czyjej stronie jest uzyskanie decyzji administracyjnej na wycinkę drzew? Czy oferent powinien uwzględnić opłaty administracyjne związane z wycinką drzew w swojej ofercie.
Odpowiedz:
Decyzja na wycinkę drzew gatunku topola leży w gestii Zamawiającego. Oferent nie uwzględnia opłat za wydanie decyzji administracyjnych związanych z uzyskaniem zgody na wycinkę drzew a lokalizacja drzew wynika z rysunków w dokumentacji projektowej.
14.Prosimy o określenie dokładnego zakresu dla pozycji nr 10.d 2 udostępnionego kosztorysu dla drogi powiatowej nr 1284D – ul. Garwolska. Opis pozycji: Plantowanie poboczy wykonywane mechanicznie przy grubości ścinania 10 cm. Czy ww. poz. Oferent powinien uwzględnić ścinkę pobocza wraz z utylizacją materiału czy też ścinkę pobocza z pozostawieniem materiału do wykorzystania na miejscu?
Odpowiedz:
Ścinka pobocza wraz z utylizacją materiału.
15.Poz. Nr 27 d.5 udostępnionego kosztorysu dla drogi powiatowej nr 1284D – ul. Garwolska dotyczy wykonania nawierzchni zjazdów z betonu asfaltowego AC 16Wgr. 5 cm natomiast w zamieszczonej dokumentacji projektowej w opisie technicznym projektowana nawierzchnia zjazdówwykonana z betonu asfaltowego AC 16W gr. 4 cm. Prosimy o uściślenie jakiej grubości powinna być nawierzchnia bitumiczna na projektowanych zjazdach?
Odpowiedz:
Należy przyjąć nawierzchnię na zjazdach grubości 5 cm.
16.Poz. Nr 40 d.7 udostępnionego kosztorysu dla drogi powiatowej nr 1284D – ul. Garwolska dotyczy wykonania warstwy wyrównawczej z betonu asfaltowego AC 16 W natomiast w zamieszczonej dokumentacji projektowej w opisie technicznym projektowana warstwa wyrównawcza wykonana jest z betonu asfaltowego AC 11W, gr. Zgodna z przekrojami poprzecznymi (w zależności od potrzeb wzmocnienia). Prosimy o uściślenie jaki rodzaj betonu asfaltowego należy zastosować oraz o zamieszczenie przekrojów poprzecznych przywołanych w opisie technicznym dokumentacji projektowej.
Odpowiedz:
Należy zastosować warstwę wyrównawczą z betonu asfaltowego AC 16W. Przekroje stanowią załącznik do odpowiedzi na pytania.
17.Prosimy o udostępnienie parametrów technicznych dla siatki wzmacniającej uwzględnionej w poz. 42 d.7 udostępnionego kosztorysu dla drogi powiatowej nr 1284D –ul. Garwolska.
Odpowiedz:
Parametry techniczne siatki wzmacniającej znajdują się SST stanowiącej załącznik.
18.Prosimy o udostępnienie szczegółowej dokumentacji projektowej (rodzaje, szczegóły, parametry) dla robót ujętych w pozycji 58 d.10, 68d.11, 69 d.11 udostęnionego kosztorysu dla drogi powiatowej nr 1284D- ul. Garwolska.
Odpowiedz:
Szczegóły dotyczące pozycji 58 d.10; 68 d.11 i 69 d.11 udostępnionego kosztorysu znajdują się w dokumentacji projektowej oraz SST stanowiących załącznik do odpowiedzi na pytania.
19.Pkt nr 3.15 udostępnionego SIWZ mówi o minimalnym okresie gwarancji na roboty i wynosi 36 miesięcy. Prosimy o zmianę zapisów SIWZ z uwzględnieniem gwarancji na oznakowanie poziome cienkowarstwowe.
Odpowiedz:
Zamawiający dokona zmiany zapisów SIWZ uwzględnieniem gwarancji 12 miesięcy na oznakowanie poziome cienkowarstwowe.
20.Prosimy o określenie z jakiego materiału i o jakiej grubości należy wykonać podsypkę pod chodniki z kostki betonowej ujęte w poz.nr 21 d.4 udostępnionego kosztorysu dla drogi powiatowej nr 1284D- ul. Garwolska? W poz.21 d.4 założono podsypkę cementowa piaskowa natomiast w opisie technicznym udostępnionej dokumentacji projektowej założono miał kamienny gr.3cm.
Odpowiedz:
Należy zastosować podsypkę cementowo piaskową.
21.Czy materiał rozbiórkowy ujęty w poz. 2 d.2 i 3 d.2 udostępnionego kosztorysu dla dróg gminnych ul.Garwolskiej i ul. Objazdowejnależy zutylizować?
