§22
1. Zajęcia dydaktyczno- wychowawcze dzielą się na dwa okresy (semestry):
a) pierwszy od dnia rozpoczęcia zajęć dydaktyczno-wychowawczych we wrześniu do ostatniej soboty stycznia następnego roku,
b) drugi od poniedziałku następnego tygodnia do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych
2. Oceny bieżące, klasyfikacyjne śródroczne i klasyfikacyjne końcoworoczne, ustala się według następującej skali:
a) stopień celujący - 6
b) stopień bardzo dobry - 5
c) stopień dobry - 4
d) stopień dostateczny - 3
e) stopień dopuszczający - 2
f) stopień niedostateczny - 1
3. Klasyfikowanie uczniów za okres (semestr) przeprowadza się w ostatnim tygodniu zajęć tego okresu (semestru).
4. Oceny osiągnięć uczniów dokonuje się na podstawie: odpowiedzi ustnych, wyników sprawdzianów pisemnych, prac domowych, pracy na lekcji, egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych oraz wykonanych zadań praktycznych przy zachowaniu następujących zasad:
a) kontrola osiągnięć powinna być systematyczna, równomiernie rozłożona na cały okres nauki i bieżąca,
b) co najmniej dwutygodniowe uprzedzenie uczniów o zamiarze przeprowadzenia sprawdzianu półrocznego lub rocznego bądź badania osiągnięć wraz z dokonaniem w tym samym terminie odpowiedniego wpisu w dzienniku zajęć w rubryce temat lekcji,
c) co najmniej tygodniowe uprzedzenie uczniów o zamiarze przeprowadzenia sprawdzianu obejmującego zakres wiadomości z więcej niż trzech ostatnich lekcji wraz z dokonaniem w tym samym terminie odpowiedniego wpisu w dzienniku zajęć w rubryce temat lekcji,
d) nie więcej niż trzy sprawdziany w ciągu tygodnia, przy czym nie więcej niż jeden dziennie,
e) pisemne prace klasowe muszą być poprawione w terminie dwóch tygodni, omówione na lekcji i dane uczniom do wglądu; w przypadku niedotrzymania terminu, nie wpisuje się ocen niedostatecznych,
f) pisemnych prac klasowych obejmujących zakres wiadomości z więcej niż trzech ostatnich lekcji nie przeprowadza się w ostatnich dwóch tygodniach przed klasyfikacją,
g) na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawca klasy są zobowiązani poinformować ucznia o przewidywanych dla niego stopniach okresowych (rocznych). O przewidywanym dla ucznia okresowym stopniu niedostatecznym należy poinformować pisemnie, listownie lub za potwierdzeniem podpisu rodziców, na dwa tygodnie przed zakończeniem okresu, natomiast o przewidywanym dla ucznia rocznym stopniu niedostatecznym - miesiąc przed zakończeniem roku szkolnego. Kopie pism wysyłanych pocztą przechowywane są w sekretariacie, a poręczone podpisem przechowuje wychowawca.
5. Ustala się następujące ogólne kryteria stopni:
1) stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
a) posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania danej klasy, lub
b) osiąga sukcesy w olimpiadach i konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim, regionalnym albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia,
2) stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który z zaprojektowanych wymagań programowych opanował treści podstawowe, uzupełniające i dopełniające to jest:
a) trudne do opanowania,
b) najbardziej złożone i unikatowe, twórcze naukowo,
c) wyspecjalizowane ponad potrzeby głównego kierunku nauki szkolnej obecnie i w przyszłości,
d) odległe od bezpośredniej użyteczności w życiu pozaszkolnym.
3) stopień dobry otrzymuje uczeń, który z zaprojektowanych wymagań programowych opanował treści podstawowe i uzupełniające to jest:
a) bardziej złożone i mniej przystępne,
b) przydatne, ale nie niezbędne na danym etapie kształcenia,
c) przydatne, ale nie niezbędne na wyższych etapach kształcenia,
d) bezpośrednio użyteczne w pozaszkolnej działalności.
4) stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który z zaprojektowanych wymagań programowych opanował treści podstawowe to jest:
a) najbardziej przystępne,
b) najprostsze i najbardziej uniwersalne,
c) niezbędne na danym etapie wykształcenia,
d) niezbędne na wyższych etapach kształcenia,
e) bezpośrednio użyteczne w pozaszkolnej działalności.
5) stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który z zaprojektowanych wymagań programowych opanował treści konieczne to jest:
a) łatwe do opanowania,
b) wyłącznie konstruktywne,
c) użyteczne w sytuacjach typowych,
d) o niewielkim stopniu trudności oraz,
e) korzystając ze wskazówek nauczyciela wykorzystuje zdobyte wiadomości w sytuacjach typowych.
6) stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w programie nauczania przedmiotu w danej klasie a braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu,
b) nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela.
6. Przy ustalaniu stopnia z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tego przedmiotu.
7. Ocenianie uczniów z przedmiotów i zajęć dodatkowych ( nieujętych w ramowych planach nauczania) i nadobowiązkowych ( niewprowadzonych do planów nauczania ), odbywa się zgodnie z zasadami oceniania wewnątrzszkolnego, przy czym stopnie roczne ( semestralne) nie mają wpływu na promocję.
8. Nauczyciel prowadzący przedmioty lub zajęcia nadobowiązkowe oraz dodatkowe na prośbę ucznia nie ustala z nich oceny.
9. Przedmioty i zajęcia nadobowiązkowe oraz ustalone zgodnie z powyższymi zasadami z nich oceny wpisuje się na świadectwach szkolnych w miejscu przeznaczonym na Przedmioty i zajęcia nadobowiązkowe.
10. Ocena zachowania ucznia uwzględnia:
a) funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,
b) wypełnianie obowiązków szkolnych,
c) respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm.
11. Ocenę zachowania ustala się według następującej skali:
- wzorowe,
- dobre,
- poprawne,
- nieodpowiednie.
12. Oceną zachowania ustala wychowawca klasy, uwzględniając opinię członków Rady Pedagogicznej i uczniów i podaje do wiadomości na tydzień przed klasyfikacją.
13. Jeśli zdaniem ucznia jego ocena zachowania jest zaniżona, może wystąpić z wnioskiem do dyrektora o ponowne jej ustalenie.
14. Dyrektor może podjąć decyzję o ponownym ustaleniu przez wychowawcę oceny zachowania, jeżeli przy jej ustaleniu nie uwzględniono trybu zawartego w ust. 12 lub kryteriów zawartych w ust.15.
15. Ustala się następujące ogólne kryteria oceny zachowania:
1) ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
a) lekceważy podstawowe obowiązki szkolne a w szczególności:
- spóźnia się na lekcje,
- opuścił w jednym okresie ponad 30 godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia,
b) otrzymuje liczne uwagi dotyczące niewłaściwego zachowywania się na lekcji, niewłaściwego odnoszenia się do nauczycieli lub uczniów,
c) niszczy lub nie szanuje mienia szkolnego,
d) otrzymał naganę dyrektora Szkoły,
e) szkodzi własnemu lub cudzemu zdrowiu i bezpieczeństwu,
f) dopuścił się wykroczenia podlegającego ściganiu w trybie karno-administracyjnym,
2) ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
a) należycie wypełnia podstawowe obowiązki szkolne oraz:
b) nie opuścił w jednym okresie więcej niż 30 godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia,
c) nie posiada licznych uwag dotyczących niewłaściwego zachowywania się w Szkole,
d) nie otrzymał ostrzeżenia lub nagany,
3) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
a) należycie wypełnia podstawowe obowiązki szkolne oraz:
b) nie opuścił w jednym okresie więcej niż 10 godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia,
c) nie spóźnia się na lekcje,
d) nie posiada (znaczących) uwag dotyczących niewłaściwego zachowywania się w szkole,
4) ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
a) bez żadnych zastrzeżeń wypełnia obowiązki szkolne oraz:
b) nie posiada godzin nieusprawiedliwionych,
c) nie ma żadnych uwag dotyczących niewłaściwego zachowania,
d) jest aktywnym uczestnikiem życia szkolnego,
e) reprezentuje szkołę po przez udział w zawodach, konkursach lub olimpiadach,
f) pracuje społecznie, kosztem wolnego czasu, na rzecz Szkoły,
16. W przypadku, gdy zastosowano względem ucznia środki wychowawcze i przyniosły one pozytywny skutek, uczeń może otrzymać wyższą ocenę zachowania niż wynika to z kryteriów oceny nieodpowiedniej lub poprawnej.