Uchwała nr. 4 /2002/2003
Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół Zawodowych
w Brzegu Dolnym
z dnia 2 pażdziernika 2002r.
w sprawie zmian w Statucie Szkoły.
§1
Na podstawie art.42 ust.1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późniejszymi zmianami ), Rada Pedagogiczna postanawia:
dokonać zmian w Statucie Szkoły polegających na tym, że:
1. w § 2 dopisuje się ustęp 2 w brzmieniu:
1. Celem przygotowania uczniów szkół zasadniczych do wykonywania zawodu w zakresie umiejętności określonych w opisie zawodu organizuje się dla nich praktyczna naukę zawodu. Realizacje programów praktycznej nauki zawodu prowadzi się w pracowniach szkolnych lub przedsiębiorstwach, zakładach i instytucjach państwowych, indywidualnych gospodarstwach rolnych, jednostkach organizacyjnych osób prawnych i fizycznych zwanych dalej zakładami pracy.
2. Praktyczna nauka zawodu młodocianych pracowników, zwanych dalej młodocianymi jest organizowana przez zakład pracy, który zawarł z nim umowę o pracę w celu nauki zawodu.
3. Umowa, o której mowa w pkt 2, powinna określać miedzy innymi:
- nazwę zakładu pracy,
- datę rozpoczęcia i zakończenia praktycznej nauki zawodu,
- nazwę zawodu lub specjalność.
4. Zakłady pracy wyznaczają spośród pracowników instruktorów praktycznej nauki zawodu, jeśli nauki tej nie prowadzi właściciel zakładu pracy.
5. Zajęcia praktyczne młodocianych mogą być organizowane indywidualnie lub w grupach. Liczba młodocianych w grupie powinna umożliwiać realizację programu nauczania.
6. Zakład pracy potwierdza odbywanie praktycznej nauki zawodu oraz dokonuje oceny wyników uzyskanych przez młodocianego.
7. Młodociany, który zmienił zakład pracy, w którym odbywał praktyczną naukę zawodu jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić o tym wychowawcę klasy i dostarczyć nową umowę.
8. Młodociany, który z różnych względów nie odbywa praktycznej nauki zawodu zostaje skreślony z listy uczniów szkoły.
9. W oddziałach wielozawodowych nauczanie przedmiotów zawodowych teoretycznych odbywa się odrębnie dla każdego zawodu przez okres 4 tygodni w każdej klasie w wymiarze 35 godzin tygodniowo.
10. Nauczanie, o którym mowa w pkt 9 może odbywać się na terenie innych jednostek organizacyjnych np. Centrum Kształcenia Ustawicznego, Centrum Kształcenia Praktycznego, ośrodków doskonalenia zawodowego.
11. Szkoła nie pokrywa kosztów, jakie w związku z tym ponosi młodociany (tj. kosztów dojazdów, zakwaterowania, wyżywienia).
2. § 3 przyjmuje brzmienie:
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§3
1. Szkoła realizuje cele i zadania dydaktyczne i opiekuńczo-wychowawcze określone w Ustawie o Systemie Oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie a w szczególności:
a) umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
b) umożliwia uczniom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,
c) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie,
d) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły.
2. Dydaktyczne cele i zadania realizowane są przez umożliwienie uczniom korzystania z:
a) pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem,
b) biblioteki,
c) internatu szkoły,
d) zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych,
e) indywidualnych programów nauczania dających możliwości ukończenia szkoły w skróconym czasie,
f) możliwości brania udziału w zajęciach pozalekcyjnych, konkursach i olimpiadach przedmiotowych.
