§3
1. Szkoła realizuje cele i zadania dydaktyczne i opiekuńczo-wychowawcze określone w Ustawie o Systemie Oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie a w szczególności:
a) umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
b) umożliwia uczniom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,
c) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie,
d) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły.
2. Dydaktyczne cele i zadania realizowane są przez umożliwienie uczniom korzystania z:
a) pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem,
b) biblioteki,
c) internatu szkoły,
d) zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych,
e) indywidualnych programów nauczania dających możliwości ukończenia szkoły w skróconym czasie,
f) możliwości brania udziału w zajęciach pozalekcyjnych, konkursach i olimpiadach przedmiotowych.
3. Opiekuńczo-wychowawcze cele i zadania realizowane są głównie poprzez:
a) umożliwienie uczniom korzystania z psychologicznych i pedagogicznych porad pedagoga szkolnego,
b) podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej a w szczególności nauki języka oraz własnej historii i kultury, organizując zajęcia, w przypadku takiej potrzeby zgodnie z odrębnymi przepisami,
c) organizowanie zajęć świetlicowych,
d) umożliwienie spożywania posiłków,
e) system zapomóg i stypendiów,
f) usuwanie barier architektonicznych,
g) prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
h) prowadzenie zajęć z gimnastyki korekcyjnej
i) organizowanie w trakcie ferii obozów stacjonarnych lub wędrownych
4. Szczegółowe cele opiekuńczo-wychowawcze oraz sposób ich realizacji określa program wychowawczy szkoły.
5. Zajęcia, o których mowa w pkt 3 lit. g) i lit. h), prowadzone są na podstawie diagnozy dokonanej przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w miarę posiadanych środków finansowych
6. Uczniom, którzy szukają informacji na temat kierunku dalszego kształcenia lub podjęcia pracy Szkoła organizuje spotkania z przedstawicielami urzędów pracy, wyższych uczelni, szkół policealnych, pomaturalnych oraz szkół kształcących na podbudowie szkoły zasadniczej.
1. W celu poszerzenia lub modyfikacji zakresu realizowanych w Szkole celów i treści kształcenia, wychowania lub opieki, albo poprawę skuteczności działania szkoły można w Szkole wprowadzić innowację pedagogiczną lub eksperyment pedagogiczny, które polegają na wprowadzeniu nowych rozwiązań programowych, organizacyjnych bądź metodycznych.
2. Organizację innowacji i eksperymentów pedagogicznych regulują odrębne przepisy.
3. Innowacje nie mogą naruszać:
a) minimów programowych,
b) ramowych planów nauczania,
c) zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w zakresie, który uniemożliwiałby realizację uprawnień ucznia do uzyskania świadectwa lub dyplomu państwowego,
d) klasyfikacji zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego.
4. Uchwały w sprawach prowadzenia innowacji w szkole podejmuje Rada Pedagogiczna. Uchwała może być podjęto po:
a) pozytywnej opinii Rady Szkoły,
b) pozytywnej opinii zespołu przedmiotowego lub doradcy przedmiotowego,
c) pozytywnej opinii placówki doskonalenia nauczycieli lub specjalisty w danej dziedzinie wskazanych przez kuratora oświaty.
5. Uchwałę Rady Pedagogicznej o podjęciu innowacji pedagogicznej wraz z opisem jej zasad oraz opiniami, o których mowa w pkt 4 oraz pisemną zgodą autora (zespołu autorskiego) innowacji dyrektor przekazuje kuratorowi oświaty do końca marca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny wprowadzenia innowacji.
6. W oddziałach, w których prowadzona jest innowacja, uczniowie zachowują prawo do promocji po spełnieniu wymagań określonych w przepisach w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w odniesieniu do przedmiotów obowiązkowych określonych w ramowym planie nauczania szkoły danego typu.
7. W przypadku stwierdzenia w trybie nadzoru pedagogicznego, że innowacja prowadzona jest niezgodnie z warunkami określonymi w zarządzeniu albo powoduje obniżenie poziomu kształcenia, kurator oświaty może wstrzymać dalsze prowadzenie innowacji.
8. Dyrektor Szkoły przekazuje bezpośrednio po zakończeniu innowacji, kuratorowi oświaty ocenę jej wyników.
9. Eksperyment pedagogiczny nie może naruszać uprawnień ucznia do bezpłatnej nauki, wychowania i opieki w zakresie ustalonym w ustawie, a także w zakresie uzyskania wiedzy i umiejętności koniecznych do ukończenia danego typu szkoły, złożenia egzaminów wstępnych do szkoły wyższego szczebla lub egzaminu dojrzałości.
10. Prowadzenie eksperymentu wymaga zgody MENiS.
11. Z wnioskiem o wyrażenie zgody na prowadzenie eksperymentu występuje dyrektor szkoły w terminie do 31 stycznia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym planowane jest rozpoczęcie eksperymentu. Wniosek składa się za pośrednictwem kuratora oświaty, który dołącza swoją opinię.
Dyrektor szkoły prowadzącej eksperyment zobowiązany jest bezpośrednio po jego zakończeniu przedstawić MENiS ocenę eksperymentu. Ocenę, składa się za pośrednictwem kuratora oświaty, który dołącza swoją opinię.