III SYSTEM WYCHOWAWCZY
§13.
Liceum Ogólnokształcące w Brzegu Dolnym, wybierając hrabiego Józefa Maksymiliana Ossolińskiego za patrona szkoły, zobowiązało się do wypełnienia jego testamentu i do kontynuowania jego wartości moralno – społecznych w pracy nad wychowaniem młodzieży.
§14.
Wartością nadrzędną i strukturalną w wychowaniu i kształtowaniu osobowości młodego człowieka oraz we wszelkich poczynaniach pedagogicznych szkoły jest wartość służby wobec uczniów, rodziców, społeczeństwa, narodu, Człowieka.
§15.
Nadrzędnymi wartościami psychointelektualnymi , które winne cechować absolwenta Liceum Ossolińskiego w kulturze medialnej i w kulturze jednoczącej się rodziny ludzkiej są:
a) umiłowanie i troska o język ojczysty
b) świadomość i szacunek wobec przeszłości narodowej
c) rozumienie znaczenia nauki w życiu człowieka, społeczeństwa, narodów.
§16.
Szczegółowymi zadaniami wychowawczymi zmierzającymi do ukształtowania osobowości absolwenta Liceum Ogólnokształcącego im. J.M.Ossolińskiego (duchowość ossolińczyka) są:
a). wszechstronny rozwój każdego ucznia jako Osoby:
- kształtowanie umysłu w kierunku otwartości, samodzielności w myśleniu, dojrzałości i mądrości w rozumieniu świata i jego problemów oraz w wyborze wartości, umiłowanie prawdy, twórczego stosunku do własnego życia i pracy szczególnie w kulturze rynkowo – liberalnej i medialnej
- kształtowanie woli i charakteru w kierunku odpowiedzialności za swoje decyzje i czyny, odwagi i śmiałości w stawianiu sobie celów, wytrwałości w realizacji swoich marzeń i planów, dzielności i uczciwości w pokonywaniu trudności i przeciwności losu
- kształtowanie sfery emocjonalnej w kierunku empatii, życzliwości dla innych, zdolności do radosnego przeżywania przyjaźni i miłości
- kształtowanie sfery duchowej w kierunku poznania i głębokiego zaangażowania w realizację wartości humanistycznych i religijnych, dążenie do osiągnięcia ładu moralnego.
b) przygotowanie każdego ucznia do życia we współczesnym świecie:
- kształtowanie umiejętności szczęśliwego, twórczego życia w rodzinie, szacunku dla tradycji i wartości rodzinnych, dbania o harmonijny rozwój własny i osób najbliższych, troski o zdrowie swoje i swoich bliskich
- kształtowanie pozytywnych więzi z otoczeniem, przyjaźni, współczucia i pomocy innym ludziom, szacunku dla pracy i działań innych ludzi, twórczego wzbogacania życia w społeczeństwie
- kształtowanie uczuć patriotycznych, postawy szacunku wobec tradycji i osiągnięć narodowych, troski o dobre imię Ojczyzny, potrzeby pracy dla dobra kraju, jego kultury i bytu materialnego
- kształcenie pozytywnego stosunku wobec innych narodów, postawy szacunku i otwartości, umiejętności porozumiewania się z innymi, twórczego budowania jedności Europy
- kształtowanie postawy troski o los całej ludzkości, dbałości o ochronę środowiska naturalnego, dążenie do urzeczywistnienia wielkich ideałów humanistycznych takich jak: wolność, braterstwo i solidarność
§17.
Wychowanie pojmowane jest jako służba nauczyciela wobec uczniów i rodziców, jako wspieranie ucznia w jego samorozwoju do wolności, szczęścia i mądrości przez dostrzeganie w uczniu pozytywnych wartości psycho – moralno – intelektualnych, wydobywanie, pomnażanie i umacnianie tych wartości w osobowości ucznia.
§18.
Zadania i wartości wymienione w punktach §14, §15, §16, §17 winny mieć odzwierciedlenie w metodyce nauczania, w godzinach wychowawczych, we wszystkich poczynaniach dydaktyczno – wychowawczych szkoły na wszystkich etapach wychowania (poziomach klasowych).
§19.
Współorganizującymi proces wychowawczy i współwychowującymi są Rodzice i Samorząd Uczniowski.
Decydujący głos w wyborze wartości, treści wychowawczych i metod wychowawczych mają Rodzice i pełnoletni uczniowie. Szkoła niczego nie może zrobić bez konsultacji z Rodzicami (opiekunami prawnymi).
§20.
Głównymi sprzymierzeńcami szkoły w procesie wychowania i w kształtowaniu osobowości nakreślonej w punkcie 4 są:
- Samorząd Terytorialny
- Poradnia Psychologiczno –Pedagogiczna w Brzegu Dolnym
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
- Dolnobrzeski Ośrodek Kultury
- Parafia Rzymsko-Katolicka pw. Chrystusa Króla
§21.
Godziny wychowawcze prowadzone przez wychowawców winne pełnić rolę syntetyzującą i diagnozującą wychowanie.
§22.
Diagnoza wychowania na poszczególnym etapie wychowania (w poszczególnych klasach) winna być przeprowadzona raz w roku w miesiącu maju. Wyniki diagnozy są podstawą do opracowania planów wychowawczych na następny rok. Diagnozy wychowania przeprowadzają wychowawcy klas z pedagogiem szkolnym we współpracy z przedmiotowcami. Sposoby i narzędzia diagnozowania opracowywane są przez Zespół Wychowawczy powołany przez dyrektora szkoły doraźnie lub na okres stały.
§23.
Zasadą organizującą pracę wychowawczą wychowawców klasowych jest stopniowe zwiększanie przestrzeni relacji ucznia. W systemie wychowawczym wyróżnia się trzy stopnie przestrzeni relacji:
- moja jaźń (poznanie samego siebie)
- ja a drugi człowiek
- ja a społeczeństwo, naród