3. Opiekuńczo-wychowawcze cele i zadania realizowane są głównie poprzez:
a) umożliwienie uczniom korzystania z psychologicznych i pedagogicznych porad pedagoga szkolnego,
b) podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej a w szczególności nauki języka oraz własnej historii i kultury, organizując zajęcia, w przypadku takiej potrzeby zgodnie z odrębnymi przepisami,
c) organizowanie zajęć świetlicowych,
d) umożliwienie spożywania posiłków,
e) system zapomóg i stypendiów,
f) usuwanie barier architektonicznych,
g) prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
h) prowadzenie zajęć z gimnastyki korekcyjnej
i) organizowanie w trakcie ferii obozów stacjonarnych lub wędrownych
4. Szczegółowe cele opiekuńczo-wychowawcze oraz sposób ich realizacji określa program wychowawczy szkoły.
5. Zajęcia, o których mowa w pkt 3 lit. g) i lit. h), prowadzone są na podstawie diagnozy dokonanej przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w miarę posiadanych środków finansowych
6. Uczniom, którzy szukają informacji na temat kierunku dalszego kształcenia lub podjęcia pracy Szkoła organizuje spotkania z przedstawicielami urzędów pracy, wyższych uczelni, szkół policealnych, pomaturalnych oraz szkół kształcących na podbudowie szkoły zasadniczej.
1. W celu poszerzenia lub modyfikacji zakresu realizowanych w Szkole celów i treści kształcenia, wychowania lub opieki, albo poprawę skuteczności działania szkoły można w Szkole wprowadzić innowację pedagogiczną lub eksperyment pedagogiczny, które polegają na wprowadzeniu nowych rozwiązań programowych, organizacyjnych bądź metodycznych.
2. Organizację innowacji i eksperymentów pedagogicznych regulują odrębne przepisy.
3. Innowacje nie mogą naruszać:
a) minimów programowych,
b) ramowych planów nauczania,
c) zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w zakresie, który uniemożliwiałby realizację uprawnień ucznia do uzyskania świadectwa lub dyplomu państwowego,
d) klasyfikacji zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego.
4. Uchwały w sprawach prowadzenia innowacji w szkole podejmuje Rada Pedagogiczna. Uchwała może być podjęto po:
a) pozytywnej opinii Rady Szkoły,
b) pozytywnej opinii zespołu przedmiotowego lub doradcy przedmiotowego,
c) pozytywnej opinii placówki doskonalenia nauczycieli lub specjalisty w danej dziedzinie wskazanych przez kuratora oświaty.
5. Uchwałę Rady Pedagogicznej o podjęciu innowacji pedagogicznej wraz z opisem jej zasad oraz opiniami, o których mowa w pkt 4 oraz pisemną zgodą autora (zespołu autorskiego) innowacji dyrektor przekazuje kuratorowi oświaty do końca marca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny wprowadzenia innowacji.
6. W oddziałach, w których prowadzona jest innowacja, uczniowie zachowują prawo do promocji po spełnieniu wymagań określonych w przepisach w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w odniesieniu do przedmiotów obowiązkowych określonych w ramowym planie nauczania szkoły danego typu.
7. W przypadku stwierdzenia w trybie nadzoru pedagogicznego, że innowacja prowadzona jest niezgodnie z warunkami określonymi w zarządzeniu albo powoduje obniżenie poziomu kształcenia, kurator oświaty może wstrzymać dalsze prowadzenie innowacji.
8. Dyrektor Szkoły przekazuje bezpośrednio po zakończeniu innowacji, kuratorowi oświaty ocenę jej wyników.
9. Eksperyment pedagogiczny nie może naruszać uprawnień ucznia do bezpłatnej nauki, wychowania i opieki w zakresie ustalonym w ustawie, a także w zakresie uzyskania wiedzy i umiejętności koniecznych do ukończenia danego typu szkoły, złożenia egzaminów wstępnych do szkoły wyższego szczebla lub egzaminu dojrzałości.
10. Prowadzenie eksperymentu wymaga zgody MENiS.
11. Z wnioskiem o wyrażenie zgody na prowadzenie eksperymentu występuje dyrektor szkoły w terminie do 31 stycznia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym planowane jest rozpoczęcie eksperymentu. Wniosek składa się za pośrednictwem kuratora oświaty, który dołącza swoją opinię.