Odpowiedz:
Należy postępować zgodnie z obowiązującą ustawą o odpadach
22.Poz.nr 5 d.2 zamieszczonego kosztorysu dla dróg gminnych ul. Garwolskiej i ul. Objazdowej dotyczy wycinki drzew z karczowaniem. Prosimy o określeniedokładnej lokalizacji i gatunku drzew. Czy Zamawiający posiada pozwolenie na wycinkę kolidujących drzew? Jeśli nie to po czyjej stronie jest uzyskanie decyzji administracyjnej zezwalającej na wycinkę drzew? Czy Oferent powinien uwzględnić opłaty administracyjne związane z wycinką?
Odpowiedz:
Decyzja na wycinkę drzew gatunku topola leży w gestii Zamawiającego. Oferent nie uwzględnia opłat za wydanie decyzji administracyjnych związanych z uzyskaniem zgody na wycinkę drzew. Lokalizacja drzew znajduje się w dokumentacji projektowej.
23.W poz. 33 d.4 zamieszczonego kosztorysu dla dróg gminnych ul. Garwolskiej i ul. Objazdowej ujęte jest wykonanie warstwy profilującej z kruszywa naturalnego o gr. 25 cm krotnosść = 2,5. Czy Zamawiający potwierdza opis pozycji nr 33 d.4?
Odpowiedz:
Tak potwierdza.
24.Czy Zamawiający potwierdza ilość w poz. 35 d.4 i poz. 36 d.4 zamieszczonego kosztorysu dla dróg gminnych ul. Garwolskiej i ul. Objazdowej? Czy w poz. 35 d.4 nie powinno być1590m2 a w poz. 36 d.4 1250m2 lub odwrotnie?
Odpowiedz:
Należy przyjąć następujące powierzchnie:
- w poz. 32 d.4 - 3455 m2
- w poz. 33 d.4 - 3455 m2
- w poz. 34 d.4 - 3455 m2
- w poz. 35 d.4 - 1590 m2
- w poz. 36 d.4 - 1865 m2
25.Prosimy o sprecyzowanie jakiego koloru należy zastosować kostkę betonową na zjazdach dla zakresu dróg gminnych ul. Garwolska i ul. Objazdowa? W opisie technicznym zamieszczonej dokumentacji występuje kolor grafitowy natomiast w opisie poz. 43 d.5 zamieszczonego kosztorysu dla dróg gminnych ul. Garwolskiej i ul. Objazdowej brak informacji.
Odpowiedz:
Należy zastosować kostkę grafitową.
26.Poz. 51 d.6 zamieszczonego kosztorysu dla dróg gminnych ul. Garwolskiej i ul. Objazdowej dotyczy wykonania warstwy podbudowy AC 22P o gr. 8 cm natomiast w zamieszczonej dokumentacji projektowej w opisie technicznym projektowana podbudowa z batonu asfaltowego AC 22P o gr. 7 cm. Prosimy o uściślenie jakiej grubości powinna być podbudowa AC 22P na projektowanej jezdni?
Odpowiedz:
Należy przyjąć grubości poszczególnych warstw bitumicznych nawierzchni jezdni zgodnie z dokumentacją projektową czyli:
- warstwa ścieralna AC11S - 4cm
- warstwa wiążąca AC16W - 5cm
- warstwa podbudowy zasadniczej AC22P - 7cm
27.Poz. Nr 55 d.6 zamieszczonego kosztorysu dla dróg gminnych ul. Garwolskiej i ul. Objazdowej dotyczy wykonania warstwy wiążącej AC 16 W o gr. 9 cm natomiast w zamieszczonej dokumentacji projektowej w opisie technicznym projektowana warstwa wiążąca z betonu asfaltowego AC 16 W o gr. 5 cm. Prosimy o uściślenie jakiej grubości powinna być warstwa wiążąca AC 16 W na projektowanej jezdni?
Odpowiedz:
Należy przyjąć grubości poszczególnych warstw bitumicznych nawierzchni jezdni zgodnie z dokumentacją projektową czyli:
- warstwa ścieralna AC11S - 4cm
- warstwa wiążąca AC16W - 5cm
- warstwa podbudowy zasadniczej AC22P - 7cm
28.Prosimy o udostępnienie szczegółowej dokumentacji projektowej (szczegóły, parametry techniczne materiałów) dla robót ujętych w poz. 61 d.8, 70 d.8 – 73 d.8, 75d.8 – 78d.8 udostępnionego kosztorysu dla dróg gminnych ul. Garwolskiej i ul. Objazdowej.
Odpowiedz:
Zamawiający nie posiada szczegółowych rozwiązań projektowych, wszelkie informacje zawarte są w dokumentacji projektowej oraz SST stanowiących załącznik.
