1. Dyrektor Zespołu Szkół Zawodowych powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
2. Dla zapewnienia ciągłości wychowawczej i jej skuteczności przestrzegać się będzie zasady, by w miarę możliwości wychowawca prowadził swój oddział lub grupę wychowawczą przez cały tok nauki.
3. Głównym zadaniem wychowawcy jest prowadzenie w powierzonej mu oddziale planowej pracy zmierzającej do pełnej realizacji celów wychowawczych Szkoły, przede wszystkim przez wytworzenie zwartego zespołu uczniowskiego, świadomie współdziałającego z nauczycielami i wychowawcami w pracy nad osiągnięciem przez uczniów jak najlepszych wyników w nauce i wychowaniu. Podstawowym warunkiem należytej realizacji tego zadania jest bliższe poznanie uczniów przez wychowawcę i utrzymanie z nimi stałego kontaktu.
4. Do podstawowych obowiązków wychowawcy należy:
1) troska o właściwy stosunek uczniów do nauki i o jak najlepsze wyniki nauczania, w szczególności:
a) czuwanie nad prawidłową organizacją i przebiegiem pracy uczniów w szkole, w czasie praktyk i w internacie,
b) interesowanie się postępami uczniów w nauce, analizowanie wyników nauczania,
c) dbanie o regularne uczęszczanie uczniów do szkoły, badanie przyczyn opuszczania przez nich zajęć szkolnych,
d) współdziałanie z nauczycielem bibliotekarzem i rodzicami w organizowaniu czytelnictwa uczniów,
e) w klasach wyższych współdziałanie w organizowaniu poradnictwa zawodowego oraz w udzielaniu uczniom informacji o możliwościach dalszej nauki , w celu ułatwienia im podjęcia świadomej decyzji w sprawie dalszego kształcenia bądź pracy,
2) troska o wychowanie moralno-społeczne uczniów zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, Powszechną Deklaracją Praw Człowieka, Międzynarodowym Paktem Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencją o Prawach Dziecka, poprzez:
a) kształtowanie wzajemnych stosunków między uczniami na zasadach życzliwości i współdziałania,
b) rozwijanie społecznej aktywności uczniów na terenie klasy, szkoły i szerszego środowiska,
c) współdziałanie w kierunku kształtowania u uczniów nawyków rzetelnej pracy,
d) ułatwianie uczniom właściwego organizowania i wykorzystania wolnego czasu,
e) wywieranie wpływu na zachowanie się uczniów w szkole i poza szkołą,
f) badanie przyczyn niewłaściwego zachowania się uczniów, podejmowanie środków zaradczych wspólnie z zespołem uczniowskim (rodzicami, nauczycielami).
3) opieka nad zdrowiem uczniów w szczególności:
a) wdrażanie uczniom dbałości o higienę osobistą i o stan higieniczny otoczenia oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w życiu szkolnym i poza szkołą,
b) interesowanie się stanem zdrowia uczniów - kontaktowanie się z higienistką szkolną oraz rodzicami i opiekunami uczniów w zakresie zdrowotności,
4) współdziałanie z rodzicami (opiekunami) uczniów w sprawach opieki wychowawczej nad uczniami a w szczególności:
a) utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami (opiekunami) w sprawach postępu w nauce i zachowaniu się uczniów, organizowanie spotkań z rodzicami, tzw. wywiadówek,
b) utrzymywanie kontaktu z kierownikiem i wychowawcami internatu opiekunami uczniów na praktykach zawodowych,
c) opieka nad uczniami mieszkającymi na stancji,
d) troska o uczniów z domu dziecka i rodzin zastępczych, systematyczny kontakt z ich opiekunami,
5) wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących klasy, w szczególności:
a) prowadzenie dziennika lekcyjnego i arkuszy ocen,
b) wypisywanie świadectw szkolnych,
c) sporządzanie zestawień statystycznych dotyczących klasy,
d) wykonywanie innych czynności administracyjnych dotyczących klasy, zgodnie z zarządzeniami władz szkolnych, poleceniami kierownictwa Szkoły oraz uchwałami Rady Pedagogicznej,
e) w klasach, w których obowiązujące plany nauczania przewidują osobne godziny do dyspozycji wychowawcy, należy tematykę zajęć na tych godzinach wiązać ściśle z całokształtem pracy wychowawczej,
f) wychowawca składa na posiedzeniach Rady Pedagogicznej sprawozdanie z przebiegu i wyników swej pracy,
g) obowiązkiem wychowawcy klasy jest zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami oceniania wewnątrz szkolnego, klasyfikowania i promowania oraz Statutem Szkoły,
6) wychowawca ma prawo korzystać w swej pacy z pomocy merytorycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
5. Zmiana wychowawcy lub nauczyciela przedmiotu może się odbywać na podstawie:
a) decyzji dyrektora szkoły,
b) umotywowanego wniosku wychowawcy lub nauczyciela przedmiotu,
c) umotywowanego wniosku uczniów lub ich rodziców.
Wnioski winne być skierowane do dyrektora Szkoły. W przypadku, gdy wniosek jest następstwem konfliktu stron, dyrektor Szkoły, w ciągu 7 dni podejmuje decyzję o sposobie jego rozwiązania. Może on też polecić wychowawcy, pedagogowi lub wicedyrektorowi próbę rozwiązania problemu.