12. Dyrektor szkoły prowadzącej eksperyment zobowiązany jest bezpośrednio po jego zakończeniu przedstawić MENiS ocenę eksperymentu. Ocenę, składa się za pośrednictwem kuratora oświaty, który dołącza swoją opinię.
3. § 4 przyjmuje brzmienie:
§4
1. Każdy człowiek ma swoje mocne strony, jakieś zdolności lub talenty, rzeczą nauczyciela jest wykrycie je w porę i rozwijanie poprzez pracę.
2. By przemówił rozum, najpierw trzeba trafić do serca. Do nauki, rozwoju, pracy nad sobą potrzebna jest również motywacja uczuciowa. Osobista więź miedzy nauczycielem a uczniem jest podstawą efektywnego nauczania.
3. Szkoła jest najlepszym narzędziem do doskonalenia świata, jeśli w szkole nie będzie demokracji to i w państwie nie będzie.
4. Jednym rozsądnym sposobem wychowania jest oddziaływania własnym dobrym przykładem. Na początku wszystkiego jest praca nad sobą - by móc zaktywizować uczniów trzeba umieć zaktywizować własny umysł.
5. Rozwój ludzkości uwarunkowany jest rozwojem empatii. Wychowanie polega również na kształtowaniu wrażliwości i budowaniu człowieczeństwa.
Celem wszelkich oddziaływać wychowawczych jest ukształtowanie sylwetki absolwenta, który:
1. Czuje potrzebę ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności.
2. Jest odpowiedzialny za własne czyny, zna własne możliwości, ale również potrafi przyznać się do błędów.
3. Potrafi powiedzieć nie - jest asertywny.
4. Potrafi współpracować z ludźmi, szanuje drugiego człowieka, jest wrażliwy na krzywdę ludzką.
5. Dba o swoje zdrowie i środowisko, w którym żyje.
6. Dostrzega znaczenie rodziny w życiu swoim i społeczeństwa.
7. Zna prawa i obowiązki obywatelskie.
8. Potrafi relacjonować i interpretować informacje.
9. Jest związany emocjonalnie ze swoją szkołą - dba o jej dobre imię, szanuje tradycje szkolne.
10. Aktywnie uczestniczy w życiu społecznym i zawodowym.
11. Ma podstawowe wiadomości o Europie, szanuje tradycje i obyczaje innych narodów.
Cele wymienione wyżej możliwe są do osiągnięcia dzięki, współpracy nauczycieli, uczniów i rodziców. W szkole jednak główną rolę odgrywają nauczyciele. Ich rolą jest skłanianie uczniów do pracy nad sobą, nad własnym charakterem według określonych kryteriów wartości. W tym celu powinni:
a) stosować odpowiednie, zróżnicowane metody aktywizacji uczniów,
b) wysoko stawiając poprzeczkę doskonałości, stwarzać środowisko, w którym niepowodzenie nie oznacza przegranej,
c) być otwarci wobec propozycji uczniów, zbierać informacje zwrotne,
d) posiadać takt pedagogiczny, czyli sposób bycia, który nie obraża drugiego człowieka.,
e) być sprawiedliwi,
f) posiadać odwagę cywilną, umieć przyznać się do błędu,
g) mieć w sobie wystarczająco dużo pokory, by cały czas się uczyć i doskonalić swoje umiejętności.
1. Prowadzenie tematycznych godzin do dyspozycji wychowawcy związanych z problematyką programu wychowawczego.
2. Włączenie problematyki programu wychowawczego do realizacji wszystkich przedmiotów nauczania.
3. Organizacja szkoleń prowadzonych przez specjalistów dla nauczycieli, uczniów i rodziców.
4. Prowadzenie lekcji koleżeńskich otwartych upowszechniających ciekawe metody pracy z uczniami.
5. Systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.
6. Opracowanie autorskich programów pracy z klasą.
7. Ciągłe wzbogacanie biblioteki szkolnej w nowości wydawnicze, sal lekcyjnych w środki audiowizualne, prenumerata odpowiednich czasopism.