29.Prosimy o udostępnienie szczegółowej dokumentacji projektowej m. in. Lokalizacja, parametry techniczne, szczegóły, rysunki poglądowe dla robót ujętych w poz. 82 d.8 oraz poz. 92 d.10 udostępnionego kosztorysu dla dróg gminnych ul. Garwolskiej i ul. Objazdowej.
Odpowiedz:
Szczegóły znajdują się w projekcie stałej organizacji ruchu stanowiącej załącznik.
30.Prosimy o sprecyzowanie jakiego rodzaju należy zastosować oznakowanie poziome ujęte w poz. 89 d.10 udostępnionego kosztorysu dla dróg gminnych ul. Garwolskiej i ul. Objazdowej? Jaki okres gwarancji należy przyjąć?
Odpowiedz:
Należy zastosować oznakowanie zgodne z projektem stałej organizacji ruchu stanowiącej załącznik. Okres gwarancji 12 miesięcy.
31.Czy Zamawiający przewiduje wykonanie zieleni (humusowania, obsiew nasionami trawy) dla przedmiotowego zadania? Jeśli tak to w jakim zakresie i w której pozycji kosztorysowej należy uwzględnić koszty wykonania przedmiotowych robót?
Odpowiedz:
Projekt dla drogi powiatowej nie uwzględniał zakładanie trawnika
32.W udostępnionym SIWZ w pkt 3.2 ppkt a) zakres drogi powiatowej nr 1284D ul. Garwolska w opisie przedmiotu zamówienia Zamawiający uwzględnia w zakresie zadania wykonanie przystanku autobusowego – 2 szt. Natomiast zarówno w zamieszczonej dokumentacji projektowej jak i kosztorysie brak danych dotyczących przedmiotowych przystanków. Prosimy o określenie dokładnego zakresu dla przedmiotowych robót i udostępnienia dokumentacji projektowej uwzględniającej wykonanie przystanków autobusowych. W jakich pozycjach kosztorysowych należy ująć koszty związane z wykonaniem robót?
Odpowiedz:
Zgodnie z projektem docelowej organizacji ruchu dla drogi powiatowej stanowiącym załącznik do niniejszych odpowiedzi.
33.W udostępnionym SIWZ w pkt 3.2ppktb) w zakresie dróg gminnych ul. Garwolska i Objazdowa w opisie przedmiotu zamówienia Zamawiający uwzględnia wykonanie poręczy przy chodniku dla pieszych o dł. 540mb natomiast poz. 92 d.10 zamieszczonego kosztorysu dla dróg gminnych ul. Garwolskiej i ul. Objazdowej ujęte jest 535 mb. Prosimy o uściślenie na jakiej długości należy wykonać poręcze chodnikowe?
Odpowiedz:
Należy przyjąć 540mb poręczy chodnikowych.
34.Czy Zamawiający jest w posiadaniu SST? Jeśli tak, prosimy o jego udostępnienie.
Odpowiedz:
SST dla drogi powiatowej oraz dróg gminnych stanowią załączniki do niniejszych odpowiedzi.
35.Czy Zamawiający jest w posiadaniu projektu docelowej organizacji ruchu? Jeśli tak, prosimy o jego udostępnienie.
Odpowiedz:
Projekty docelowej organizacji ruchu dla poszczególnych dróg stanowią załącznik do niniejszych odpowiedzi.
36.Prosimy o udostępnienie całego PW dla branży drogowej.
Odpowiedz:
Zamawiający do niniejszych odpowiedzi załącza dokumentacje projektowe dla drogi powiatowej oraz dróg gminnych.
37.Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający zamierza wyłonić jednego wykonawcę dla przebudowy drogi powiatowej i przebudowy dróg gminnych, a oba Zamówienia należy traktować jako nierozłączne.
Odpowiedz:
Zamawiający zamierza wyłonić jednego Wykonawcę dla przebudowy drogi powiatowej nr 1284D oraz dróg gminnych ul. Garwolskiej i ul. Objazdowej a oba zamówienia należy traktować nierozłącznie.
38.W zamieszczonej dokumentacji brak planu sytuacyjnego dla odcinka drogi powiatowej. Prosimy o jego załączenie
Odpowiedz:
Plan sytuacyjny stanowi załącznik.
39.Prosimy o zamieszczenie przekrojów poprzecznych ul. Garwolskiej i ul. Objazdowej.
Odpowiedz:
Przekroje poprzeczne umieszczone są w dokumentacji projektowej stanowiącej załącznik.
40.Prosimy o zamieszczenie przekrojów konstrukcyjnych ul. Garwolsktej i Objazdowej.
Odpowiedz:
Przekroje konstrukcyjne znajdują się w dokumentacji projektowej stanowiącej załącznik.
41.Prosimy o zamieszczenie tabeli robot ziemnych.
