§14
1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
2. Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice, a także inne osoby na następujących zasadach:
a) korzystanie z biblioteki jest bezpłatne,
b) jednorazowo można wypożyczyć 3 książki na okres dwóch tygodni,
c) okres wypożyczenia książki może zostać przedłużony na prośbę czytelnika, jeżeli nie ma na tą książkę zapotrzebowania,
d) książek wypożyczonych w bibliotece nie należy pożyczać innym osobom,
e) z książek znajdujących się w księgozbiorze podręcznym można korzystać tylko na terenie biblioteki,
f) zagubioną lub zniszczoną książkę należy odkupić lub zwrócić inną przydatną bibliotece o tej samej wartości co książka zagubiona,
g) choroba zakaźna panująca w domu czytelnika uniemożliwia mu korzystanie z biblioteki,
h) wszystkie wypożyczone książki muszą być zwrócone do biblioteki przed końcem roku szkolnego.
3. Pomieszczenia biblioteki szkolnej umożliwiają:
a) gromadzenie i opracowanie zbiorów,
b) korzystanie ze zbiorów w czytelni, wypożyczanie ich poza bibliotekę,
c) prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów (w grupach bądź oddziałach).
4. Godzina pracy w bibliotece trwa 60 minut.
5. Godziny pracy biblioteki ustala dyrektor szkoły w taki sposób aby umożliwiać dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
6. Tygodniowy, obowiązujący wymiar zajęć dla nauczyciela bibliotekarza wynosi 30 godzin.
7. Nauczyciel bibliotekarz uzgadnia z dyrektorem Szkoły propozycje dotyczące rozwoju biblioteki (plan pracy, w tym tematykę imprez czytelniczych, organizację i zakup książek).
8. W miarę możliwości nauczyciel bibliotekarz informuje rodziców o stanie czytelnictwa uczniów i popularyzuje literaturę pedagogiczną.
9. Praca bibliotekarza z czytelnikami obejmuje:
a) udostępnianie zbiorów,
b) udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych, informowanie uczniów i nauczycieli o nowych nabytkach,
c) rozmowy z czytelnikami o książkach,
d) poradnictwo w wyborach czytelniczych, zachęcanie uczniów do świadomego wyboru lektury i do jej planowania,
e) edukowanie czytelnicze i medialne uczniów jako świadomych użytkowników informacji (zgodnie z "Programem edukacji czytelniczej i medialnej"), w formie pracy indywidualnej z czytelnikiem, zajęć grupowych (lekcji bibliotecznych) i w miarę możliwości wycieczek do bibliotek pozaszkolnych,
f) udostępnianie nauczycielom, wychowawcom, opiekunom, organizacjom młodzieży i kołom zainteresowań potrzebnych im materiałów; udzielanie pomocy w przeprowadzaniu różnych form zajęć dydaktyczno - wychowawczych (z wykorzystaniem świetlicy szkolnej), pomoc w organizowaniu pracy z książką, czasopismem i ewentualnie z innymi dokumentami we wszystkich formach procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz w przygotowaniu przez różne grupy społeczności szkolnej imprez czytelniczych,
g) informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów, przygotowywanie analiz stanu czytelnictwa w szkole na posiedzeniach Rad Pedagogicznych ewentualnie komisji przedmiotowych,
h) prowadzenie różnych form wizualnej informacji i propagandy książek,
i) organizowanie z aktywem bibliotecznym różnych form inspiracji czytelnictwa i rozwijania kultury czytelniczej uczniów, np. apeli bibliotecznych, dyskusji nad książkami, konkursów czytelniczych.
10. Prace organizacyjne obejmują:
a) gromadzenie zbiorów zgodnie z profilem programowym i potrzebami Szkoły,
b) ewidencję zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami,
c) opracowanie biblioteczne zbiorów:
- opracowanie techniczne,
- klasyfikowanie według systemu UKD,
- katalogowanie zgodnie z zasadami obowiązującymi w bibliotekarstwie,
d) selekcję zbiorów (materiałów zbędnych, zniszczonych) przy współudziale nauczycieli i dyrektora,
e) konserwację zbiorów:
- stosowanie zabiegów chroniących zbiory przed ich przedwczesnym zużyciem (oprawa, teczki ochronne i inne),
- dokonywanie napraw możliwych w warunkach szkolnych,
f) organizację warsztatu informacyjnego:
- prowadzenie katalogów: alfabetycznego i rzeczowego książek niezależnie od miejsca ich
przechowywania w Szkole, zbiorów audiowizualnych będących własnością biblioteki
i innych pracowni z podaniem miejsca ich przechowywania,
- prowadzenie kartotek bibliograficznych i tekstowych przy współpracy z nauczycielami,
- gromadzenie zestawień bibliograficznych.