8. Opracowanie bibliografii do tematów związanych z programem wychowawczym.
9. Organizowanie konkursów przedmiotowych i tematycznych.
10. Organizowanie wycieczek przedmiotowych, krajoznawczych i turystycznych.
11. Prowadzenie kół zainteresowań i zajęć pozalekcyjnych.
12. Promowanie osiągnięć uczniów w środkach masowego przekazu.
13. Prowadzenie Złotej Księgi - spisu uczniów wyróżniających się.
14. Prezentacja dorobku szkoły na terenie miasta, gminy i powiatu.
15. Kultywowanie szkolnych obrzędów i tradycji:
a) spotkania dyrekcji i pedagoga z uczniami klas pierwszych ( wrzesień),
b) udział w akcji Sprzątanie świata (wrzesień),
c) otrzęsiny uczniów klas pierwszych (wrzesień),
d) święto patrona szkoły - Komisji Edukacji Narodowej (październik),
e) ślubowanie uczniów klas pierwszych (październik ),
f) szkolna dyskoteka Andrzejkowa (październik ),
g) wigilie klasowe i szkolna (grudzień),
h) zabawa karnawałowa (styczeń),
i) studniówka klas maturalnych (styczeń-luty),
j) półmetki klasowe,
k) święto wiosny (marzec),
l) Dzień Ziemi (kwiecień),
m) dni otwarte szkoły ( kwiecień),
n) dzień sportu szkolnego (czerwiec),
o) pożegnanie uczniów klas kończących (czerwiec).
16. Prowadzenie kroniki szkoły, kronik klas, kół i organizacji.
17. Rozpoznawanie sytuacji materialnej i rodzinnej uczniów.
18. Organizowanie zajęć integracyjnych dla uczniów klas pierwszych.
19. Funkcjonowanie Rady Szkoły, Komisji Wychowawczej Samorządu Uczniowskiego.
20. Udział uczniów i rodziców w posiedzeniach Rady Pedagogicznej i Komisji Wychowawczej.
21. Włączenie rodziców do organizacji wycieczek i imprez szkolnych.
22. Prowadzenie dyżurów uczniowskich.
23. Dbanie o systematyczne wpłaty na Fundusz Pomocy Szkole - uświadamianie konieczności powołania funduszu i korzyści wynikających z jego funkcjonowania.
24. Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, przedstawicielami władz samorządowych, Dolnobrzeskim Ośrodkiem Kultury, lokalnymi mediami.
25. Stopniowe poszerzanie obszaru komunikowania się o region, kraj i świat.
26. Prowadzenie współpracy ze szkołami z innych krajów Europy.
27. Punktualność i dobra organizacja lekcji.
28. Realizacja szkolnego programu profilaktyki uzależnień.
29. Przeprowadzanie ankiet wśród uczniów i rodziców diagnozujących realizację programu wychowawczego.
4. § 5 przyjmuje brzmienie:
§5
1. Wszyscy uczniowie powinni być objęci działaniami prozdrowotnymi.
2. W ramach godzin z wychowawcą i zajęć z pedagogiem uczniowie mogą nauczyć się, jak radzić sobie z naciskami płynącymi ze strony grupy rówieśniczej i reklamy. Poprzez analizę własnych zachowań i reakcji mogą poszerzać wiedzę o sobie, swoich mocnych stronach, uczyć się rozwiązywania trudnych sytuacji i podejmowania odpowiedzialnych decyzji.
3. Imprezy organizowane w szkole mogą stanowić dobrą okazję do tego, by pokazać młodzieży, że można się bawić bez alkoholu, papierosów i narkotyków.