Odpowiedz:
Zamawiający nie posiada tabeli robót ziemnych.
42.W zamieszczonej dokumentacji brak Specyfikacji Technicznych. Prosimy o ich zamieszczenie.
Odpowiedz:
SST stanowią załącznik do odpowiedzi.
43.Dotyczy poz. 3 d.2 przedmiaru przebudowy drogi powiatowej. Na jaką grubość należy wycenić frezowanie?
Odpowiedz:
Grubość zmienna – zgodna z przekrojami poprzecznymi
44.Dotyczy poz. 42 d.7 przedmiaru przebudowy drogi powiatowej. Prosimy o podanie wymaganych parametrów siatki szklano-węglowej.
Odpowiedz:
Wymagania dotyczące materiałów znajdują się w SST stanowiącej załącznik do odpowiedzi.
45.Dotyczy przebudowy drogi powiatowej. Wg Opisu Technicznego warstwa wyrównawcza ma być wykonana AC 11W, natomiast wg przedmiaru z AC 16W, Prosimy o jednoznaczne określenie mieszanki na warstwę wyrównawczą.
Odpowiedz:
Należy zastosować mieszankę AC 16W.
46.Dotyczy przepudowy drogi powiatowej. Wg Opisu Technicznego warstwa podbudowy dla dróg rowerowych oraz chodników ma być wykonana z KŁSM 0/63, natomiast wg przedmiaru z KŁSM 0/31,5. Prosimy o jednoznaczne określenie uziarnienie kruszywa.
Odpowiedz:
Należy zastosować KŁSM 0/31,5.
47.Dotyczy przebudowy dróg powiatowej. Wg Opisu Techniczego nawierzchnia chodnika z kostki betonowej ma być układana na miale kamiennym, natomiast wg przedmiaru na podsypce cementowo-piaskowej. Prosimy o jednoznaczne określenie podłoża pod kostkę.
Odpowiedz:
Należy zastosować podsypkę cementowo - piaskową.
48.Dotyczy wjazdów na przebudowywanej drodze powiatowej. Wg Opisu Technicznego warstwa wiążąca ma mieć grubość 4cm, natomiast wg przedmiaru 5cm Prosimy o jednoznaczne określenie grubości warstwy wiążącej dla wjazdów.
Odpowiedz:
Warstwa wiążąca dla wjazdów winna być grubości 5 cm.
49.Dotyczy przebudowy dróg gminnych. Wg Opisu Technicznego zaprojektowano taką samą nawierzchnię ul. Garwolskiej jak i ul. Objazdowej, natomiast wg przedmiaru obie ulice mają różną konstrukcję. Prosimy o jednoznaczny określenie konstrukcji nawierzchni ul. Garwolskiej i ul. Objazdowej.
Odpowiedz:
Przyjąć konstrukcję zgodnie z dokumentacją projektową, przekrojami konstrukcyjnymi.
50. Dotyczy poz. 47 d.6 przedmiaru przebudowy dróg gminnych. Prosimy o informacje, czy w tej pozycji należy wycenić wykonanie podbudowy betonowej czy wykonanie stabilizacji 2,5MPa?
Odpowiedz:
Należy wycenić zgodnie z przekrojem konstrukcyjnym stabilizację 2,5MPa.
51.Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający nie dopuszcza wykonań stabilizacji metodą na miejscu.
Odpowiedź:
Zamawiający nie dopuszcza, wykonania stabilizacji metodą na miejscu.
52.Jaką gwarancję należy udzielić na oznakowanie poziome?
Odpowiedz:
Na oznakowanie poziome cienkowarstwowe należy udzielić 12 miesięcznej gwarancji.
53.Czy Zamawiający zezwoli na pełne zamknięcie odcinków dróg na czas robót budowlanych?
Odpowiedz:
Zamawiający nie zezwala na całkowite zamknięcie odcinków dróg na czas trwania robót.
54.Prosimy o udostępnienie projektów organizacji ruchu docelowego.
Odpowiedz:
Projekty docelowe organizacji ruchu stanowią załącznik do niniejszych odpowiedzi.
55.Prosimy o udostępnienie zatwierdzenia projektu organizacji ruchu docelowego dla drogi powiatowej nr 1284D ul. Garwolskiej.
Odpowiedz:
Zatwierdzenie stanowi załącznik do niniejszych odpowiedzi na pytania.
56.Prosimy o skrócenie wymaganego czasu trwania gwarancji, udzielanej przez Wykonawcę na oznakowanie poziome cienkowarstwowe do 12 miesięcy, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi oznakowania poziomego.
Odpowiedz:
Zamawiający wyraża zgodę na skrócenie okresu gwarancji na oznakowanie poziome cienkowarstwowe do 12 miesięcy.
