Zaświadczenie o samodzielności lokalu mieszkalnego, użytkowego, garażu
Procedura
Zaświadczenie o samodzielności lokalu mieszkalnego, użytkowego, garażu wydawane jest na wniosek (formularz do pobrania w wersji papierowej lub w formacie doc, pdf) każdego kto ma w tym interes prawny. Zaświadczenie wydawane jest na podstawie danych i materiałów dostarczonych przez wnioskodawcę.
We wniosku należy podać:
1. Dane identyfikacyjne wnioskodawcy (imię i nazwisko lub nazwę instytucji oraz adres) oraz pełnomocnika jeżeli działa w jego imieniu.
2. Interes prawny jaki ma wnioskodawca w uzyskaniu zaświadczenia (w jakim celu wydaje się zaświadczenie)
3. Rok zakończenia budowy, przebudowy lub zmiany sposobu użytkowania lokalu.
4. Określenie przeznaczenia lokalu (zgodnie z pozwoleniem na użytkowanie lub ze zmianą sposobu użytkowania).
5. Rodzaj lokalu (mieszkalny lub użytkowy), położenie pomieszczeń przynależnych oraz adres.
Do wniosku należy dołączyć:
1. Czytelne kopie rysunków z posiadanej przez właściciela dokumentacji. Rysunki przedstawiające rzuty poziome kondygnacji (fragmenty kondygnacji) powinny zawierać jednoznaczny opis pomieszczeń oraz graficzne oznaczenie granic lokalu i pomieszczeń przynależnych.
2. Dokument świadczący o zakończeniu budowy – kopia pozwolenia na użytkowanie budynku lub zgłoszenia zakończenia budowy bądź dokumentu świadczącego o przeprowadzonej przebudowie lub zmianie sposobu użytkowania lokalu. W przypadku braku takich dokumentów – dla budynków starych – należy podać rok zakończenia budowy.
3. Oświadczenie właściciela lokalu, złożone na rysunkach, potwierdzające, że przedstawiony na nich stan jest aktualny i po zakończeniu budowy (przebudowy, zmiany sposobu użytkowania) nie zostały wprowadzone żadne zmiany.
4. Dowód wniesienia należnej opłaty skarbowej.
5. Pełnomocnictwo udzielone osobie działającej w imieniu wnioskodawcy – oryginał lub urzędowo poświadczony odpis.
W przypadku, gdy właściciel nie posiada wymaganej dokumentacji, opisane powyżej w punkcie 1 kopie rysunków mogą być zastąpione:
1. Inwentaryzacją budowlaną fragmentu budynku zawierającą:
- rzuty poziome fragmentów kondygnacji z opisem pomieszczeń, graficznym oznaczeniem granic lokalu i pomieszczeń przynależnych- przekrój,
- opis (w niezbędnym zakresie).
Inwentaryzację budowlaną powinna wykonać osoba posiadająca odpowiednie przygotowanie zawodowe
2. Uproszczonymi rysunkami fragmentu budynku (rzuty i przekrój lub, co najmniej, wysokość pomieszczeń), przedstawiającymi jednoznacznie podstawowe elementy budowlane, opis pomieszczeń, graficznie oznaczone granice lokalu oraz jego położenie względem części wspólnych i innych lokali. Rysunki muszą być opatrzone dodatkowym oświadczeniem - osoby posiadającej stosowne uprawnienia - potwierdzającym, że dany lokal spełnia warunki samodzielności określone w art. 2, ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali (jednolity tekst Dz. U. z 2000 r. nr 80, poz. 903 ze zmianami).
Wszystkie oświadczenia powinny być zaopatrzone w datę i podpisane w sposób umożliwiający identyfikację osoby podpisującej.
Na postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia o samodzielności lokalu stronie przysługuje zażalenie, składane w terminie 7 dni od dnia jej doręczenia, do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, za pośrednictwem Starosty Powiatu Wołowskiego.
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (jednolity tekst Dz. U. z 2000 r., Nr 98 poz. 1071 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 roku - o własności lokali (jednolity tekst Dz. U. z 2000 r., Nr 80, poz. 903 z późniejszymi zmianami).
- za pełnomocnictwo - 17 zł
zaświadczenie w sprawie budownictwa mieszkaniowego nie podlega opłacie skarbowej, zgodnie z art.2 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej