Do zadań Rzecznika należy m.in.:

  1. wykonywanie zadań jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ochrony konsumenta na zasadach określonych odrębnymi przepisami, które ustalają również szczegółowy zakres jego działania i przysługujące mu uprawnienia.

  2. zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony ich interesów,

  3. wytaczanie w sprawach o ochronę interesów konsumentów, powództw na rzecz obywateli, a także wstępowanie, za zgodą powoda, do postępowania w tych sprawach w każdym jego stadium,

  4. składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,

  5. współdziałanie z właściwymi terytorialnie delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz organizacjami, do których zadań statutowych należy ochrona interesów konsumentów,

  6. udzielanie obywatelom także w innych formach pomocy prawnej w zakresie ochrony praw konsumentów.