57.Prosimy o udostępnienie przekrojów konstrukcyjnych nawierzchni,
Odpowiedz:
Przekroje konstrukcyjne zamieszczone są w dokumentacji projektowej stanowiącej załącznik do niniejszych odpowiedzi.
58.W opisie technicznym dla ulic Objazdowej i Garwolskiej jest wymieniona warstwa wiążąca AC16W o grubości 5 cm, natomiast w przedmiarze robót są podane grubości 5 cm oraz 9 cm. Podobnie jest z warstwą podbudowy AC22P - w opisie jest wymieniona grubość 7 cm, natomiast w przedmiarze robót są podane grubości 7 cm oraz 8 cm. Prosimy o wyjaśnienie tych rozbieżności.
Odpowiedz:
Należy przyjąć grubości poszczególnych warstw bitumicznych nawierzchni jezdni zgodnie z dokumentacją projektową czyli:
- warstwa ścieralna AC11S - 4cm
- warstwa wiążąca AC16W - 5cm
- warstwa podbudowy zasadniczej AC22P - 7cm
59.Prosimy o potwierdzenie grubości warstw bitumicznych projektowanych na ul. Objazdowej -- 4 cm warstwa ścieralna; 9 cm warstwa wiążąca; 8 cm warstwa podbudowy. Odpowiednio -pozycje nr nr 59, 55 i 51 kosztorysu.
Odpowiedz:
Należy przyjąć grubości poszczególnych warstw bitumicznych nawierzchni jezdni zgodnie z dokumentacją projektową czyli:
- warstwa ścieralna AC11S - 4cm
- warstwa wiążąca AC16W - 5cm
- warstwa podbudowy zasadniczej AC22P - 7cm
60.Prosimy o udostępnienie specyfikacji technicznej robót całości zadnia.
Odpowiedz:
SST stanowi załącznik do niniejszych odpowiedzi.
61.Prosimy o udostępnienie dokumentacji projektowe j - cześć rysunkowa dla drogi powiatowej nr 1284D ul. Garwolskiej.
Odpowiedz:
Dokumentacja projektowa stanowi załącznik do niniejszych odpowiedzi.
62.Prosimy o dopasowanie (skorygowanie) ilości skropienia, podanego w przedmiarach robót z uwzględnieniem typu warstwy bitumicznej.
Odpowiedz:
Należy przyjąć ilości zgodnie ze SST.
63.Wnosimy o zamianę siatki wzmacniającej i przeciwspękaniowej z włókien szklano-węglowych na siatkę z włókien szklanych. Prosimy o podanie parametrów wytrzymałościowych siatki (dotyczy pozycji nr 42 d.7 kosztorysu).
Odpowiedz:
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę siatki wzmacniającej i przeciwspękaniowej. Dane techniczne zamieszczone są w SST.
64.Czy Zamawiający posiada decyzje na wycinkę drzew w związku z przedmiotową inwestycją?
Odpowiedz:
Zamawiający jest w trakcie uzyskiwania stosownych decyzji na wycinkę drzew.
65.Prosimy o podanie lokalizacji oraz określenie parametrów technicznych (SST) poręczy ochronnej z pochwytem (dotyczy pozycji nr 92 d.10 kosztorysu).
Odpowiedz:
Lokalizacja oraz parametry techniczne poręczy znajdują się w dokumentacji o SST stanowiących załącznik do niniejszych odpowiedzi.
66.Prosimy o podanie lokalizacji oraz określenie parametrów technicznych (SST) bariery ochronnej chodnikowej (dotyczy pozycji nr 68 d.11 kosztorysu).
Odpowiedz;
Lokalizacja barier ochronnej chodnikowej znajduje się w dokumentacji projektowej oraz SST stanowiących załącznik do niniejszych odpowiedzi.
67.Czy Zamawiający przewiduje możliwość zmiany SIWZ w załączniku nr 1b, projekt umowy z Gminą Wołów, dot. par.3 ust. 1 i 2 projektu umowy:
- co w przypadku, gdy Zamawiający zaniżył przedmiar (bez względu na tego przyczynę) i w wyniku obmiaru wartość robót przekroczy kwotę wskazaną w par. 3 ust.1? Czy Wykonawca ma zaprzestać wykonywania umowy czy oczekiwać na podpisanie Aneksu?