4. Szkoła promować będzie zdrowy styl życia, kreować swoistą modę na życie w abstynencji.
Profilaktyka uzależnień prowadzona będzie w trakcie różnych form zajęć z młodzieżą (lekcje, spotkania, wycieczki, szkolenia, zabawy klasowe, szkolne itp.) między innymi poprzez następujące działania:
2.1 profilaktyka antynarkotykowa:
1. pobudzanie do myślenia na temat zagrożeń i niebezpieczeństw płynących z narkomanii, aranżowanie otwartej dyskusji umożliwiającej młodzieży mówienie o sobie i o swoich oczekiwaniach.
2. propagowanie wiedzy o AIDS, o przyczynach zachorowań, drogach zakażenia wirusem HIV, przebiegu zakażenia i zapobieganiu.
3. kształtowanie wśród młodzieży właściwych postaw wobec nosicieli i chorych na AIDS.
4. szerzenie rzetelnej wiedzy o środkach odurzających, ich działaniu i mechanizmach uzależnienia.
5. organizowanie spotkań z neofitą.
2.2 profilaktyka antynikotynowa:
1. zapoznanie uczniów z fazami uzależnienia od tytoniu.
2. ukazanie przyczyn i skutków sięgania po papierosy.
3. uzasadnianie i wzmacnianie postaw zobowiązujących do niepalenia.
4. zbywanie umiejętności przeciwstawiania się reklamom tytoniu.
5. prowadzenie akcji cukierek zamiast papierosa
2.3 profilaktyka antyalkoholowa:
1. przekazywanie wiedzy na temat faz i czynników wpływających na rozwój uzależnień od alkoholu.
2. przekazywanie informacji o substancjach alkoholowych oraz o konsekwencjach ich używania.
3. nauka radzenia sobie z niekorzystnymi wpływami, umiejętność mówienia nie w sytuacjach, gdy jednostka nie chce poddać się presji otoczenia.
4. przekazywanie wiedzy na temat problemów zdrowotnych u osób nadużywających alkoholu.
5. ukazanie modeli dzieci alkoholików, omawianie mechanizmów współuzależnienia.
6. organizowanie spotkań z członkiem grupy AA.
7. przekazywanie informacji gdzie można uzyskać fachową pomoc.
1. zwiększanie dostępności do pomocy socjalnej, psychologicznej i socjoterapeutycznej dla młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym.
2. pedagogizacja rodziców, zajęcia warsztatowe, pogadanki poświęcone profilaktyce.
3. rozwijanie profilaktyki rodzinnej – uczenie rodziców umiejętności wspierania abstynencji dzieci oraz udzielanie pomocy profesjonalnej rodzicom, których dzieci się upijają.
4. zwiększanie dostępności i skuteczności profesjonalnej terapii osób uzależnionych i współuzależnionych członków rodzin.
5. zapewnianie pomocy wychowawczej i terapeutycznej młodzieży z problemem alkoholowym, narkotycznym, papierosowym.
6. tworzenie młodzieży warunków do trzeźwego i zdrowego stylu życia (miejsca do uprawiania sportu, zabawy i wypoczynku).
7. współdziałanie z Komisją Rozwiązywania Alkoholowych.
8. współpraca z Poradnią Zdrowia Psychicznego.
9. podczas zajęć przekazywanie informacji gdzie można uzyskać bezpłatną pomoc psychologiczną i terapeutyczną (telefony zaufania, poradnie).
5. pozostałe paragrafy ulegają odpowiednio przenumerowaniu,
6. w § 22 ust. 4 punkt g) przyjmuje brzmienie:
g) na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawca klasy są zobowiązani poinformować ucznia o przewidywanych dla niego stopniach okresowych (rocznych). O przewidywanym dla ucznia okresowym stopniu niedostatecznym należy poinformować pisemnie, listownie lub za potwierdzeniem podpisu rodziców, na dwa tygodnie przed zakończeniem okresu, natomiast o przewidywanym dla ucznia rocznym stopniu niedostatecznym - miesiąc przed zakończeniem roku szkolnego. Kopie pism wysyłanych pocztą przechowywane są w sekretariacie, a poręczone podpisem przechowuje wychowawca.
§2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
§3
Wykonanie uchwały powierza się przewodniczącemu Rady.