Odpowiedz:
Założenie, że Zamawiający zaniżył przedmiar jest dowolne i przedwczesne (choć mimo wszystko potencjalnie możliwe). Nie ma rzeczywistych podstaw do dokonywania zmiany par. 3 ust. 1 –2 projektu umowy. Zauważyć również należy, że sytuacja opisana przez Wykonawcę nie daje podstaw do zaprzestania wykonywania umowy. Jednakże, podkreślić trzeba, że w razie zaistnienia sytuacji opisanej przez Wykonawcę zastosowanie będą mieć przepisy par. 22 ust. 2 projektu umowy, które wprost przewidują konieczność wykonania robót dodatkowych czy zamiennych. Niezależnie od tego można zauważyć, że ocenę prawną podjęcia dodatkowych (lub uzupełniających) czynności przez Wykonawcę będzie trzeba rozpatrywać w kontekście zastosowania okoliczności określonych w art. 67 ust. 1 pkt 5-7 ustawy – Prawo zamówień publicznych. Z tych przyczyn Zamawiający nie wyraża zgody na zmiany w zapisach projektu umowy z Gminą Wołów, załącznik nr 1b do SIWZ.
68.Czy Zamawiający przewiduje możliwość zmiany SIWZ w załączniku nr 1b, projekt umowy z Gminą Wołów, - wnosimy o wykreślenie z par. 5 ust. 4 pkt. 4) projektu umowy wyrażenia: „które nie może przekroczyć wartości wycenionej za te roboty w kosztorysie ofertowym Wykonawcy” jako niezgodne z prawem w szczególności art. 36 ust. 2 pkt. 11a PZP, art. 143d ust. 1 PZP, oraz art. 647 (1) kc, art. 353 (1) kc i art. 58 kc w związku z art.. 14 PZP i art. 139 ust.1 PZP. Zamawiający na podstawie obowiązujących przepisów PZP nie posiada uprawnień w zakresie ingerowania w wynagrodzenie podwykonawców zawarte w umowach z Wykonawcą.
Odpowiedz:
Zamawiający wyraża zgodę na zmianę zapisów SIWZ w załączniku nr 1b, projekt umowy z Gminą Wołów, poprzez wykreślenie z par. 5 ust. 4 pkt. 4) projektu umowy wyrażenia: „które nie może przekroczyć wartości wycenionej za te roboty w kosztorysie ofertowym Wykonawcy”.
69.Czy Zamawiający przewiduje możliwość zmiany SIWZ w załącznika nr 1b, projekt umowy z Gminą Wołów, dot. par. 19 ust. 1 pkt 4) projektu umowy:
- wnosimy o usunięcie z zapisu postanowień w zakresie możliwości odstąpienia od umowy w przypadku złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości jako niezgodnego z art. 83 prawa upadłościowego.
Odpowiedz:
Zamawiający wyraża zgodę na zmianę zapisów SIWZ w załączniku nr 1b, projekt umowy z Gminą Wołów, poprzez wykreślenie par. 19 ust. 1 pkt 4) z projektu umowy.
70.Czy Zamawiający przewiduje możliwość zmiany SIWZ w załączniku nr 1b, projekt umowy z Gminą Wołów, dot. par. 20 ust. 2 pkt 1) i 2) projektu umowy:
- wnosimy o zmianę z „opóźnienia” na zwłokę. Wykonawca nie może odpowiadać za opóźnienia w dotrzymaniu terminów umownych zależnie np. od Zamawiającego. Na poparcie niniejszego stanowiska można wskazać wyrok SN z dnia 17.06.2003 r. III CKN 122/01: „Kara umowna ma na celu naprawienie szkody poniesionej przez wierzyciela na skutek niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania”. W art. 483 § 1 k.c. wyraźnie mowa jest o naprawieniu szkody, które następuje przez zapłatę kary umownej, a w art. 484 § 1 k.c. ustawodawca wskazuje, że kara umowna należy się bez względu na wysokość poniesionej szkody. Ustawowe określenie „bez względu na wysokość poniesionej szkody” nie może być utożsamiana z określeniem „niezależnie od poniesienia szkody”. Ponadto zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 16 stycznia2013 roku, sygnatura akt II CSK 331/2012 za opóźnienia, które są wynikiem złych warunków atmosferycznych w trakcie realizacji kontraktów na roboty budowlane nie powinna być naliczana kara umowna za ten okres. Z sentencji tego wyroku wynika, że zła pogoda wyłącza odpowiedzialność Wykonawcy, skoro nie ma on z tego powodu możliwości ukończenia robót w terminie. Jednostronny w tym zakresie jest także pogląd Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, który we wzorze umów na roboty budowlane umieścił karę za zwłokę, nie za opóźnienie, jako element dobrych praktyk w przedmiocie przygotowania umów w sprawie zamówień publicznych.
Odpowiedz:
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę zapisów SIWZ w zakresie zamiany „opóźnienia” na zwłokę. W ocenie Zamawiającego, w brzmieniu paragrafu 20 ust. 2 pkt 1 i 2 projektu umowy celowo użyto pojęcia “opóźnienia” zmierzając do najpełniejszej ochrony interesów Zamawiającego. Pojęcie to, w odróżnieniu od “zwłoki” nie zawiera elementu woli Wykonawcy przy powstaniu uchybień. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że w par. 20 ust. 2 pkt 1 projektu umowy wyraźnie określono, że podstawą naliczenia kary może być tylko opóźnienie powstałe z przyczyn zależnych od Wykonawcy. Zatem, uznać można, że jego brzmienie odpowiada intencji Wykonawcy i nie ma potrzeby dokonywania jego zmiany. Natomiast, kwestia będąca podstawą do naliczenia kary umownej za opóźnienie w usunięciu stwierdzonych wad stanowi zabezpieczenie interesów Zamawiającego. Regulacja ta odnosi się bowiem do stwierdzenia wad, które z założenia powstały z winy Wykonawcy a nie zostały usunięte w ustalonym pierwotnie terminie. Analiza wskazanego przez Wykonawcę wyroku SN z 16.01.2013 r. rzeczywiście wskazuje na tezę, że wykonawca nie powinien być obciążany karą umowną za dni, w których nie mógł wykonywać robót przez “złą” pogodę. Jednak, rozstrzygnięcie w nim zawarte nie jest ogólną i wiążącą zasadą mają wprost przełożenie na treść analizowanego projektu umowy. Trzeba bowiem zauważyć, że ocena spełnienia przesłanek uzasadniających prawo do skutecznego naliczenia kary umownej wymaga każdorazowo uwzględnienia konkretnych okoliczności sprawy. Z tych względów, za dopuszczalne należy uznać dotychczasowe brzmienie projektów umowy. Można także zwrócić uwagę Wykonawcy, iż par. 22 ust. 2 pkt 1 projektu umowy przewiduje zmianę terminów w przypadku “złych” warunków atmosferycznych co przy jego zastosowaniu wprost utrąci możliwość dochodzenia kary przewidzianej w par. 20 ust. 2 pkt 2 projektu umowy.
71. Czy Zamawiający przewiduje możliwość zmiany SIWZ w załączniku nr 1a, projekt umowy z Powiatem Wołowskim, dot. par.3 ust. 1 i 2 projektu umowy:
- co w przypadku, gdy Zamawiający zaniżył przedmiar (bez względu na tego przyczynę) i w wyniku obmiaru wartość robót przekroczy kwotę wskazaną w par. 3 ust.1? Czy Wykonawca ma zaprzestać wykonywania umowy czy oczekiwać na podpisanie Aneksu?
Odpowiedz:
Założenie, że Zamawiający zaniżył przedmiar jest dowolne i przedwczesne (choć mimo wszystko potencjalnie możliwe). Nie ma rzeczywistych podstaw do dokonywania zmiany par. 3 ust. 1 –2 projektu umowy. Zauważyć również należy, że sytuacja opisana przez Wykonawcę nie daje podstaw do zaprzestania wykonywania umowy. Jednakże, podkreślić trzeba, że w razie zaistnienia sytuacji opisanej przez Wykonawcę zastosowanie będą mieć przepisy par. 22 ust. 2 projektu umowy, które wprost przewidują konieczność wykonania robót dodatkowych czy zamiennych. Niezależnie od tego można zauważyć, że ocenę prawną podjęcia dodatkowych (lub uzupełniających) czynności przez Wykonawcę będzie trzeba rozpatrywać w kontekście zastosowania okoliczności określonych w art. 67 ust. 1 pkt 5-7 ustawy – Prawo zamówień publicznych. Z tych przyczyn Zamawiający nie wyraża zgody na zmiany w zapisach projektu umowy z Powiatem Wołowskim, załącznik nr 1a do SIWZ.
72. Wnosimy o wykreślenie z par. 5 ust. 4 pkt. 4) projektu umowy wyrażenia: „które nie może przekroczyć wartości wycenionej za te roboty w kosztorysie ofertowym Wykonawcy” jako niezgodne z prawem w szczególności art. 36 ust. 2 pkt. 11a PZP, art. 143d ust. 1 PZP, oraz art. 647 (1) kc, art. 353 (1) kc i art. 58 kc w związku z art.. 14 PZP i art. 139 ust.1 PZP. Zamawiający na podstawie obowiązujących przepisów PZP nie posiada uprawnień w zakresie ingerowania w wynagrodzenie podwykonawców zawarte w umowach z Wykonawcą.
Odpowiedz:
Zamawiający wyraża zgodę na zmianę zapisów SIWZ w załączniku nr 1a, projekt umowy z Powiatem Wołowskim, poprzez wykreślenie z par. 5 ust. 4 pkt. 4) projektu umowy wyrażenia: „które nie może przekroczyć wartości wycenionej za te roboty w kosztorysie ofertowym Wykonawcy”.
73. Czy Zamawiający przewiduje możliwość zmiany SIWZ w załącznika nr 1a, projekt umowy z Powiatem Wołowskim, dot. par. 19 ust. 1 pkt 4) projektu umowy:
- wnosimy o usunięcie z zapisu postanowień w zakresie możliwości odstąpienia od umowy w przypadku złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości jako niezgodnego z art. 83 prawa upadłościowego.
Odpowiedz:
Zamawiający wyraża zgodę na zmianę zapisów SIWZ w załączniku nr 1a, projekt umowy z Powiatem Wołowskim, poprzez wykreślenie par. 19 ust. 1 pkt 4) z projektu umowy.
74. Czy Zamawiający przewiduje możliwość zmiany SIWZ w załączniku nr 1a, projekt umowy z Powiatem Wołowskim, dot. par. 20 ust. 2 pkt 1) i 2) projektu umowy:
- wnosimy o zmianę z „opóźnienia” na zwłokę. Wykonawca nie może odpowiadać za opóźnienia w dotrzymaniu terminów umownych zależnie np. od Zamawiającego. Na poparcie niniejszego stanowiska można wskazać wyrok SN z dnia 17.06.2003 r. III CKN 122/01: „Kara umowna ma na celu naprawienie szkody poniesionej przez wierzyciela na skutek niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania”. W art. 483 § 1 k.c. wyraźnie mowa jest o naprawieniu szkody, które następuje przez zapłatę kary umownej, a w art. 484 § 1 k.c. ustawodawca wskazuje, że kara umowna należy się bez względu na wysokość poniesionej szkody. Ustawowe określenie „bez względu na wysokość poniesionej szkody” nie może być utożsamiana z określeniem „niezależnie od poniesienia szkody”. Ponadto zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 16 stycznia2013 roku, sygnatura akt II CSK 331/2012 za opóźnienia, które są wynikiem złych warunków atmosferycznych w trakcie realizacji kontraktów na roboty budowlane nie powinna być naliczana kara umowna za ten okres. Z sentencji tego wyroku wynika, że zła pogoda wyłącza odpowiedzialność Wykonawcy, skoro nie ma on z tego powodu możliwości ukończenia robót w terminie. Jednostronny w tym zakresie jest także pogląd Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, który we wzorze umów na roboty budowlane umieścił karę za zwłokę, nie za opóźnienie, jako element dobrych praktyk w przedmiocie przygotowania umów w sprawie zamówień publicznych.
Odpowiedz:
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę zapisów SIWZ w zakresie zamiany „opóźnienia” na zwłokę. W ocenie Zamawiającego, w brzmieniu paragrafu 20 ust. 2 pkt 1 i 2 projektu umowy celowo użyto pojęcia “opóźnienia” zmierzając do najpełniejszej ochrony interesów Zamawiającego. Pojęcie to, w odróżnieniu od “zwłoki” nie zawiera elementu woli Wykonawcy przy powstaniu uchybień. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że w par. 20 ust. 2 pkt 1 projektu umowy wyraźnie określono, że podstawą naliczenia kary może być tylko opóźnienie powstałe z przyczyn zależnych od Wykonawcy. Zatem, uznać można, że jego brzmienie odpowiada intencji Wykonawcy i nie ma potrzeby dokonywania jego zmiany. Natomiast, kwestia będąca podstawą do naliczenia kary umownej za opóźnienie w usunięciu stwierdzonych wad stanowi zabezpieczenie interesów Zamawiającego. Regulacja ta odnosi się bowiem do stwierdzenia wad, które z założenia powstały z winy Wykonawcy a nie zostały usunięte w ustalonym pierwotnie terminie. Analiza wskazanego przez Wykonawcę wyroku SN z 16.01.2013 r. rzeczywiście wskazuje na tezę, że wykonawca nie powinien być obciążany karą umowną za dni, w których nie mógł wykonywać robót przez “złą” pogodę. Jednak, rozstrzygnięcie w nim zawarte nie jest ogólną i wiążącą zasadą mają wprost przełożenie na treść analizowanego projektu umowy. Trzeba bowiem zauważyć, że ocena spełnienia przesłanek uzasadniających prawo do skutecznego naliczenia kary umownej wymaga każdorazowo uwzględnienia konkretnych okoliczności sprawy. Z tych względów, za dopuszczalne należy uznać dotychczasowe brzmienie projektów umowy. Można także zwrócić uwagę Wykonawcy, iż par. 22 ust. 2 pkt 1 projektu umowy przewiduje zmianę terminów w przypadku “złych” warunków atmosferycznych co przy jego zastosowaniu wprost utrąci możliwość dochodzenia kary przewidzianej w par. 20 ust. 2 pkt 2 projektu umowy.
Paweł Czarny – Dyrektor
_________________________
Kierownik Zamawiającego
Otrzymują:
1.Wszyscy uczestnicy postępowania
2.a/a